قصة سلمان الفارسي رضي الله عنه The story of Salman al-Farsi, may God be pleased with him
الاسم
سلمان الفارسي أبو عبد الله
اسمه قبل الإسلام
ورد في بعض المصادر أن اسمه كان
روزبه بن خشنودان، أو مابه في بعض الروايات.
ألقابه
سلمان المحمدي.
سلمان الخير.
سلمان ابن الإسلام.
مولى رسول الله ﷺ.
أول مسلم من الفرس (إيران حاليًا)
باحث عن الحقيقة.
أصله
أصله من جي، وهو من قرى مدينة أصفهان
كان يعمل في بلاد فارس
كان سلمان الفارسي يعمل في بداية حياته كخادم للنار في الديانة المجوسية، ثم تحول إلى المسيحية بعد رحلة بحث طويلة عن الحقيقة. كان سلمان يعمل في رعاية النار، وهي عبادة أساسية في الديانة المجوسية، وكان يحرص على عدم إنطفائها.
والده
كان والد سلمان الفارسي واسع الحال يملك بعض المزارع. كان يعمل في الزراعة، ويدير بعض المزارع، وكان من أصحاب الأملاك.
قصة هروبه في شبابه
واتفق على أنه هرب منه يوما وانضم
إلى الرهبان ورافقهم، ثم قدم الحجاز حين ظهر النبي مع العرب، فباعوه ليهودي من بنى
قريظة جاء به إلى المدينة.
وهذه قصة إسلامه عن ابن عباس رضي الله عنهما
عن عبد الله بن عباس – رضي الله
عنهما – قال: حدثني سلمان عن نفسه .
فقال: " كنت رجلاً فارسياً من
أهل أصبهان، من أهل قرية منها يقال لها: جَيُّ، وكان أبي رئيس قريته، وكنتُ أحبُّ خلقِ اللهِ إليه، فلم
يزل به حُبه إياي حتى حبسني في بيته كما تحبس الجارية.
وأجهدت في المجوسية حتى كنت خادم النار الذي يوقدها، لا يتركها تخبو ساعة.
قال: وكانت لأبي ضيعة بستان عظيمة،
قال: فَشُغِلَ في بنيان له يوماً، فقال لي: يا بني! إني قد شُغِلتُ في بنيان هذا
اليوم عن بستانى فاذهب فأطلعها، وأمرني فيها ببعض ما يريد.
فخرجت أريد بستانه لأراعيه . فمررت
بكنيسة النصارى وهم يصلون، فاستندت إليهم وأعجبني أمرهم.
وقلت: هذا والله خير من ديننا، فأقمت
معهم حتى غربت الشمس.
فلم آتِ القرية، ولا رجعتُ إليه.
فطلبني وأرسل رسلاً يطلبونني، فقلتُ للنصارى حين أعجبني أمرهم: أين أصل هذا الدين؟
قالوا: بالشام. فرجعتُ إلى أبي،
فقال: يا بني، لقد أرسلتُ إليك رسلاً، اين كنت ؟
فقلتُ: مررتُ بقومٍ يصلون في كنيسة،
فأعجبتُ مما رأيتُ منهم، وعرفتُ أن دينهم خيرٌ من ديننا.
فقال: يا بني، دينكم ودين آبائكم
خيرٌ من دينهم. قلتُ: لا والله.
لقد خافني ابى وقيد قدمى وحبسنى.
وَبَعَثْتُ إلى النصارى فقلت لهم:
إذا قدم عليكم ركب من الشام تجار من النصارى فأخبروني بهم، قال: فقدم عليهم ركب من
الشام تجار من النصارى، و عندما أرادوا الرجوع إلى بلادهم ألقيت الحديد من قدمى،
ثم خرجت معهم حتى أتيتُ الشام.
فلما قدمتها قلت: من أفضل أهل هذا
الدين؟، قالوا: الأسقف في الكنيسة، قال: فجئته، فقلت: إني قد رغبت في هذا الدين،
وأحببت أن أكون معك، أخدمك في كنيستك، وأتعلم منك وأصلي معك،
فأقمت معه ولكنه كان عند رجل سوء
يأمرهم بالصدقة، فإذا أعطوه شيئا أمسكه لنفسه حتى جمع سبع قلال، فامتلأت ذهبا وفضة
و عندما مات، فأخبرتهم بذلك، واخبرتهم عن مكان ما اكنزه من مال المساكين، فصلبوه، ولم
يدفنوه، ورجموه، وأجلسوا مكانه رجلا صالحا في دينه زاهدًا، فألقى الله محبته في
قلبي حتى حضرته الوفاة، فقلت: بم توصني؟
فذكر رجلا بالموصل (بالعراق) الحق به،
ثم مات.
