وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين

 

قال تعالي 

"وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين"

 

تعني أن الله تعالى لم يبعث النبي محمد صلى الله عليه وسلم إلا ليكون رحمة لجميع المخلوقات، سواء كانوا مؤمنين أو كافرين.



نستفيد من هذه الآية

وما : آداة نفي – إلا وسيلة استثناء (وما أرسلناك إلا رحمة)؟ ما المقصود من هذا؟ أي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يُرسله لإمامة الناس على الصلاة؟ أو لتمييز المسلمين عن غيرهم من الأديان؟

أم أن يضرب كلٌّ منهما رقبة الآخر، بل جاء لأمرٍ مخصوص من السماء (رحمة) للمسلمين؟!!! كلا، كلا، بل للعالمين...!!! الرحمة: الشفقة: اللطف، الرفق

 

من حديثه -صلى الله عليه وسلم-: عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: «لا تنزع الرحمة إلا من شقى» (رواه الترمذي).


والشقى هنا بمعنى الذى انعدمت من قلبه الرحمة وأصبح قلبه قاسيا.

  

عن عائشة رضي الله عنها: أن النبي صلى الله عليه وسلم قال 

 "إن الله رفيق يحب الرفق، ويعطي على الرفق ما لا يعطي على العنف، وما لا يعطي على سواه". هذا الحديث يبين أن الله تعالى يتصف بالرفق ويحب أهل الرفق، وأن الرفق في الأمور يجلب الخير والبركة، بينما العنف والشدة لا يجلبان إلا الشر.

، رواه مسلم.

 

نستفيد مما سبق ما يلي

 

١ – يبدو أن الرحمة متأصلة في النفس البشرية، حتى في الحيوان الذي يرفع حوافره عن صغاره خوفًا من إيذائها. لذا، ليس العنف من السمات الأصيلة للإنسان، بل هو نتيجة أسباب نفسية أو ظروف مؤلمة حوّلت الإنسان من رحيم إلى عنيف.

 

٢- تُنزع الرحمة. فمن يصل إلى هذا المستوى من السوء في التعامل حتى ينزع الله تعالى الرحمة من قلبه؟ فاعل الشر: في اللغة: تعيس، بائس، وضده سعيد.

 

٣- أما الحديث الثاني

 فإن الله تعالى رفيق يُحب الرفق، ولا يُجزي العنف، بل يُعطي على الرفق كل خير. هل أنت رفيق بكل ما حولك، حيوانًا كان أم طائرًا أم إنسانًا أم طفلًا صغيرًا؟ هل ترمي الجمادات؟ هل تتخيل أن الجمادات لا تشعر؟ هل أنت رفيق بالميت الذي مات ولا تُحبه لمجرد وفاته، فالرفق من صفات الله تعالى، وقد أوصى به الرسول، فلماذا كل هذا العنف بين نفوسنا؟

والآن، نأخذ جولة في رحاب هديه صلي الله عليه وسلم 

الرحمة بالأطفال

1-    أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يصلي وهو يحمل (أمامة بنت زينب بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم)، فإذا سجد وضعها، وإذا قام حملها ،عليه السلام-

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ينادي الصبي على قدر صغره، فلا يناديه بالسيد ولا بالشيخ ولا بغير ذلك، بل كان يقول له عند نصحه: يا غلام، وبهذا يُقرّب نفسية الطفل ليشعر بأنه لا يُصدر الأوامر فقط.

