حادثة الإفك Al-Ifk incident ( The defamation)
كان النبي صلى الله عليه وسلم يقرع بين نسائه قبل كل معركة
كان من عادة رسول الله -صلى الله عليه وسلم- إذا أراد الخروج في سفر من الأسفار أن يُقرع بين نسائه؛ من أجل أن تصاحبه في ذلك السفر؛ وذلك تطييبا لقلوبهنّ، فلما كانت غزوة بني المصطلق، خرجت القرعة من نصيب عائشة -رضي الله عنها-، فاصطحبها معه في السفر، وسافرت معه في غزوة بني المصطلق، وسمّيت بغزوة المريسيع، عن عائشة -رضي الله عنها-: (كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-، إِذَا أَرَادَ أَنْ يَخْرُجَ سَفَرًا أَقْرَعَ بَيْنَ أَزْوَاجِهِ، فَأَيَّتُهُنَّ خَرَجَ سَهْمُهَا، خَرَجَ بِهَا مَعَهُ، فَأَقْرَعَ بَيْنَنَا فِي غَزَاةٍ غَزَاهَا، فَخَرَجَ سَهْمِي، فَخَرَجْتُ مَعَهُ بَعْدَ مَا أُنْزِلَ الحِجَاب).
ذهبت عائشة -رضي الله عنها- مع الجيش، وفي أثناء العودة عسكروا في طريق ما
من أجل أن يرتاحوا من العناء، فلما أرادوا الرحيل وأبلغوا الجيش بقرب المسير، مضت السيدة عائشة لتقضي حاجتها، وبعدت عن عيون الناس، وبينما هي في ذلك المكان فَقَدَتْ عقدها، فتأخّرت في البحث عنه فلم تجده، فلما رجعت إلى موضع الجيش وجدتهم قد ساروا وتركوها. وسبب تركهم لها؛ أنهم ظنوها في الهودج، فحمل الرجال الهودج، ولم يشعروا بعدم وجودها؛ بسبب نحول جسمها من قلة الطعام، فحمل الرجال الهودج ولم يشعروا بها، وجلست -رضي الله عنها- ترتقب رجوع الجيش إليها، ولم تبرح المكان، ثم غلبتها عينها، فنامت في ذلك المكان. واستغرقت أمّ المؤمنين -رضي الله عنها- في نومها، ولم يوقظها إلا صوت الصحابي الجليل صفوان بن المعطِّل -رضي الله عنه- وهو يقول: "إنا لله وإنا إليه راجعون"، وكان صفوان كثير النوم، حيث تأخّر عن الجيش؛ لاستغراقه في النوم، فلما رآها صفوان عرفها؛ لأنه كان يراها قبل وجوب الحجاب، فاستيقظت من نومتها، فأناخ لها الجمل، وركبت وسار بها، حتى بلغا المدينة، ولم تكلّمه، ولم يكلّمها كلمة واحدة، حتى رجعا إلى المدينة.