فذهبت إلى الموصل فلقيت الرجل
فأخبرته أن فلانًا أمرني أن آتيك. قال: امكث.
فوجدته خير رجل حتى حضرته الوفاة،
قلت له ما توصى بى؟ قال: لا أعلم أحدًا بما نحن عليه إلا رجل بعمورية. ومات .
فأتيت من وصى به بعمورية فأخبرته
بخبري فأمرني بذلك وأجزاني بشيء، فغنمتُ غنائم وبقرًا، وحضرته الوفاة.
فقلت: بمن توصيني؟
قال: لا أعلم اليوم أحدًا على ما كنا
عليه، إلا أنه قد أظلكم نبي يحيي ملة إبراهيم الحنيفية فى أرض العرب هاجر إلى أرض
ذات نخل، فيها آيات وعلامات لا تخفى، بين كتفيه خاتم النبوة، يأكل الهدية ولا يأكل
الصدقة، فإن استطعت أن تلحق بتلك البلاد فافعل ، ومات.
مرّ بي نفر من العرب من بني كلاب،
فقلت:
أصحبك وأعطيك بقري وهذه الغنم
وتحملني إلى بلادك فحملوني إلى وادي القرى فباعوني من رجل من اليهود فرأيت نخلاً
فعرفت أنها البلاد التي وصفت لي فأقمت عند الذي اشتراني فجاءه رجل من بني قريظة
فاشتراني منه وأتى بي المدينة فعرفتها فأقمت عنده من عبيده
فبعث الله نبيه صلى الله عليه وسلم
فغفلت عن ذلك حتى قدم المدينة فنزل بني عمرو بن عوف فكنت على رأس نخلة إذ جاء ابن
عم لسيدي فقال فلان قاتل الله بني قيلة مررت بهم قبل ذلك وهم مجتمعون على رجل
جاءهم من مكة يزعم أنه نبي فوالله لما سمعتها أخذتني العُرُواء (برد الحمى)، حتى
ظننت أني سأسقط على سيدي، قال: ونزلت عن النخلة فجعلت أقول لابن عمه ذلك: ماذا
تقول؟! ماذا تقول؟!.
قال: فغضب سيدي فلكمني لكمة شديدة،
وعندما جاء المساء فجمعت شيئًا فأتيته به و ذهبت لرسول الله صلى
الله عليه وسلم هو بقباء مع أصحابه، فقلت: كان عندي شيء أردت أن أتصدق به، فبلغني
أنك رجل صالح، وأن لك رجالًا من أصحابك محتاجين، فرأيتهم أحق به، فوضعته بين يديه،
فوضع يده وقال لأصحابه: كلوا، فأكلوا، (فقلت هذه واحدة من الصفات تحققت) فرجعت
فتوجهت إلى المدينة، فجمعت شيئًا فأتيته به، فقلت: أحببت كرامتك، فأهديتك هدية،
وليست صدقة، فمد يده فأكل وأكل أصحابه،( فقلت هاتان اثنتان تحققا)
فرجعت فأتيته وقد تبع جنازة ببقيع
الغرقد وحوله أصحابه، فسلمت والتفت وأنا أنظر إلى الخاتم الذي على ظهره، فعرف ما
أريد، فخلع رداءه، فرأيت الخاتم فقبلته وبكيت، فأجلسني بين يديه، فأخبرته بكل شيء
عني، فأعجبه ذلك وأراد أن يسمعه أصحابه.