2-    كان النبي صلى الله عليه وسلم أحسن الناس خلقًا، كان لي أخ يقال له أبو عمير – قال: إني أحبه – وفطم من الرضاعة، وكان إذا جاء قال: يا أبا عمير، ما فعل النغير( طائر صغير كالعصفور)؟ كان النغير يلعب به، فلعله شهد الصلاة وهو في بيتنا. يأمر بالسجادة التي تحتها فتُكنس وتُرش، ثم ينهض فنقوم خلفه فيصلي بنا. النغير طائر صغير كان يلعب به أخو الصحابي الجليل أنس بن مالك رضي الله عنه، وقد روي أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال : كان بن مالك رضي الله عنه يلعب، وحسب ما روي، زار الرسول صلى الله عليه وسلم صاحبه أنس في بيته، فرأى أخاه الصغير يحمل طائراً صغيراً مريضاً، فجاءه عليه أفضل الصلاة والسلام واحتضنه وقال له : يا أبا عمير ماذا  فعل النغير  (طائر صغير كالعصفور)؟  فناداه "أبو عمير" كما يلقب الكبار،واهتم قائد الأمة بالطفل الصغير وطائره المريض رغم عظم انشغالاته.

3-    عن أبي هريرة رضي الله عنه: ((رأى الأقرع بن حابس النبي صلى الله عليه وسلم وهو يقبل الحسن، فقال: إن لي عشرة من الولد ما قبلت منهم أحداً، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إنه من لا يَرحم، لا يُرحم)).

4 – ولما توفي ابنه (إبراهيم) من السيدة مارية القبطية (المصرية) قال قولته المشهورة: صلى الله عليه وسلم: إن العين تدمع، والقلب يحزن، ولا نقول إلا ما يرضي ربنا، وإنا على فراقك يا إبراهيم لمحزونون.

٥- كان يمشي يومًا -صلى الله عليه وسلم- مع بعض الصحابة، فوجد صبيانًا يلعبون، ففتح ذراعيه، فركض الصبيان نحوه، فقال لهم: أتحبونني؟ قالوا: نعم. فقال لهم: والله إن قلبي ليحبكم. 

 رحمته صلي الله عليه وسلم للعباد والعبيد 

والحديث متفق على صحته

فقد ثبت في البخاري ومسلم عن المعرور بن سويد، قال: رأيت أبا ذر -رضي الله عنه- وعليه حلة، وعلى غلامه مثلها فسألته عن ذلك، فذكر أنه سابَّ رجلاً على عهد رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فعيَّره بأمه، فقال النبي -صلى الله عليه وسلم-: (إنك امرؤٌ فيك جاهلية، هم إخوانكم خولكم، جعلهم الله تحت أيديكم، فمن كان أخوه تحت يده فليطعمه مما يأكل، وليلبسه مما يلبس، ولا تكلفوهم ما يغلبهم، فإن كلفتموهم فأعينوهم ).

رحمته بالشباب 

أنَّ غلامًا شابًّا أتى النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّم فقال : يا نبيَّ اللهِ أتأذنُ لي في الزنا ؟ فصاح الناسُ به , فقال النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّم قَرِّبوهُ , ادْنُ فدنا حتى جلس بين يديْهِ , فقال النبيُّ عليه الصلاةُ والسلامُ : أتحبُّه لأُمِّكَ فقال : لا , جعلني اللهُ فداك , قال : كذلك الناسُ لا يُحبُّونَه لِأمَّهاتِهم , أتحبُّه لابنتِك ؟ قال : لا ، جعلني اللهُ فداك قال : كذلك الناسُ لا يُحبُّونَه لبناتِهم , أتحبُّه لأختِك ؟ وزاد ابنُ عوفٍ حتى ذكر العمَّةَ والخالةَ , وهو يقولُ في كلِّ واحدٍ لا , جعلني اللهُ فداك , وهو صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّم يقولُ كذلك الناسُ لا يُحبُّونَه , وقالا جميعًا في حديثِهما – أعني ابنَ عوفٍ والراوي الآخرَ - : فوضع رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّم يدَه على صدرِه وقال : اللهمَّ طهِّرْ قلبَه واغفر ذنبَه وحصِّنْ فَرْجَه فلم يكن شيءٌ أبغضَ إليه منه . 