استغل المنافقون هذه الحادثة، ووجدوها فرصة ينبغي استغلالها؛ من أجل النيل من عرض رسول الله -صلى الله عليه وسلم-
وتكلموا بأمّ المؤمنين وبصفوان، فنالوا من عرض رسول الله، والذي تولى نشر هذه القصة زعيم المنافقين عبدالله بن أُبيّ بن سَلول، وتلقّف المنافقون الخبر، وبثّوه بين الناس، حتى شاع وذاع
أسئلة الرسول صلي الله عليه وسلم لمن عاصر القصة
١- سؤال الرسول علي ابن ابي طالب
قال يا رسول الله ما ضيّق الله عليك والنساء سواها كثيرات
2- سؤال الرسول أسامة بن زيد الذي كان يريبه صغيراً في بيته صلي الله عليه وسلم
قال أسامة: أهلك، ولا نعلم إلا خيراً
3- الجارية بريرة
قالت له بريرة: والذي بعثك بالحق، ما رأيت عليها أمرا قط أغمصه أكثر من أنها جارية حديثة السن، تنام عن عجين أهلها، فتأتي الداجن فتأكله
4- زينب ابنة جحش
فقال: يا زينب ماذا علمت، أو رأيت، فقالت: يا رسول الله، أحمي سمعي وبصري، ما علمت إلا خيرا، قالت: وهي التي كانت تساميني من أزواج رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فعصمها الله بالورع
5- حمنة بنت جحش
طفقت حمنة تحارب لأختها زينب بنت جحش لأن عائشة كانت زوجة اخري لرسول الله بجوار اختها، فهلكت فيمن هلك من أصحاب الإفك
6- مسطح بن أثاثة
كان من فقراء المسلمين، وكان ابن أخت أبي بكر الصديق وكان أبو بكر الصديق ينفق عليه قبل حادثة الإفك ، فخاض ممن خاض في حادثة الإفك
كم مضي من الوقت والناس يتحدثون بهذا؟
شهر كامل
صعود الرسول علي المنبر يشتكي من عبد الله بن سلول وعداوته التي طالت بيت رسول الله نفسه
فقام رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فاستعذر يومئذ من عبد الله بن أبي ابن سلول، قالت: فقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - وهو على المنبر: يا معشر المسلمين، من يعذرني من رجل قد بلغني أذاه في أهل بيتي، فوالله ما علمت على أهلي إلا خيرا، ولقد ذكروا رجلا ما علمت عليه إلا خيرا، وما كان يدخل على أهلي إلا معي.
موقف الصحابة بعد مقالة رسول الله صلي الله عليه وسلم في المسجد
قام سعد بن معاذ الأنصاري من قبيلة الأوس فقال
يا رسول الله، أنا أعذرك منه، إن كان من الأوس ضربت عنقه، وإن كان من إخواننا من الخزرج، أمرتنا ففعلنا أمرك
فقام سعد بن عبادة، وهو سيد الخزرج
وكان قبل ذلك رجلا صالحا، ولكن احتملته الحمية، فقال لسعد: كذبت لعمر الله، لا تقتله ولا تقدر على قتله
فقام أسيد بن حضير، وهو ابن عم سعد أي من قبيلة الخزرج ايضاً
فقال لسعد بن عبادة: كذبت لعمر الله لنقتلنه، فإنك منافق تجادل عن المنافقين. فتثاور الحيان الأوس والخزرج حتى هموا أن يقتتلوا، ورسول الله - صلى الله عليه وسلم - قائم على المنبر، فلم يزل رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يخفضهم حتى سكتوا وسكت
بكاء السيدة عائشة رضي الله عنها بعد سماعها هذا النقاش، فحجرتها بجوار المسجد
قالت: فمكثت يومي ذلك لا يرقأ لي دمع ولا أكتحل بنوم، قالت: فأصبح أبواي عندي، وقد بكيت ليلتين ويوما، لا أكتحل بنوم، ولا يرقأ لي دمع، يظنان أن البكاء فالق كبدي، قالت: فبينما هما جالسان عندي وأنا أبكي، فاستأذنت علي امرأة من الأنصار فأذنت لها، فجلست تبكي معي، قالت: فبينا نحن على ذلك دخل علينا رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فسلم ثم جلس، قالت: ولم يجلس عندي منذ قيل ما قيل قبلها، وقد لبث شهرا لا يوحى إليه في شأني