وفاتتني معه معركتا بدر وأحد بالرق
(اى كان من العبيد)، فقال لي: اكتب يا سلمان على نفسك، فما لبثت عند صاحبي حتى
كتبت إليه أن أغرس له ثلاثمائة وادي وأربعين أوقية من ذهب، فقال النبي صلى الله
عليه وسلم: "انصر أخاك بالنخل". فأعانني بخمس وعشر حتى جمع لي وقال لي:
انقر عليها ولا تضع منها شيئًا حتى أضعها في يدي. قال: انقر عليها ولا تضع منها
شيئًا حتى أضعها في يدي. ففعلت، وأعانني أصحابي حتى فرغت، فأتيته فكنت آتيه
بالنخلة فيضعها ويسوي عليها التراب، فانصرف، فوالذي بعثه بالحق ما مات منهم أحد
وبقي الذهب. فبينما هو جالس إذ أتاه رجل من أصحابه بمثل بيضة من ذهب، فأصابه معدن،
فقال: ما فعل الفارسي المكاتب؟، قال: فَدُعِيتُ له، فقال: خذ هذه فأدِّ بها ما عليك يا سلمان!، فقلت: وأين تقع هذه يا رسول الله مما عليَّ؟، قال: خذها، فإن الله – عز وجل – سيؤدي بها عنك، قال: فأخذتها، فوزنت لهم منها – والذي نفس سلمان بيده – أربعين أوقية، فأوفيتهم حقهم، وعتقت، فشهدت مع رسول الله – صلى الله عليه وسلم – الخندق.
ونلاحظ أن سلمان لم يذكر أسماء الرهبان أو الأساقفة الذين كان يصحبهم، وإن ذكر بلدانهم،
قال سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم فى سلمان الفارسي
قال صلى الله عليه وسلم : «سَلْمَانُ
مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ» اى بيت النبوة
وكان سلمان بجنب رسول الله صلى الله
عليه وسلم- فضرب رسول الله صلى الله عليه وسلم فخذ سلمان ، قال: هذا وأصحابه.
والذي نفسي بيده لو كان الإيمان منوطاً بالثريا لتناوله رجال من فارس.(يشير إلى سلمان
الفارسي)
كان سلمان من أفضل الصحابة، وزهادهم، وفضلائهم، والمقربين من رسول الله صلى الله عليه وسلم، قالت عائشة: كان سلمان عند رسول الله صلى الله عليه وسلم مجلس ليلة، حتى أقبل علينا إلى رسول الله، فسئل علي عن سلمان، فقال: علم العلم الأول والعلم الآخر، وهو بحر لا ينزف، وهو منا أهل البيت، وهو الذي أشار على رسول الله بحفر الخندق حين جاءت الأحزاب، فأمر رسول الله بحفره، فلجأ المهاجرون والأنصار إلى سلمان، وكان رجلاً قوياً، توفي سنة 45 هـ في آخر خلافة عثمان، وقيل عاش ٨٠ سنة،
موقفه يوم معركة الخندق
وهو الذي أشار على الرسول بحفر
الخندق حين جاءت الأحزاب، وفيه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «سلمان فينا أهل
البيت». وكان يصنع الخوص بيده ويأكل من ثمنه، وآخى الرسول بينه وبين أبي الدرداء،
وروى عنه جماعة من العلماء.
حيثُ قَدِمَت جيوشُ الأحزابِ إلى
المدينةِ بقيادةِ أبي سفيان، وهذا ما وضعَ المسلمينَ في حيرةٍ من أمرِهم، وجيوشُ
الأحزابِ كبيرةٌ، وقد خشيَ رسولُ اللهِ -صلى اللهُ عليه وسلم- على المسلمين من
خطرِ المواجهةِ، فجمعَ أصحابَهُ واستشارَهُ، فأشارَ سلمانُ الفارسيُّ إلى رسولِ
اللهِ -صلى اللهُ عليه وسلم- بحفرِ خندقٍ في عراءِ المدينةِ ليمنعَهم من المشركين،
إذ قالَ له: «يا رسولَ اللهِ! لو كنا بأرضِ فارسِ لو حُوصِرنا لَخَنَقَدْنا».
حفرَ المسلمونَ الخندقَ وكانَ
الخندقَ خطَّ دفاعٍ عظيمًا في وجهِ قواتِ الأحزابِ، التي لم تستطعْ اجتيازَ
الخندقِ ودخولَ المدينةِ، ففازَ المسلمونَ نصرًا عظيمًا بفضلِ اللهِ تعالى.
وفاته -رضي الله عنه-
توفي سنة 35 هـ، وقيل: سنة 34 .
دُفن في المقبرة شرقي بغداد. له مقام
مقابل ديوان كسرى، وهو مزار حتى الآن، ويُعرف بمقام سلمان باك، وهي كلمة فارسية
معناها الطاهر، وقيل: عاش ٨٠ سنة
وفاة سلمان الفارسي في ختام ما جاء
من قصة سلمان الفارسي. يذكر أن سلمان الفارسي توفي في عهد عثمان بن عفان -رضي الله
عنه-.