رحمته صلي الله عليه وسلم بغير المسلمين 

رأى رجل عجوزًا في مكة تحاول حمل حزمة من الحطب، فلما رأى عجوزًا التفت إليها وقال: أنا أحملها لكِ، دليني على داركِ، وكان الطريق طويلًا، والرمال ملتهبة، والشمس حارقة، والهواء حارق، والدار بعيدة، والحمل ثقيل، فلما وصل إلى دار تلك العجوز، قالت له: يا بني، ليس عندي ما أجزيك به، ولكني أنصحك، فإن رجعت إلى قومك بمكة، فإن فيهم ساحرًا يدعي النبوة، فيقال له محمد، فإن رأيته فلا تصدقه، ولا تتبعه، قال: ولم؟ قالت: لأنه سيء الخلق، قال: وإن كنت محمدًا الرسول؟ فقالت تلك العجوز: إن كنت محمدًا، فأشهد أن لا إله إلا الله، وأنك رسول الله. 

رحمته صلي الله عليه وسلم  يوم فتح مكة 

ولما وصل الرسول إلى مكة المكرمة، كان قد أعد الجيش إعدادًا جيدًا لدخول مكة من جميع جوانبها، وقسم الجيش إلى عدة فرق، ولكل فرقة قائد لها، وذلك لدخول مكة، ثم دخل أبو سفيان مكة وهو ينادي في أهلها: يا معشر قريش ، لقد جاءكم محمد بما لم يأتكم به من قبل، من دخل دار أبي سفيان فهو آمن، ومن دخل داره فهو آمن، ومن دخل المسجد فهو آمن، وقد هرع الناس إلى بيوتهم، وإلى المسجد، وإلى دار أبي سفيان. 

 رحمته في الحروب والغزوات 

من وصاياه لجنود الجيش الإسلامي: "اغزوا باسم الله، في سبيل الله، من كفر بالله. لا تغدروا، ولا تغلوا، ولا تقتلوا مولودًا جديدًا، ولا امرأة، ولا نفسًا بالغة، ولا تعتزلوا في صومعة، ولا تقطعوا نخلًا ولا شجرًا، ولا تهدموا بناءً".

رحمته للطير

روى عبد الله بن مسعود رضي الله عنه أنهم كانوا في سفر مع النبي صلى الله عليه وسلم، ورأوا طائراً صغيراً (حُمرة) معه فرخان (صغار الطيور)، فأخذوا فرخيه، فجاءت الأم (الحمرة) ترفرف حولهم جزعاً على فراق صغارها. فقال النبي صلى الله عليه وسلم: "من فجع هذه بولدها؟ ردوا ولدها إليها".

 روى الشافعي وأحمد والنسائي وابن حبان عن عمرو بن الشريد قال: سمعت الشريد يقول: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «من قتل عصفوراً عبثاً، صاح عند الله عز وجل يوم القيامة، فيقول: يا رب، فلان قتلني عبثاً ولم يقتلني منفعة»، رواه الشافعي والحاكم وصححه عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

:«لا يقتل أحدٌ طيرًا  بغير حقه إلا سأله الله عنه». قال: «يا رسول الله، وما حقها؟» قال: «يذبحها فيأكلها، ولا يقطع رأسها ولا يذرها». ونهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن قتل الصيد في الأشهر الحرم.

نستفيد مما سبق 

1- اشتكت الحمراء إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم من وجه لا تعرفه، كرسولٍ قد يفهم بخفقة جناحيه أو يفهم لغته بالوحي. عرف الطائر والشجر والحجر رسول الله صلى الله عليه وسلم، وعرف ما في قلبه من الرحمة، وهو كذلك بالفعل، وهو الذي يدافع عن طائر صغير لا شأن له بقدرة البشر.