وتوجه رسول الله -صلى الله عليه وسلم- إلى عائشة، وطلب منها أن تصدقه الحديث
وقال لها: (فَإِنْ كُنْتِ بَرِيئَةً، فَسَيُبَرِّئُكِ اللَّهُ، وَإِنْ كُنْتِ أَلْمَمْتِ بِذَنْبٍ، فَاسْتَغْفِرِي اللَّهَ وَتُوبِي إِلَيْهِ، فَإِنَّ العَبْدَ إِذَا اعْتَرَفَ بِذَنْبِهِ، ثُمَّ تَابَ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِ)، فأجابته ببراءتها، وقالت: (وَاللَّهِ مَا أَجِدُ لِي وَلَكُمْ مَثَلًا، إِلَّا أَبَا يُوسُفَ إِذْ قَالَ: فَصَبرٌ جَميلٌ وَاللَـهُ المُستَعانُ عَلى ما تَصِفونَ)، فتيقّن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- من براءتها
رد السيدة عائشة علي رسول الله صلي الله عليه وسلم
فقلت لأبي: أجب رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فيما قال، قال: والله ما أدري ما أقول لرسول الله - صلى الله عليه وسلم -، فقلت لأمي: أجيبي رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قالت: ما أدري ما أقول لرسول الله - صلى الله عليه وسلم - قالت: فقلت وأنا جارية حديثة السن لا أقرأ كثيرا من القرآن: إني والله لقد علمت لقد سمعتم هذا الحديث حتى استقر في أنفسكم وصدقتم به، فلئن قلت لكم: إني بريئة، والله يعلم أني بريئة لا تصدقوني بذلك، ولئن اعترفت لكم بأمر، والله يعلم أني منه بريئة لتصدقني، والله ما أجد لكم مثلا إلا قول أبي يوسف قال: {فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون} قالت: ثم تحولت فاضطجعت على فراشي، قالت: وأنا حينئذ أعلم أني بريئة، وأن الله مبرئي ببراءتي، ولكن والله ما كنت أظن أن الله منزل في شأني وحيا يتلى، ولشأني في نفسي كان أحقر من أن يتكلم الله في بأمر يتلى، ولكن كنت أرجو أن يرى رسول الله - صلى الله عليه وسلم - في النوم رؤيا يبرئني الله بها.
القرآن الذي نزل في تبرأة السيدة عائشة وصفوان بن المعطل رضي الله عنهما
قال تعالي
﴿إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ * لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ * لَوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ * وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ * إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ * وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ مَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ * يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ * إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ * وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ * يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾ [سورة النور: 11-21].
نستفيد من الآيات الكريمة التالي
1- شهر كامل في مجتمع منغلق (قبائل عربية) تعرف بعضها بعضًا، وكادت القبيلتين (الأوس والخزرج) الذين تركا القتال من اجل الإسلام وكادا أن يرجعا إليه بسبب هذه الحادثة ، ويلخص الله تعالي القصة في ملة من 4 كلمات (لا تحسبوه شراً لكم) ما هذا؟ كل هذا لم يكن شر يارب، هذه المقالة الفاسدة طالت بيت النبوة، فماذا؟ لا تحسبوه شر، الله تعالي يقول في آية اخري (عسي أن تحبوا شيئا وهو شرا لكم وعسي أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم) هذا من الشيء الذي تكرهونه، فما الحكمة إذن؟ ولماذا شهر كامل؟ يقال: لا تحزنوا من الفتن فإنها تُظهر النفاق كما تُظهر النار خبث الحديد ، لو ظل المؤمنون بلا فتنة أو مشكلة كبيرة وتحدثوا عن الإسلام ليل نهار، لصدقهم الناس وكان بينهم فاسدين ومنافقين وحاقدين علي الإسلام، لن يظهروا ابدا وإن فتتوا في عضد ضعاف النفوس من المسلمين بأي تشكيك في الإسلام لفُتنت النفوس وخرجوا من الإسلام، وهو ما لا يرضاه الله تعالي ، فتحدث فتنة عظيمة يتحدث بها المؤمنون كما فتنة بني اسرائيل فيمن القاتل الحقيقي الذي قتل عمه " قصة البقرة" أيها المؤمنون:أتتذكرون قوله تعالي (أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ) لهذا السبب يكفي ان تكون هذه الفتنة " لا تحسبوها شراً لك" بل هي خير لكم، وكيف هذا، يكون من عدة أوجه نفندها فيما يلي:
أ- ظهور المنافقين بين جماعة المؤمنين، ويشار إليهم بالبنان، فينظف الصف الإيماني لأن الله تعالي يحب (الذين يصطفون من اجله كالبنيان المرصوص) ووجود طرف مائل سيجعل الصف معوجا
ب - الله تعالي طيب ولا يقبل إلا طيبا: ولذا لا يقبل أن يكون في الدعوة إليه إلا مؤمناً خالصا
ج - فتنة شديدة عصفت بالبيت النبوي أي بمركز القيادة الإسلامية - إن صح التعبير - فتشتد العلاقات والأواصر قوة بعد قوة، بعد زوال المحنة وتنقلب لمنحة: محاربة المنافقين في المجتمع بكل وحدة وقوة
2- أما الذي تولي كبره منهم فله عذاب عظيم: وهو عبد الله بن سلول، وفي كل مجتمع مؤمن حق الإيمان، هناك دائما وابدا خليفة عبد الله بن سلول وشياطينه الصغار، فالله عندما يحارب ، لا يحارب الرؤوس ويترك الذيول بل يحارب الجميع ولكن العقاب جزاء وفاق ليس من تكلم مثلما فعل أو اشعل الفتنة من الأساس
3 - لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا: الأصل (الظن الجيد) أما من عاشر قوم سوء ساءت ظنونه، أليس كذلك؟ دلالة علي إذا كانت ظنونك سيئة في غخوانك المؤمنين من قبل التريث والعلم والفهم، دلالة علي معاشرتك لغير المؤمنين، أو أنت، أنت من غير المؤمنين
4 - أما الشهداء: فلا تأتي بمن يبكي كبكاء أولاد يعقوب مع ذئب لم يفعل شيئا، فليس كل الباكين صادقين، فاعلم من هم الشهداء وما هي القريحة التي تجعلهم يشهدون من الأساس؟ استخدم علم النفس يا أخي المحقق .
5- دائماً وابداً رحمة الله تسبق عذابه: حتي الخائضين في اعراض المؤمنين، لهم رحمة إذا تابوا، فالله لا يلفظ من دائرته الإيمانية به سبحانه وتعالي إلا المنافق الخالص أي كافر ، مصدق امام المؤمنين ومكذب بينه وبين نفسه أو بينه وبين رفاقه، وإلأا: لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ: الخوض في اعراض المؤمنين له عذاب عظيم وليس بالهين، لماذا؟ لأنك تريد أن تفسد حياة انسان أو اسرة مؤمنة وتفسد مستقبله كله بكلمة أو بضعة كلمات، ولن تفسد حياة اسرة وانتهي الأمر بل الله تعالي سيقول حكم هذا بعد بضعة آيات... لننتظر.
6 - إذ تلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ: مرتين يذكر الله تعالي هذا (الفم) ألسنة وافواه تدمر حياة أسرة ويتحدث الناس ويشمت الشامتون بسبب فمك ايها المنافق ، وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ.
7 - عِظُكُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ: انتهت القصة - قصة السيدة عائشة - رضي الله عنها وأرضاها - وبُرأت من فوق سبع سموات بما قاله عنها المنافقين، ولكن هناك تحذير إلي يوم القيامة من فعل مثل هذا ابدا، هذا تشكيك في ايمانك أيها ... فجملة (إن كنتم مؤمنين) تشكيك في إيمانك وانت وإيمانك.