وكان معه حزمة مسك، فأحضر ماءً ووضع
المسك فوق الماء، ثم أمر زوجته أن تنثره حوله، وطلب منها أن تتركه في الحجرة
وتخرج، فلما عادت إليه كانت روحه قد عرج بها إلى خالقها.
وتروي زوجته قصة سلمان الفارسي يوم
وفاته قائلة: "لما حضر الموت دعاني، فإذا هو في علية لها أربعة أبواب.
قال: افتحوا هذه الأبواب، فإن لي
اليوم زوارًا، ولا أدري من أي هذه الأبواب يدخلون عليّ، ثم دعا بمسك.
وقال: ضعوه في الماء، ثم ألقوه حول
فراشي، فنظرت إليه فإذا هو قد قبض روحه كأنه نائم على فراشه". والله أعلم.
ونستفيد من قصته -رضي الله عنه-
1-
ما الذي يدفع شاباً في أول عمره إلى الفرار من
أبيه صاحب القرية (قرية صغيرة) في قومه، وصاحب الجاه والرأي حتى يعمل سلمان نفسه
-رضي الله عنه- (سلطان النار)، فمثل هذه المناصب لا تُعطى إلا لشرفاء الناس.
2-
لماذا قال لأبيه: "دين النصرانية خير من ديننا،
وكما يقول الآباء عادةً، لكن دين آبائكم وأجدادكم خير، فلماذا يختلف عن تفكير
قومه؟" وهو من عائلة عريقة ذات مال ومكانة دينية؟ وهل هو مفكر؟
3- تخيل أنه يترك أباه ويعيش مع راهب
على غير دين آبائه، فما الذي يدفعه لفهم الأخلاق الكريمة؟ حيث روى عن الرجل الذي كان
يجمع الصدقات ولا يعطيها للفقراء، هل سلمان الفارسي يعمل في المجال السياسي أم في
المجال الديني ويُبلغ الجهات المختصة، ألم يكن يخاف من ظلم هذا الشخص الذي يجمع
المال لنفسه؟
4– تخيّل أحد أبناء العائلات العريقة
يحمل حقيبته على ظهره ويجول من مكان لآخر باحثًا عن إله السماء، فيدخل في دين غير
دينه حتى غيّر دينه ثلاث مرات.
ولماذا تركه الله -تعالى- يبحث عنه
كل هذه المدة دون أن يرشده ويهديه؟ هل يحب الله -تعالى- من يعبده باقتناع وبحث وتدبر؟
أم ينتصر ويكتب اسم دينه الإسلامي حبرًا على ورق؟
5-لماذا لم يبحث عن رسول الله عند
وصوله المدينة أولًا، ولماذا نسي؟ هل نسي الله؟ لا ندري (لا يضل ولا ينسى) أخي
الكريم: الله -تعالى- من أسمائه اللطيفة: يراقبك عن كثب: أنت قريب، فلا تشعر به،
ويجد فيك من الصفات الحميدة أنه لن يتركك وحدك، بل ابتلاءات مؤقتة، وسيصلح لك عملك
كله بهذه النتيجة التي يحبها، فما هي الصفات التي يحبها الله في الكافر عنده حتى
هذه اللحظة (سلمان)؟
6- بحثه عن صفات النبي وتجاربه معه
-صلى الله عليه وسلم- أنه رجل باحث ولا يأخذ بالكلام لأسبابه دون بحث وتفكير
واتخاذ قرار بناء على هذا التفكير، وأنت أيها المسلم: هل أنت مسلم بالهوية أم
بالحقيقة التي بحثت عنها بنفسك، أذكرك أن لكل منا ميلادين، ميلاد عند خروجه من
بطون أمهاته، وميلاد يوم التعرف على الله.
٧- فكرة الخندق، وكأن النبي صلى الله
عليه وسلم في مشاورته للصحابة كان يعلم الناس الديمقراطية والتشاور فى الامر حتى
جاء كل صحابي بفكرة، واتفقوا في النهاية على فكرة الخندق التي جاء بها سلمان
الفارسي. الاختلاف رحمة لا فرقة، أن تختلف في أفكارك، في دينك، ثم تعال معي، فقد
زدتني قوة، لا فرقة.