2- رفض الرسول صيد الطيور البرية وغيرها في الحرم، وهذا رحمة بالبيئة، فينتقم منها في أربعة أشهر كاملة في السنة، خلال موسم الحج، مما يرحم التنوع الحيوي من الضرر أو الاضطراب، وهذا لا يؤثر على تغير المناخ، ولو في مكان واحد على كوكب الأرض (مكة المكرمة).

2- كما رأينا في الحديث أن قتل الطير  بلا منفعة كالأكل أو اى منفعة أخرى  هو نشر للأمراض والأوبئة  و محرم في الإسلام، وحتى لو قتل لمصلحة – فإنه يحرم قتله وقطع رقبته ورميها، وهو يعني احترام العصفور و الطيور، حيًا كان أم ميتًا. 

رحمته صلي الله عليه وسلم بالحشرات (النمل)

 رأى رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قرية نمل قد احترقت، فقال: من أحرق هذه؟ قلنا: نحن قال صلى الله عليه وسلم: لا يُعذب بالنار إلا رب النار. للنمل، وخاصةً الأرضة، أثرٌ ضارٌّ على المكان الذي يوجد فيه، ومع ذلك نهى رسول الله -صلى الله عليه وسلم- عن

إحراقه بالنار.

للنمل، وخاصةً الأرضة، تأثيرٌ ضارٌّ على المكان الذي يوجد فيه، ومع ذلك نهى رسول الله -صلى الله عليه وسلم- عن إحراقه بالنار. ولم يُبيّن رسول الله تأثير ذلك على البيئة، ولكن يُمكنك قراءة هذه الفقرة لتُدرك لماذا نهانا رسول الله الأمي الذي لا يقرأ ولا يكتب عن فعل ذلك بالنمل. 

وجدنا تغيرات ملحوظة في مجتمعات النمل 

بعد الحرائق الكبرى في منطقة بيلوبونيز باليونان. لا يبدو أن التغيرات في مجتمعات النمل تعتمد على انفتاح الموائل بشكل عام، كما توقع أندرسن (2019). نرجح أن عدم العودة إلى حالة ما قبل الحرق مرتبط ببطء وتيرة تجدد الغطاء النباتي. علاوة على ذلك، فإن النمل في الموائل المحترقة أكبر حجمًا وأرجلًا أطول، وتمتلك سمات مورفولوجية تتكيف مع استراتيجيات الافتراس والنفايات، وهذا الاكتشاف يحسن فهمنا لمن ولماذا يتغير المجتمع بعد أحداث الاضطرابات.

الرحمة للنباتات 

 في يوم الجمعة، مر النبي صلى الله عليه  وسلم بالجذع الذي كان يعتمد عليه أثناء الخطبة، فتجاوز الجذع وصعد المنبر الجديد فسلم على الناس وأذان المؤذن.

ثم بدأ خطبته، وفي أثناء الخطبة سمع الصحابة رضي الله عنهم أنيناً يشبه أنين الطفل الذي فقد أمه، وبدأ صوت الأنين يرتفع، فجعل الصحابة يلتفتون يميناً ويساراً لينظروا من أين يأتي هذا الأنين.

وإذا الأنين يأتي من الجذع الذي كان النبي صلى الله عليه  وسلم يخطب به من المنبر، فما زال النبي يخطب ويزداد أنين الجذع وهو يبكي على فراق رسول الله صلى الله عليه  وسلم، ليس فراقاً يصل إلى مسافة في زمان أو مكان، وإنما ثماني خطوات فقط بين الجذع والمنبر، ظل صوت أنين الجذع يعلو أكثر فأكثر، حتى لم يعد الصحابة يسمعون صوت رسول الله صلى الله عليه  وسلم ,بينما هو يخطب، فتوقف النبي عن خطبته ونزل من المنبر واقترب من الجذع، ووضع يده الشريفة على الجذع وبدأ يمسحه بيده الشريفة كما تفعل الأم بطفلها الباكي، حتى هدأ الجذع شيئاً فشيئاً حتى سكت،

فاحتضنه وخطبه وخيره بين أن يكون شجرة مثمرة في الدنيا لا تفنى إلى قيام الساعة وبين أنه معه في الجنة، فاختار الجزع أن يكون مع النبي في الجنة، وقال النبي صلى الله عليه  وسلم لأصحابه: لو لم أحتضنه لشوق

إلى يوم القيامة.