8 - إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
انظر للفظ (يحبون) هذا نابع من حسد أو كراهية لمحمدة أو رزق رزقه الله تعالي لهذا أو ذاك- ارجع لعلم النفس مثل علم نفس الشائعات أو ما وراء التشهير بالناس أو غيرها، لا تغفل علم النفس فالله تعالي من فوق سبع سموات لم يغفله "يحبون ان تشيع" وانظر للفظ " تشيع: تأتي من الإشاعة والإنتشار" هم عذاب اليم في الدنيا - إن عرفوا بين جماعة المؤمنين - وفي الآخرة عذاب آخر مؤلم ، تري يارب للجسد ام للروح أم للإثنين معاً؟ نسأل الله العفو والمعافاة في الخوض في اعراض المؤمنين والمؤمنات
9 - وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
حب إشاعة الفاحشة يبعد الناس عن هذا الدين، يكره الناس في القدوة الحسنة إن كان قدوة حسنة، أنت لا تعلم من وراء الكواليس يحرك بخيط من خيوط إبليس كاليهود والحاقدين علي الإسلام، وهي انتصار لهم، وخيبة أمل لك ولأمثالك
10 - وننهي هذه الإطلالة بــ (يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ)
يقال إن خطوات الشيطان (سبع) أولها يحاول أن يكفرك بالله تعالي ، لإإن لم ينجح معك لا ييأس فيأتيك بالخطوة الثانية والثالثة وهكذا إلي ان يصل إلي الخطوة السابعة وهي (التحريش بين المؤمنين) وهي درجة يعلم هو ويعلم الله تعالي أنك مؤمن ولم تقع فيها إلا لأن الشيطان لم تستطع حبائله أن تلتف عليك قبلها ، فالخصومة بين جماعة المؤمنين، ودعاء بعضهم البعض علي البعض الآخر من أقوي خطوات الشيطان
وانظر إلي خطوات الشيطان بالتفصيل من هذا الرابط
بعض الأحكام الفقهية التي خرج بها العلماء من حادثة الإفك
إنَّ الإسلام حرم الزِّنى، وأوجب العقوبة على فاعله
وقد حرَّم أيضاً كل الأسباب المسبِّبة له، وكلَّ الطُّرق الموصلة إليه؛ ومنها إشاعة الفاحشة، والقذف بها؛ لتنزيه المجتمع من أن تسري فيه ألفاظ الفاحشة، والحديث عنها؛ لأنَّ كثرة الحديث عن فاحشة الزِّنى وسهولة قولها في كلِّ وقتٍ يهون أمرها لدى سامعيها، ويجرِّئ ضعفاء النُّفوس على ارتكابها، لهذا حرَّمت الشَّريعة الإسلاميَّة القذف بالزِّنى، وأوجبت على من قذف عفيفاً، أو عفيفةً، طاهراً، أو طاهرةً، بريئاً، أو بريئةً من الزِّنى، حدَّ القذف، وهو الجلد ثمانون جلدةً، وعدم قبول شهادته إلا بعد توبته توبةً صادقةً نصوحاً.
حدُّ القذف وأهمِّيته في المحافظة على أعراض المسلمين
كان المجتمع الإسلاميُّ يتربَّى من خلال الأحداث، فعندما وقعت حادثة الإفك أراد المولى – عزَّ وجلَّ – أن يشرِّع بعض الأحكام الَّتي تسهم في المحافظة على أعراض المؤمنين، ولذلك نزلت سورة النُّور، الَّتي تحدَّثت عن حكم الزَّاني والزَّانية، وعن قبح فاحشة الزِّنى، وعمَّا يجب على الحاكم أن يفعله إذا ما رمى أحد الزَّوجين صاحبه، وعن العقوبة الَّتي أوجبها الله على الَّذين يرمون المحصنات، ثمَّ لم يأتوا بأربعة شهداء، إلى غير ذلك من الأحكام.
هذا وقد أقام رسول الله(ﷺ) حدَّ القذف علي من رمي بالزنا السيدة عائشة وصفوان بن المعطل رضي الله عنهما
على مِسْطحٍ، وحسَّانَ، وحمنةَ، وروى محمَّد بن إسحاق، وغيره: أنَّ النَّبيَّ (ﷺ) جلد في الإفك رجلين، وامرأة: مسطحاً، وحسَّاناً، وحمنة. وذكره التِّرمذيُّ. [الترمذي (3181)، ولم يُصرِّح بذكر الأسماء، وقد صرَّح بها أبو داود (4475)]. قال القرطبيُّ: والمشهور من الأخبار، والمعروف عند العلماء: أن الَّذي حُدَّ حسانُ، ومسطحٌ، وحمنةُ، ولم يُسْمَع بحدٍّ لعبد الله بن أُبَيٍّ، وقد وردت آثار ضعيفةٌ تدل على أنَّ عبد الله بن أُبَيٍّ أقيم عليه الحدُّ، ولكنَّها كلَّها ضعيفةٌ لا تقوم بها حجَّة.