8- لقب سلمان -عليه السلام- بـ (مولى
رسول الله)، حيث يقول الرسول عنه (سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ)
قال الرسول: رواه الحاكم في المستدرك
(3/598)، والطبراني (6/261) من طريق كثير بن عبد الله المزني، عن أبيه، عن جده: أن
رسول الله -صلى الله عليه وسلم- وضع خط الخندق عام حرب الأحزاب، حتى بلغ المذحج،
وقطع لكل عشرة أربعين ذراعًا.
فاحتج المهاجرون: سلمان منا
وقالت الأنصار: سلمان منا. فقال رسول
الله -صلى الله عليه وسلم-: فذكره.
وذلك لأن نسبه الشريف الذي ضحى به طواعيةً بحثاً عن الله، قد عوضه الله -تعالى- بلقب مولى رسول الله (وسلمان من آل البيت)
الدراسات ذات الصلة
ما نعرفه عن النماء العقلى
النماء العقلي هو الاعتقاد بإمكانية
تطوير الذكاء.
يدرك الطلاب ذو العقل المنير أنه
يمكنهم أن يصبحوا أكثر ذكاءً بالعمل الجاد، واستخدام استراتيجيات فعالة، ومساعدة
الآخرين عند الحاجة.
وهذا يتناقض مع العقلية الثابتة:
الاعتقاد بأن الذكاء سمة ثابتة تُغرس في الانسان منذ الولادة.
ما أهمية ذلك؟
لمعتقدات الطلاب حول الذكاء آثارٌ
مهمة على تجربتهم في المدرسة وكيفية استجابتهم للنكسات والشدائد.
عندما يمتلك الطلاب عقليةً جامدة، قد
تُصبح المدرسة مكانًا مُهددًا، إذ قد يشعرون بالقلق من إثبات قدراتهم أو تجنب
"الظهور بمظهر الغباء".
قد يدفع هذا الطلاب إلى تجنب
التحديات والاستسلام عند مواجهة الصعوبات.
أما عندما يمتلك الطلاب عقليةً نامية، فقد يجدون المدرسة مكانًا مُثيرًا للنمو، ويتقبلون التحديات كفرصةٍ لتطوير مهاراتهم.
ما نعرفه عن مفهوم النمو العقلي من خلال البحث العلمي
تفسيرات الطلاب المختلفة للمدرسة
والتعلم تؤدي إلى اختلافات في الأداء.
درس الباحثون مؤخرًا العلاقة بين
عقلية طلاب الصف العاشر وأدائهم في اختبار التحصيل الوطني في تشيلي.
كان الطلاب ذوو العقلية الثابتة أكثر
عرضة بأربع مرات للحصول على درجات بحد أدنى 20% في الاختبار. يتميزون بالمرونة
ويزدادون قوة من خلال الجهد، وتجربة استراتيجيات جديدة، وطلب المساعدة عند
الضرورة.
كما اكتشف الباحثون أنه يمكننا تشجيع
الطلاب على تبني عقلية أكثر نموًا من خلال تغيير طريقة تفاعلنا معهم.
وفي دراسات متعددة أجريت على آلاف
الطلاب في جميع أنحاء البلاد، وجد الباحثون أن الطلاب الذين يتلقون هذه البرامج
يحصلون على المزيد من الاعتمادات الدراسية، ودرجات أعلى، ودرجات أعلى في
الاختبارات الموحدة.
نستفيد من الدراسة التالية
يبدو أن الصحابي سلمان الفارسي كان
لديه فطنة ودرجة عالية من الذكاء .
ملاحظة: لقد دخل في ثلاثة أديان،
وهذا لا يعني أن من يغير دينه لديه ذكاء ، ولا أن أحدًا يجب أن يغير دينه، ولكن
فكرة البحث والسفر من بلد إلى بلد من أجل البحث عما يبحث عنه -وهي الطريقة الوحيدة
للتعلم في ذلك الوقت- تدل على النماء العقلى.واله أعلي واعلم
The Name
Salman al-Farsi Abu Abdullah
His pre-Islamic name
Some sources mention his name as Ruzbeh ibn Khushnudan, or Mabeh in some versions.
His titles
Salman al-Muhammadi.
Salman al-Khair.
Salman ibn al-Islam.
A freed slave of the Messenger of God (peace and blessings be upon him).