استمع إلى هذه المقولة العلمية:

 للخشب مشاعر أيضًا: شخصية وخصائص أنواع الخشب الشائعة هناك أنواع عديدة من الخشب، من مناطق جغرافية مختلفة، ولكل منها خصائصها الخاصة. هذه السمات المميزة هي ما يُضفي على الخشب المعالج طابعه الخاص. الإدراك الحسي والعاطفي للأسطح الخشبية من خلال لمس أطراف الأصابع , في هذه الدراسة، بحثنا في إدراك اللمس العاطفي من خلال استكشاف نشط لأطراف الأصابع عبر أنواع مختلفة من أسطح خشب الصنوبر والبلوط. أظهرت الدراسة الحالية أن تأثيرات الطلاءات المطبقة على مختلف الأسطح الخشبية كانت مرتبطة ارتباطًا وثيقًا بالتقييم العاطفي، وخاصةً الجوانب الإيجابية.

تشير هذه النتائج إلى إمكانية تحسين ملمس المنتجات الخشبية المريح. ويبدو أن الحفاظ على خصائص سطح المنتجات الخشبية الطبيعية أمرٌ بالغ الأهمية لتحسين تجارب اللمس الإيجابية، وبالتالي التأثير على سلوك اتخاذ القرار.

مما سبق نستفيد 

 أليس من الغريب علينا الحديث السابق؟ هذا مختصرٌ لرحمة رسول الله صلى الله عليه وسلم، أو إن صح التعبير:  نموذجًا من رحمته، إذ لا نستطيع أن نلخص مسيرة رسالته صلى الله عليه وسلم الممتدة لثلاث وعشرين عامًا في بضعة أسطر. 

"And We have not sent you, [O Muhammad], except as a mercy to the worlds." This means that God Almighty did not send the Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace, except to be a mercy to all of the creation, whether they were believers or unbelievers.

We learn from this verse.

"Ma": a negation tool - except a means of exception ("And We have not sent you, [O Muhammad], except as a mercy")? What is meant by this? That the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, was not sent to lead people in prayer? Or to distinguish Muslims from other religions?


Or that each of them should strike the other's neck, but rather that he came for a specific command from heaven (as a mercy) for Muslims?!!! No, no, rather for the worlds...!!! Mercy: Compassion: Kindness, Gentleness

From his hadith - may God bless him and grant him peace -: On the authority of Abu Hurairah - may God be pleased with him - that the Prophet - may God bless him and grant him peace - said: "Mercy is not taken away except from the wretched." (Narrated by al-Tirmidhi).


Wretched here means one whose heart is devoid of mercy and whose heart has become hard.


On the authority of Aisha - may God be pleased with her - that the Prophet - may God bless him and grant him peace - said:

"God is gentle and loves gentleness, and He rewards for gentleness what He does not reward for harshness or for anything else." This hadith demonstrates that God Almighty is characterized by gentleness and loves gentle people, and that gentleness in all things brings goodness and blessings, while harshness and violence only bring evil.

Narrated by Muslim

From the above, we learn the following:

1 - It seems that mercy is inherent in the human soul, even in animals that lift their hooves from their young for fear of harming them. Therefore, violence is not an innate human characteristic; rather, it is the result of psychological causes or painful circumstances that transform a person from a compassionate person to a violent one.


2- Mercy is stripped away. Who can reach such a level of bad behavior that God Almighty strips mercy from their heart? The evildoer: In the language, it is miserable, wretched, and its opposite is happy.