اعتذار حسان رضي الله عنه للسيدة عائشة رضي الله عنها معروف بين الأئمة
قد بيَّنت الرِّوايات: أنَّ من خاض في الإفك قد تاب – ما عدا ابن أبيٍّ – وقد اعتذر حسَّان رضي الله عنه عمَّا كان منه، وقال يمدح عائشة رضي الله عنها بما هي أهلٌ له:
وقد أجمع العلماء قاطبةً على أنَّ من سبَّ عائشة رضي الله عنها بعد براءتها براءةً قطعيَّة بنصِّ القرآن، ورماها بما اتُّهمت به
فإنه كافرٌ؛ لأنه معاندٌ للقرآن.
حكم العزل عن النِّساء، حيث سأل الصَّحابة الرَّسول(ﷺ) عنه، فأذن به
وقال: «ما عليكم ألا تفعلوا، ما من نسمةٍ كائنةٍ إلى يوم القيامة إلا وهي كائنةٌ» [البخاري (5210)، ومسلم (1438/125)، وأحمد (3/68 و72). (السِّيرة النَّبويَّة الصَّحيحة، للعمري (2/415). فذهب الجمهور إلى جواز العزل عن الزَّوجة الحرَّة بإذنها.
نزلت آية التَّيمُّم في هذه الغزوة
تنويهاً بشأن الصَّلاة، وتنبيهاً على عظيم شأنها، وأنَّه لا يحول دون أدائها فقدُ الماء، وهو وسيلةُ الطَّهارة الَّتي هي أعظم شروطها، كما لا يحول الخوف، وفقدُ الأمن من إقامتها.
وقد ذكر ابن القيِّم وجه الحكمة في عدم حدِّ عبد الله بن أبيٍّ، فقال
قيل: لأنَّ الحدود تخفيفٌ عن أهلها، وكفارةٌ، والخبيث ليس أهلاً لذلك، وقد وعده الله بالعذاب العظيم في الآخرة، ويكفيه عن الحدِّ.
وقيل: كان يستوشي الحديث، ويجمعه، ويحكيه، ويخرجه في قوالب من لا ينسب إليه، وقيل: الحدُّ لا يثبت إلا ببيِّنةٍ، أو إقرارٍ، وهو لم يقرَّ بالقذف، ولا شهد به عليه أحدٌ، فإنَّه كان يذكره بين أصحابه، ولم يشهدوا عليه، ولم يكن يذكره بين المؤمنين، وقيل: بل ترك حدَّه لمصلحةٍ هي أعظم من إقامته عليه، كما ترك قتله مع ظهور نفاقه، وتكلُّمه بما يوجب قتله مراراً، وهي تأليف قومه، وعدم تنفيرهم من الإسلام.
ثمَّ قال – في ختام كلامه -: ولعلَّه ترك لهذه الوجوه كلِّها.
دراسات ذات صلة
لماذا ينشر الناس الشائعات؟
إذا انتبهت، ستجد أن الوظيفة الرئيسية للشائعات هي فهم أمر غير واضح. تساعد الشائعات في
تفسير عنصر محير للعالم
في شائعة الصودا التي أطلقتها، كانت التوترات بين مجموعات الناس مخيفة ومربكة. "لماذا تحدث الأمور السيئة؟" يفتح هذا الالتباس الباب أمام شائعات يمكن للناس التمسك بها لإعطائهم على الأقل فكرة عن سبب سير الأمور في العالم على هذا النحو.
ينشر الناس الشائعات عندما يكون هناك شك
عندما لا يكون لدينا فهم متين لكيفية أو سبب حدوث الأشياء في العالم، تبدأ الشائعات في الانتشار. إذا تخيلت نفسك في المدرسة الإعدادية مرة أخرى، فتخيل ماذا سيحدث إذا توقف أحد زملائك في الصف عن الذهاب إلى المدرسة يومًا ما، فجأة. هناك الكثير من عدم اليقين، لذلك من المرجح أن يطور الناس الشائعات وينشرونها كوسيلة للتعامل مع ما حدث.
في الواقع، فعلت تجربة ميدانية عام ١٩٥٥
ذلك بالضبط: قام باحثون بسحب طالب من الفصل الدراسي بشكل استراتيجي دون تفسير. ليس من المستغرب أن تنتشر الشائعات بينما يحاول الطلاب استيعاب الموقف.