The first Muslim from Persia (present-day Iran).
A seeker of truth.
His origins
He is originally from Ji, a village in the city of Isfahan.
He worked in Persia
Salman al-Farsi began his life as a fire-keeper in the Zoroastrian religion. He converted to Christianity after a long journey in search of truth. Salman worked as a fire-keeper, a fundamental element of Zoroastrian worship, and he was careful to ensure that it would not be extinguished.
His Father
Salman al-Farsi's father was wealthy and owned several farms. He worked in agriculture, managed some farms, and was a landowner.
The Story of His Escape in His Youth
It is believed that Salman al-Farsi escaped from him one day and joined the monks, accompanying them. He then came to the Hijaz when the Prophet appeared with the Arabs. They sold him to a Jew from Banu Qurayza, who brought him to Medina.
This is the story of his conversion to Islam, narrated by Ibn Abbas, may God be pleased with them both.
On the authority of Abdullah ibn Abbas, may God be pleased with them both, who said: Salman told me about himself.
He said: "I was a Persian man from Isfahan, from a village called Jayyu. My father was the chief of his village, and I was the most beloved of God's creation to him. His love for me remained with him until he imprisoned me in his house like a slave girl.
I struggled in Zoroastrianism until I was the servant of the fire who lit it, never letting it go out for an hour.
He said: My father had a large orchard estate. He said: One day, he was busy building it, so he said to me: 'My son, I have been busy building this day and I have been distracted from my orchard, so go and inspect it.' He ordered me to do some of what he wanted.
So I went out to his orchard to tend it. I passed by the Christian church where they were praying, so I leaned against them and was impressed by their situation.
I said: 'This, by God, is better than our religion.' So, I stayed with them until the sun set.
I did not go to the village, nor did I return to him. He sought me out and sent messengers seeking me. I said to the Christians when they I was amazed by their behavior: Where did this religion originate?
They said, "In the Levant." So I returned to my father, and he said, "My son, I have sent messengers to you. Where have you been?"
I said, "I passed by some people praying in a church, and I was amazed by what I saw from them, and I realized that their religion is better than ours."
He said, "My son, your religion and the religion of your fathers are better than their religion." I said, "No, by God."
My father feared me, bound my feet, and imprisoned me.
I sent to the Christians and said to them, "When a group of Christian merchants from the Levant comes to you, inform me about them." So, a group of Christian merchants from the Levant came to them, and when they wanted to return to their country, I threw the iron from my feet and then set out with them until I reached the Levant.
When I arrived, I asked, "Who is the best of this religion?" They said, "The bishop in the church." So I went to him and said, "I am interested in this religion, and I would like to be with you and serve you." In your church, I learn from you and pray with you.
So I stayed with him, but he was with a wicked man who ordered them to give alms. When they gave him something, he kept it for himself until he had collected seven jars, which were filled with gold and silver. When he died, I told them about this and the location of the money he had hoarded from the poor. They crucified him, did not bury him, stoned him, and in his place sat a righteous man in his religion, ascetic. God placed his love in my heart until death approached him. I said, "What do you advise me to do?"
He mentioned a man in Mosul (in Iraq) who had been sent to him, and then he died.
So, I went to Mosul and met the man and told him that so-and-so had ordered me to come to you. He said, "Stay here."
I found him to be a good man until death approached him. I asked him, "What do you advise me to do?" He said, "I do not know anyone who shares our situation except a man in Amorium." Then he died.
So I went to the one who had recommended him in Amorium and told him my story. He ordered me to do so and rewarded me with something, and I gained a great deal. Spoils and cattle, and death approached him.
I said, "Who do you recommend?"
He said, "I do not know anyone today who is as we were, except that a prophet has come to revive the pure religion of Abraham in the land of the Arabs. He has migrated to a land of palm trees, in which there are signs and indications that cannot be hidden. Between his shoulders is the Seal of Prophethood. He will eat gifts but not charity. If you are able to reach that land, do so." And he died.
A group of Arabs from Banu Kalb passed by me, so I said, "I will accompany you and give you my cows and these sheep, and you will take me to your country." They took me to Wadi al-Qura, where they sold me to a Jewish man. I saw some palm trees and recognized that they were the land described to me. I stayed with the one who had bought me. Then a man from Banu Qurayzah came and bought me from him. He brought me to Madinah, and I recognized it. I stayed with him as one of his slaves.