3- As for the second hadith

God Almighty is gentle and loves gentleness. He does not reward violence, but rather rewards kindness with all good. Are you gentle with everything around you, whether it's an animal, a bird, a human, or a small child? Do you throw away inanimate objects? Do you imagine that inanimate objects don't feel? Are you gentle with the deceased, and do you not love them simply because of their death? Gentleness is one of God's attributes, and the Prophet recommended it. So why all this violence within ourselves?

Now, let's take a tour of his guidance, may God bless him and grant him peace.

The compassion for the Children

1- The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) used to pray while carrying (Umamah bint Zainab, daughter of the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him). When he prostrated, he would put her down, and when he stood up, he would carry her.


The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) would address the child according to his young age. He would not address him as "master," "old man," or anything else. Rather, when advising him, he would say, "O boy." This would help him feel more at ease with the child's character, making him feel that he was not merely issuing orders.


2- The Prophet (peace and blessings be upon him) was the best of people in character. I had a brother called Abu Umair—he said, "I love him." He was weaned from breastfeeding. When he came, he would say, "O Abu Umair, what has the nughayr (a small bird like a sparrow) done?" The nughayr would play with it, perhaps attending prayer while he was in our house. He would order the rug underneath it to be swept and sprinkled with water, then he would get up, and we would stand behind him and he would lead us in prayer. The nughayr is a small bird that the brother of the noble companion Anas ibn Malik (may Allah be pleased with him) used to play with. It is narrated that the Prophet (peace and blessings be upon him) said: "Ibn Malik (may Allah be pleased with him) was playing." According to this narration, the Prophet (peace and blessings be upon him) visited his companion Anas at his home and saw his younger brother carrying a small, sick bird. The Prophet (peace and blessings be upon him) came to him, embraced him, and asked him, "O Abu Umair, what has the nughayr (a small bird like a sparrow) done?" Anas called him "Abu Umair," as the elders are called. The leader of the Ummah cared for the little boy and his sick bird despite his many preoccupations.


3- Narrated Abu Hurairah (may Allah be pleased with him): "Al-Aqra' ibn Habis saw the Prophet (peace and blessings be upon him) kissing Al-Hasan and said, 'I have ten children, and I have never kissed any of them.' The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said, 'He who does not show mercy will not be shown mercy.'"


4 - When his son (Ibrahim) died from his wife, Maria the Copt (the Egyptian), he said his famous words: "The eyes shed tears, the heart grieves, and we say only what pleases our Lord. We are truly saddened by your departure, O Ibrahim."


5 - One day, the Prophet (peace and blessings be upon him) was walking with some of his companions when he found some children playing. He opened his arms, and the children ran toward him. He said to them, "Do you love me?" They said, "Yes." He said, "By God, my heart loves you."

His mercy, may God bless him and grant him peace, for his servants and slaves.

This hadith is agreed upon as authentic

It was reported in Bukhari and Muslim on the authority of Al-Ma'rur ibn Suwayd, who said: I saw Abu Dharr, may God be pleased with him, wearing a robe, and his slave was wearing a similar robe. I asked him about that, and he mentioned that he had insulted a man during the time of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, and the man had taunted him about his mother. The Prophet, may God bless him and grant him peace, said: "You are a man in whom there is ignorance. They are your brothers and servants. God has placed them under your care. So ,whoever has his brother under his care should feed him from what he eats and clothe him from what he wears. Do not burden them with more than they can bear. If you burden them, then help them."


His Mercy for the Youth

A young boy came to the Prophet (peace and blessings be upon him) and said, "O Prophet of God, do you permit me to commit adultery?" The people shouted at him, and the Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Bring him near." So he came near and sat before him. The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Would you like it for your mother?" He replied, "No, may God make me your ransom." The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Thus do people not like it for their mothers. Would you like it for your daughter?" He replied, "No, may God make me your ransom." The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Thus do people not like it for their daughters. Would you like it for your sister?" Ibn Awf went on to mention the paternal aunt and maternal aunt, and he said about each one, “No, may God make me your ransom.” And he, may God bless him and grant him peace, said, “The people do not like him.” And they both said in their hadith – I mean Ibn Awf and the other narrator – “The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, placed his hand on his chest and said, ‘O God, purify his heart, forgive his sin, and guard his chastity.’ So there was nothing more hateful to him than that.”

