تشريع الأذان Al _ Azan" call for prayer" legislation


 رأى عبد الله بن زيد بن ثعلبة بن عبد ربه ، أخو بلحارث بن الخزرج ، النداء 

 فأتى رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال له : يا رسول الله ، إنه طاف بي هذه الليلة طائف : مر بي رجل عليه ثوبان أخضران ، يحمل ناقوسا في يده ، فقلت له : يا عبد الله ، أتبيع هذا الناقوس ؟ قال : وما تصنع به ؟ قال : قلت : ندعو به إلى الصلاة ، قال : أفلا أدلك على خير من ذلك ؟ قال : قلت : وما هو ؟ قال : تقول : الله أكبر الله أكبر ، الله أكبر الله أكبر ، أشهد أن لا إله إلا الله ، أشهد أن لا إله إلا الله ، أشهد أن محمدا رسول الله ، أشهد أن محمدا رسول الله ، حي على الصلاة ، حي على الصلاة ، حي على الفلاح ، حي على الفلاح ، الله أكبر الله أكبر ، لا إله إلا الله

فلما أذن به بلال، سمعه عمر بن الخطاب وهو في بيته

 فخرج إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يجر رداءه، يقول: يا نبي الله، والذي بعثك بالحق لقد رأيت مثل ما رأى، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: الحمد لله على ذلك، وقيل نزل الوحي، وعلى رسول الله صلى الله عليه وسلم اختير بلال بن رباح الحبشي للأذان، وكان مؤذن رسول الله صلى الله عليه وسلم


دراسات ذات صلة

دماغنا أثناء الاستماع إلى الكلمات

في الآونة الأخيرة، تم إسقاط العديد من المفاهيم القديمة حول كيفية معالجة دماغنا للغة، وقد أسفرت دراسات جديدة ومتقدمة عن نتائج مذهلة ومختلفة. الدراسة الوحيدة التي وجدتها الأكثر إثارة للاهتمام هي نتائج جامعة كوليدج لندن، حول كيفية فصل الكلمات عن نبرتها. عند الاستماع إلى الكلمات، هذا ما يحدث: "تُنقل الكلمات بعد ذلك إلى الفص الصدغي الأيسر [من دماغنا] للمعالجة، بينما يُوجَّه اللحن إلى الجانب الأيمن من الدماغ، وهي منطقة أكثر إثارة للاهتمام مع الموسيقى، لذا، يستخدم دماغنا منطقتين مختلفتين لتحديد الحالة المزاجية ثم المعنى الحقيقي للكلمات. بعد إعادة التفكير، ما زال من غير المنطقي تمامًا هو سبب قدرتنا على تمييز "اللغة" بوضوح عن أي أصوات أخرى. حاول فريق جامعة كوليدج لندن معرفة هذا بالضبط، فقاموا بتشغيل أصوات كلامية، ثم أصوات غير كلامية، والتي لا تزال تبدو وكأنها كلام للناس. أثناء قياس نشاط الدماغ، وجدوا شيئًا مثيرًا للاهتمام: "تم اختيار الكلام لمعالجة خاصة بالقرب من القشرة السمعية الأولية". باختصار، يمكن لأدمغتنا أن تميز اللغة عن أي أصوات أخرى بطريقة سحرية، وتنقلها إلى "الجزء" الصحيح من دماغنا لفهم معناها.

لا تتحدث أكثر من 30 ثانية في محادثة واحدة

 من العوامل الأخرى التي تؤثر في معالجة اللغة عدد الكلمات التي نحتاج إلى معالجتها. نعلم أن هذا واضح، ومع ذلك فهو تذكير مهم: "لا يستطيع العقل البشري التركيز إلا على أربعة أشياء في المرة الواحدة، لذا إذا قضيت خمس أو عشر دقائق في مناقشة نقطة ما، فلن يتذكر الشخص سوى جزء صغير جدًا". بدلًا من ذلك، 30 ثانية هي المدة المثلى للتحدث في أي وقت، كما يقول نيوبيرج: "تحدث باختصار، أي أن تنطق بجملة أو جملتين، ربما 30 ثانية تقريبًا، لأن هذا هو ما يمكنك فعله حقًا". يُدركه العقل البشري.


ومن هذا الجزء مما سبق نستنتج ما يلي

 ١- أن الرؤيا من الله، والحلم من الشيطان، ولذلك أقر رسول الله -صلى الله عليه وسلم- الأذان، وقد أيد هذا التصريح النبوي رؤيا عمر بن الخطاب -رضي الله عنه ورضي عنه- بنفس ألفاظ الأذان، ولذلك فهي رؤيا صادقة، ويستطيعون حفظها ببساطة مطلقة بعد الرؤيا لأن كلمات الآذان قصيرة ولا تتعدي 30 ثانية إذا ذكرت وراء بعضها بدون فاصل، بالطبع الله أعلي واعلم

2- أهمية الرؤي في حياة المسلم، فليست الرؤي احلاما عادية (أضغاث احلام) بل هي قطعة من النبوة - هدية السماء لرائيها، وهي من بواقي النبوة في الأرض مصداقا لحديث رسول الله صلي الله عليه وسلم ( حديث أبي هريرة قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: لم يبقَ من النبوة إلا المبشرات، قالوا: وما المبشرات؟ قال: الرؤيا الصالحة، رواه البخاري.وفي رواية: يراها المؤمن لنفسه أو تُري له) 

3-  الجزء الذي يلي هذا الموضوع من الدراسة السابقة يدعم ثلاثة أمور:


الموسيقى تُعالج بواسطة الفص الأيمن من الدماغ.