Then God sent His Prophet, may God bless him and grant him peace, but I neglected that until he arrived in Madinah. The Banu Amr ibn Awf settled there. I was at the top of a palm tree when a cousin of my master came and said, "May God kill the Banu Qaylah! I passed by them before that, and they were gathered around a man who had come to them from Mecca claiming to be a prophet. By God, when I heard that, I was overcome by a fever (a chill) until I thought I would fall on my master." I got down from the palm tree and began to say to his cousin, "What are you saying? What are you saying?!"
He said: "My master became angry and punched me hard."
When evening came, I gathered some things and brought them to him. I went to the Messenger of God (peace and blessings be upon him) while he was in Quba with his companions. I said, "I had something I wanted to give in charity. I heard that you are a righteous man and that you have men among your companions who are in need. I saw them as more deserving of it, so I placed it in his hands." He extended his hand and said to his companions, "Eat." So they ate. (I said, "This is one of the qualities fulfilled.") Then I returned and headed to Madinah. I gathered some things and brought them to him. I said, "I wanted to honor you, so I gave you a gift, not as charity." He extended his hand and ate, and his companions ate. (I said, "These are two things fulfilled.")
So I returned and came to him while he was following a funeral procession in Baqi' al-Gharqad, surrounded by his companions. I greeted him and turned around, looking at the ring on his back. He understood what I wanted, so he took off his cloak. I saw the ring, kissed it, and wept. He seated me in front of him, and I told him everything. About me, he liked it and wanted his friends to hear it.
I missed the battles of Badr and Uhud with him because of slavery (i.e. he was a slave). He said to me, “Write it down, Salman.” I did not stay with my companion until I wrote to him to plant for him three hundred valleys and forty ounces of gold. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “Support your brother with palm trees.” He helped me with five and ten until he collected for me and said to me, “Knock on it and do not put anything of it down until I have it in my hand.” He said, “Knock on it and do not put anything of it down until I have it in my hand.” So I did, and my companions helped me until I finished. Then I came to him and I would bring him the palm tree and he would plant it and level the dirt on it. Then he would leave. By the One Who sent him with the truth, not one of them died and the gold remained. While he was sitting, one of his companions came to him with a golden egg-sized object, which he found in a mine.
He asked, "What has happened to the Persian slave who has been freed?" He said, "I was summoned to him, and he said, 'Take this and pay what you owe, Salman!'" I said, "How does this compare to what I owe, O Messenger of God?" He said, "Take it, for God Almighty will pay it for you." So I took it and weighed for them from it—by the One in Whose Hand is Salman's soul—forty ounces, fulfilling their right, and I was set free. I witnessed the Battle of the Trench with the Messenger of God, may God bless him and grant him peace.
We note that Salman did not mention the names of the monks or bishops he accompanied, although he did mention their countries.
Our Master Muhammad, peace and blessings be upon him, said about Salman the Persian:
He, peace and blessings be upon him, said: "Salman is from us, the people of the House," meaning the House of Prophethood.
Salman was beside the Messenger of God, peace and blessings be upon him. The Messenger of God, peace and blessings be upon him, struck Salman's thigh and said: "This one and his companions." By the One in Whose Hand is my soul, if faith were suspended from the Pleiades, men from Persia would attain it. (Referring to Salman the Persian)
Salman was one of the best of the Companions, their ascetics, their virtuous ones, and one of the closest to the Messenger of God, may God bless him and grant him peace. Aisha said: Salman was sitting with the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, one night, until he came to us to the Messenger of God. Ali was asked about Salman, and he said: He is the knowledge of the first knowledge and the last knowledge, and he is a sea that never runs dry, and he is from us, the people of the House. He is the one who advised the Messenger of God to dig the trench when the Confederates came, so the Messenger of God ordered it to be dug, and the Muhajirun and Ansar took refuge with Salman. He was a strong man. He died in the year 45 AH, at the end of the caliphate of Uthman, and it is said that he lived for 80 years.
His Position on the Day of the Battle of the Trench
He was the one who advised the Prophet (peace and blessings be upon him) to dig a trench when the Confederates (al-Ahzab) approached. Regarding this, the Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Salman is among us, the people of the House." He used to make palm fronds with his own hands and ate from the proceeds. The Prophet (peace and blessings be upon him) established a brotherhood between him and Abu Darda, and a group of scholars narrated from him.