His Mercy, may God bless him and grant him peace, toward non-Muslims

A man saw an old woman in Mecca trying to carry a bundle of firewood. When he saw the old woman, he turned to her and said, "I will carry it for you. Show me your way." The road was long, the sand was blazing, the sun was scorching, the air was harsh, the house was distant, and the load was heavy. When he reached the old woman's house, she said to him, "My son, I have nothing to reward you with, but I advise you. If you return to your people in Mecca, there is a magician among them who claims to be a prophet. He is called Muhammad. If you see him, do not believe him or follow him." He asked, "Why?" She replied, "Because he has a bad character." He asked, "Even if you are Muhammad, the Messenger?" The old woman replied, "If you are Muhammad, then I bear witness that there is no god but God, and that you are the Messenger of God."


His mercy, may God bless him and grant him peace, on the day of the conquest of Mecca.

When the Messenger arrived in Mecca, he had thoroughly prepared his army to enter Mecca from all sides. He divided the army into several divisions, each with its own commander, for the purpose of entering Mecca. Then Abu Sufyan entered Mecca, calling out to its people: "O people of Quraysh, Muhammad has brought you something you have never brought before. Whoever enters Abu Sufyan's house is safe, whoever enters his house is safe, and whoever enters the mosque is safe." The people rushed to their homes, to the mosque, and to Abu Sufyan's house.

His Mercy in Wars and the Conquests

Among his commandments to the soldiers of the Islamic army: "Fight in the name of God, for the sake of God, against those who disbelieve in God. Do not commit treachery, do not commit fraud, do not kill a newborn, a woman, or an adult. Do not isolate yourself in a monastery, do not cut down palm trees or trees, and do not demolish buildings."

His Mercy to the Birds

Abdullah ibn Mas'ud (may God be pleased with him) narrated that they were traveling with the Prophet (peace and blessings be upon him) and saw a small bird (a redbird) with two chicks (babies). They took its chicks, and the mother bird (a redbird) came fluttering around them, grieving over the loss of her young. The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Who has made this bird grieve for her young? Return her young to her."


Al-Shafi'i, Ahmad, al-Nasa'i, and Ibn Hibban narrated on the authority of Amr ibn al-Sharid, who said: I heard al-Sharid say: I heard the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) say: "Whoever kills a bird in vain, it will cry out before Allah, the Almighty, on the Day of Resurrection, saying: 'O Lord, so-and-so killed me in vain and did not kill me for any benefit.'" This was narrated by al-Shafi'i and al-Hakim, who authenticated it, on the authority of Ibn 'Umar (may Allah be pleased with them both), who said: The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said:


"No one kills a bird unjustly except that Allah will question him about it." He said: "O Messenger of Allah, what is its right?" He said: "He should slaughter it and eat it, but not cut off its head or abandon it." The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) forbade the killing of game during the sacred months.



We can learn from the above:

1- The red-headed woman complained to the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) about a matter she did not know, as a messenger might understand a bird by the flapping of its wings or understand its language through revelation. The bird, the tree, and the stone recognized the mercy in his heart, and they truly did, defending a small bird that had no relation to human power.


2. The Prophet refused to hunt wild birds and other animals in the Sacred Sanctuary. This was an expression of mercy for the environment. He took revenge on them four full months of the year, during the Hajj season, thus sparing biodiversity from harm or disturbance. This does not affect climate change, even in one place on planet Earth (Makkah).