اللغة تُعالج بواسطة الفص الأيسر من الشمال.


لا ينبغي أن تتكلم أكثر من ٢٠ ثانية حتى تصل الكلمات إلى الدماغ بنصفيه الأيمن والأيسر، ولو لاحظت لوجدت كل هذا متاحًا في الأذان، وخاصةً إذا كان المؤذن ذو صوت شجي، كما قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- لعبد الله بن زيد: اجعل بلالًا هو من يُؤذن وإن لم يرَ هذه الرؤيا.

Abdullah ibn Zaid ibn Tha'labah ibn Abd Rabbih, the brother of Bilharith ibn al-Khazraj, saw the call to prayer

He came to the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) and said to him: "O Messenger of Allah, a stranger came to me tonight. A man passed by me wearing two green garments, carrying a bell in his hand. I said to him: 'O Abdullah, will you sell this bell?' He said: 'What will you do with it?' I said: 'We will use it to call people to prayer.' He said: 'Shall I not guide you to something better than that?' I said: 'What is it?' He said: 'Say: God is Great, God is Great, God is Great, God is Great. I bear witness that there is no god but Allah, I bear witness that there is no god but Allah, I bear witness that Muhammad is the Messenger of Allah, I bear witness that Muhammad is the Messenger of Allah. Come to prayer, come to prayer. Come to success, come to success. God is Great, God is Great. There is no god but Allah.

When Bilal called the adhan, Umar ibn al-Khattab heard him while he was in his house

He went out to the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, dragging his cloak, saying, "O Prophet of God, by He who sent you with the truth, I have seen the same as he saw." The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, said, "Praise be to God for that." It was also said that revelation descended upon the Messenger of God, may God bless him and grant him peace. Bilal ibn Rabah al-Habashi was chosen to call the adhan, and he was the muezzin of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace.


Related Studies

Our Brains While Listening to Words

Recently, many old notions about how our brains process language have been overturned, and new and advanced studies have yielded surprising and different results. The one study I found most interesting is the University College London study on how to separate words from their pitch. When listening to words, this is what happens: “The words are then transferred to the left temporal lobe [of our brain] for processing, while the melody is directed to the right side of the brain, which is a more interesting area with music. So, our brain uses two different areas to determine the mood and then the actual meaning of the words.” After thinking back, it still doesn’t quite make sense why we can clearly distinguish “language” from any other sounds. The University College London team tried to find out exactly this, playing speech sounds, then non-speech sounds, which still sounded like speech to people. While measuring brain activity, they found something interesting: “Speech is selected for special processing near the primary auditory cortex.” In short, our brains can magically distinguish language from any other sounds and transfer it to the correct “part” of our brain to understand its meaning.

Don’t speak for more than 30 seconds in a single conversation

Another factor that influences language processing is the number of words we need to process. We know this is obvious, but it’s an important reminder: “The human brain can only focus on Four things at a time, so if you spend five or 10 minutes discussing a point, the person will only remember a very small part.” Instead, 30 seconds is the optimal amount of time to speak at any given time, says Newberg: “Speak briefly, meaning say one or two sentences, maybe about 30 seconds, because that’s what you can really do.” The human mind perceives it.


From this part of the above, we conclude the following

1. Visions are from God, and dreams are from Satan. Therefore, the Messenger of God (peace and blessings be upon him) approved the call to prayer. This prophetic statement was supported by the vision of Umar ibn al-Khattab (may God be pleased with him) with the same words of the call to prayer. Therefore, it is a true vision, and they can be memorized with absolute ease after the vision, because the words of the call to prayer are short and do not exceed 30 seconds if recited consecutively without a break. Of course, God knows best.


2. The importance of visions in the life of a Muslim. Visions are not ordinary dreams (confused dreams), but rather a piece of prophecy—a gift from Heaven to the one who sees them. They are among the remnants of prophecy on earth, in accordance with the hadith of the Messenger of God (peace and blessings be upon him). (Abu Hurairah said: I heard the Messenger of God (peace and blessings be upon him) say: "Nothing remains of prophecy except good tidings." They asked: "What are good tidings?" He said: "The righteous vision." Narrated by al-Bukhari. In another narration: "The believer sees it for himself or it is someone sees it to him to him)


3- The section following this topic from the previous study supports three points:

The Music is processed by the right hemisphere of the brain.


The Language is processed by the left hemisphere.

You shouldn't speak for more than 20 seconds for the words to reach the brain in both its right and left hemispheres. If you pay attention, you'll find all of this is available in the call to prayer, especially if the caller has a melodious voice. As the Messenger of God (peace and blessings be upon him) said to Abdullah ibn Zayd: "Appoint Bilal to call the adhan even if he doesn't see this dream."

The Links                                

https://dinaeltawilah.wixsite.com/rrm3-members-all-ove/post/al-_-azan-call-for-prayer-legislation#:~:text=http%3A//www.alsiraj.net/sira/html/page30.htmlhttps%3A//lifehacker.com/the%2Dpsychology%2Dof%2Dlanguage%2Dwhy%2Dare%2Dsome%2Dwords%2Dmore%2Dper%2D5993267

Comments