The Confederate armies arrived in Medina under the leadership of Abu Sufyan, which left the Muslims in a state of confusion. The Confederates' armies were large, and the Prophet (peace and blessings be upon him) feared the danger of confrontation for the Muslims. He gathered his companions and consulted with him. Salman the Persian advised the Prophet (peace and blessings be upon him) to dig a trench in the open areas of Medina to protect them from the polytheists. He said, "O Messenger of God! If we were in the land of Persia, if we were besieged, we would be strangled."
The Muslims dug the trench, which served as a formidable defense against the Allied forces, who were unable to cross it and enter the city. Thus, the Muslims achieved a great victory, thanks to God Almighty.
His Death - may God be pleased with him -
He died in the year 35 AH, and some say in the year 34 AH.
He was buried in the cemetery east of Baghdad. He had a shrine opposite the Diwan of Khosrow, which remains a place of pilgrimage to this day. It is known as the Shrine of Salman Pak, a Persian word meaning "the pure one." It is said that he lived for 80 years
The Death of Salman al-Farsi concludes the story of Salman al-Farsi. It is mentioned that Salman al-Farsi died during the reign of Uthman ibn Affan - may God be pleased with him.
He had a bundle of musk with him, so he brought water and placed the musk on top of the water. He then ordered his wife to sprinkle it around him, asking her to leave it in the room and leave. When she returned to him, his soul had ascended to its Creator.
His wife recounts the story of Salman al-Farsi on the day of his death, saying: "When death approached, he called me and found him in an upper room with four doors.
He said, 'Open these doors, for today I have visitors, and I do not know through which of these doors they will enter upon me.' Then he called for musk.
He said, 'Put him in water, then throw him around my bed.' I looked at him and saw that his soul had been taken as if he were sleeping on his bed." And God knows best.
We can learn from his story - may God be pleased with him -
1. What would drive a young man in his prime to flee from his father, the ruler of a small village among his people, and a man of influence and influence, so that Salman - may God be pleased with him - would make himself "the Sultan of fire? Such positions are only given to the most honorable of people.
2. Why did he say to his father, "The Christian religion is better than our religion, as fathers often say, but the religion of your fathers and grandfathers is better, so why does it differ from the way of thinking of his people?" He came from a wealthy and religiously prominent family? Was he a thinker?
3- Imagine that he leaves his father and lives with a monk who follows a different religion than his ancestors. What would motivate him to understand noble morals? He narrated about a man who collected alms but did not give them to the poor. Did Salman al-Farsi work in politics or in the religious field and report them to the relevant authorities? Wasn't he afraid of the injustice of this person who was collecting money for himself?
4- Imagine a member of a prominent family carrying his backpack and wandering from place to place searching for the God of Heaven, only to convert to a religion other than his own, until he changed his religion three times.
And why did God leave him searching for Him for so long without guiding him? Does God love those who worship Him with conviction, research, and contemplation? Or does He triumph and write the name of His Islamic religion in ink on paper?
5- Why didn't he search for the Messenger of God when he first arrived in Medina, and why did he forget? Did God forget him? We do not know (He does not err, nor does He forget). My dear brother, one of God's gentle names is: He watches you closely. You are close, yet you do not feel Him. He finds in you such praiseworthy qualities that He will not leave you alone. Rather, these are temporary trials, and He will correct all your deeds with the result He loves. So, what are the qualities that God loves in a disbeliever, according to Him, up until this moment (Salman)?
6- His research into the characteristics of the Prophet and his experiences with him (peace and blessings be upon him) demonstrates that he is a man of inquiry and does not accept words for their own reasons without research,
6- His research into the Prophet's attributes and experiences with him - may God bless him and grant him peace - is that he is a research man who does not accept statements for their own sake without research, reflection, and making a decision based on this reflection. And you, O Muslim: Are you a Muslim by identity or by the truth you have researched yourself? I remind you that each of us has two births: one upon emerging from our mothers' wombs, and one on the day we acknowledge God in our life
We benefit from the following study
It appears that the companion Salman al-Farsi possessed a high degree of intelligence and discernment.
Note: He embraced three religions. This does not mean that anyone who changes their religion is intelligent, nor that anyone should change their religion. Rather, the idea of searching and traveling from country to country in search of what one seeks—which was the only way to learn at that time—demonstrates intellectual development. and Allah is highest and All - Known
Comments
Post a Comment