ينشر الناس الشائعات عند شعورهم بالقلق
غالبًا ما يُولّد عدم اليقين القلق - فنحن نُحبّ أن يكون لدينا فهم واضح للعالم، ونشعر بالقلق عندما نشعر بعدم اليقين - وقد ارتبط القلق نفسه بانتشار الشائعات، وقد أظهرت بعض الأبحاث أن الأشخاص الأكثر قلقًا هم أكثر عرضة لنشر الشائعات، كما أن تجربة رائعة أخرى جعلت بعض الطلاب قلقين بشكل خاص بشأن المقابلة القادمة. الطلاب الذين شعروا بقلق أكبر نشروا الشائعات بسرعة أكبر من الطلاب الأقل قلقًا في المجموعة الضابطة. كما أظهرت الأبحاث أن شائعات "الخوف" (أي شائعات وقوع أمر سيء) تنتشر أكثر من شائعات "التمني" (مثل شائعات وقوع أمر جيد). وهذا ينطبق على الشائعات المنتشرة عبر الإنترنت والشائعات المتداولة شخصيًا.
ينص "القانون الأساسي للشائعات" لألبورت وبوستمان
الذي طوراه عام ١٩٤٧، على أن نشر الشائعات يعتمد على غموض الموقف وأهمية الشائعة. ووفقًا لمجموعة كبيرة من الدراسات، يكون الناس أكثر عرضة لنشر الشائعات. عندما تكون المعلومات هي الأهم بالنسبة لهم.
أن ينشر الناس شائعة إيجابية عنهم
إذا كان أحدهم جزءًا من جماعة منافسة، يكون الناس أكثر عرضة لنشر شائعات سلبية. المهم هو أن ينشر الناس الشائعات بشكل استراتيجي لكسب احترام الآخرين.
ينشرون الناس الشائعات عندما تكون المعلومات مهمة بقدر ما قد تكون حريصًا على تصديقها
نستفيد من القصة التالي
إن المصائب والفتن، اختبارات تبين مدى ما يمتلك العبد من الإيمان، وهي ضرورة للمؤمن، تشحذ همته، وتقوي إيمانه… ولعل من حكمة الابتلاء أنه فرصة لمراجعة حسابات مضت، ووقفة أمام تطلعات لمستقبل آت… فالابتلاء يزيد المرء نضوجاً وصلابة، والدعاة الصادقين ثباتاً وعمقاً، ولن يكون الابتلاء شراً للمؤمنين أبداً، فهو خير يسوقه الله لعباده، ليعودوا وقد علتهم عزة الإيمان التي يمتلكونها، وما هي إلا لحظات حتى نرى أنها زالت على شموخها، وقد سقط كل ما حولها وتحول إلى رماد… ونبينا محمد صلى الله عليه وآله وسلم مر به عدد من الابتلاءات والمحن، منذ بعثه الله جل وعلا بهذا الدين، لكن أقسى محنة كانت هي حادثة الإفك والكذب والافتراء، على أم المؤمنين السيدة الطاهرة عائشة بنت أبي بكر الصديق رضي الله عنها وأرضاها، ورضي الله عن سيدنا صفوان بن المعطل، الذي نزلت فيه ايضاً هذه القصة القديمة ولربما الحديث في وسط المجتمع الإيماني، حفظ الله المؤمنين من كل مكروه وسوء في كل زمان ومكان.