2. As we saw in the hadith, killing a bird without benefit, such as food or any other benefit, spreads disease and epidemics and is forbidden in Islam. Even if it is killed for a good cause, it is forbidden to kill it, cut its throat, and throw it away. This signifies respect for the bird and other birds, whether alive or dead.

His mercy, peace and blessings be upon him, towards insects (Thee Ants)

The Messenger of God, peace and blessings be upon him, saw an anthill burned and asked, "Who burned this?" We said, "We did." He said, "No one punishes with fire except the Lord of Fire." Ants, especially termites, have a harmful effect on the place where they are found, yet the Messenger of God, peace and blessings be upon him, forbade burning them with fire.


Ants, especially termites, have a harmful effect on the place where they are found, yet the Messenger of God, peace and blessings be upon him, forbade burning them with fire. The Messenger of God did not explain the environmental impact of this, but you can read this passage to understand why the illiterate Messenger of God, who could neither read nor write, forbade us from doing this to ants.

We found significant changes in ant communities

after major fires in the Peloponnese region of Greece. The changes in ant communities do not appear to be dependent on the general openness of habitats, as Andersen (2019) predicted. We believe the failure to return to pre-burning conditions is related to the slow rate of vegetation regeneration. Furthermore, ants in burned habitats are larger, have longer legs, and possess morphological traits adapted to predation and waste management strategies. This discovery improves our understanding of who and why communities change after turbulent events.

His Mercy for the Plants PBUH

On a Friday, the Prophet (peace and blessings be upon him) passed by the trunk he used to lean on during the sermon. He stepped over it and ascended the new pulpit, greeted the people, and the muezzin called the adhan.


He then began his sermon. During the sermon, the Companions (may Allah be pleased with them) heard a wailing sound similar to that of a child who has lost his mother. The sound of the wailing grew louder, causing the Companions to turn right and left to see where the sound was coming from.


The groaning came from the trunk from which the Prophet (peace and blessings be upon him) used to deliver sermons from the pulpit. As the Prophet (peace and blessings be upon him) continued delivering his sermon, the groaning of the trunk grew louder as it wept over the separation from the Messenger (peace and blessings be upon him). This separation was not a separation of time or space, but only eight steps between the trunk and the pulpit. The sound of the trunk's groaning grew louder and louder, until the Companions could no longer hear the voice of the Messenger (peace and blessings be upon him) while he was delivering his sermon. The Prophet (peace and blessings be upon him) stopped his sermon, descended from the pulpit, approached the trunk, placed his blessed hand on the trunk, and began stroking it with his blessed hand, as a mother does with her crying child. The trunk gradually calmed down and fell silent.


Then he embraced it, preached, and gave it the choice between being a fruitful tree in this world that would not perish until the Day of Judgment, or being with him in Paradise. The trunk chose to be with the Prophet (peace and blessings be upon him) in Paradise. The Prophet (peace and blessings be upon him) said to his Companions: "If I had not embraced it, I would have longed until the Day of Judgment." Listen to this scientific statement:


Wood Has Feelings Too: The Personality and Characteristics of Common Wood Species. There are many types of wood, from different geographic regions, each with its own distinct characteristics. These distinctive features are what give treated wood its distinctive character. Sensory and Emotional Perception of Wood Surfaces Through Fingertip Touch. In this study, we investigated emotional touch perception through active fingertip exploration across different types of pine and oak wood surfaces. The current study demonstrated that the effects of coatings applied to various wood surfaces were closely related to emotional evaluation, particularly positive aspects.

These findings suggest the potential for improving the ergonomic feel of wood products. Preserving the natural surface properties of wood products appears to be crucial for enhancing positive tactile experiences and, consequently, influencing decision-making behavior.

From the above, we can learn

Isn't the previous hadith strange to us? This is a summary of the mercy of the Messenger of God (peace and blessings be upon him), or, to put it more accurately, an example of his mercy, as we cannot summarize the twenty-three-year journey of his message (peace and blessings be upon him) in severl lines 



Comments