فاللهم زدنا علما، وانفعنا بما علمتنا
The Prophet, may God bless him and grant him peace, used to draw lots among his wives before every battle
It was the custom of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, when he wanted to set out on a journey, to draw lots among his wives in order to have them accompany him on that journey. And this was to please their hearts. When the Battle of Banu al-Mustaliq took place, the lot fell to Aisha (may Allah be pleased with her), so he took her with him on the journey, and she traveled with him in the Battle of Banu al-Mustaliq, which was called the Battle of al-Muraisi’. On the authority of Aisha (may Allah be pleased with her): “Whenever the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) wanted to go on a journey, he would cast lots among his wives, and whichever of them had her lot drawn, he would go with her. So he cast lots among us in a battle he had fought, and
my lot fell, so I went with him after the hijab' Verse is reveled
Aisha (may Allah be pleased with her) went with the army. On the way back, they camped on a certain road to rest from their fatigue. When they wanted to leave and informed the army of their approaching march, Aisha went to relieve herself, keeping away from people's eyes. While she was there, she lost her necklace. She delayed searching for it but could not find it. When she returned to the army's location, she found that they had left and had abandoned her. The reason they had left her was that they thought she was in the palanquin, the men carried the palanquin, unaware of her absence due to her thinness from the lack of food. She (may Allah be pleased with her) sat waiting for the army to return to her, and she did not leave the place. Then, she was overcome by sleep, and fell asleep in that place. The Mother of the Believers (may Allah be pleased with her) was deeply asleep, and she was not awakened until the voice of the noble companion Safwan ibn al-Mu'attil (may Allah be pleased with him) was saying: "To Allah we belong and to Him we shall return." Safwan slept a lot, as he had been late to the army due to deep sleep. When Safwan saw her, he recognized her, because he had seen her before the hijab was obligatory. She woke up from her sleep, so he made her kneel on the camel, and she mounted it. He traveled with her until they reached Madinah. She did not speak to him, and he did not speak to her a single word until they returned to Madinah.
The hypocrites took advantage of this incident and found it an opportunity to be exploited. In order to defame the Messenger of God (peace and blessings be upon him), they spoke about the Mother of the Believers and Safwan, thus defaming the Messenger of God. The one who spread this story was the leader of the hypocrites, Abdullah ibn Ubayy ibn Salul. The hypocrites seized upon the news and spread it among the people until it became widespread.
The Questions of the Messenger of God (peace and blessings be upon him) to those who lived during the story
1- The Messenger's question to Ali ibn Abi Talib
He said, "O Messenger of God, why has God made things difficult for you when there are many women besides her?
2- The Messenger's question to Usama ibn Zayd, who used to disturb him when he was young in his house (peace and blessings be upon him). Usama said, "Your family, and we know nothing but good about her."
3- The slave girl, Barira
Barira said to him, "By Him who sent you with the truth, I have never seen anything more deplorable about her than that she was a young girl who would sleep while her family's dough was being made, so that the chikens would come and eat it."
4- Zaynab bint Jahsh
He said, "O Zaynab, what do you know or see?" She said, "O Messenger of God, I protect my hearing and sight. I have only known good things. She said means "Aisha" "She was the one who used to be my equal among the wives of the Messenger of Allah - may Allah bless him and grant him peace - so Allah protected her through her piety."
5- Hamna bint Jahsh
Hamna began to fight for her sister Zaynab bint Jahsh because Aisha was another wife of the Messenger of Allah, beside her sister. She was envolved among those who perished from the companions of the slander.
6- Mastih ibn Athatah
He was one of the poor Muslims and the nephew of Abu Bakr al-Siddiq. Abu Bakr al-Siddiq had been providing for him before the incident of the slander. He was one of those who participated in the slander.
How long had people been talking about this?
A whole month.
The Messenger of God ascended the pulpit to complain about Abdullah ibn Salul and his hostility, which had extended to the Prophet's own household
The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, stood up and complain from Abdullah ibn Ubayy ibn Salul that day. She said (Aisha) The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, said while he was on the pulpit: "O Muslims, who will excuse me from a man who has harmed my family? By God, I have only known good things about my family. They have mentioned a man about whom I have only known good things, and who would never enter upon my family except with me."
The Companions' Position After the Prophet's (peace and blessings be upon him) Statement in the Mosque
Sa'd ibn Mu'adh al-Ansari, from the Aws tribe, stood up and said, "O Messenger of God, I excuse him. If he is from the Aws, I will strike his neck, but if he is from our brothers from the Khazraj, you have ordered us to do so, and we will do what you command."
Sa'd ibn Ubadah, the leader of the Khazraj, stood up. He had previously been a righteous man, but his zeal overcame him and he said to Sa'd, "By God, you have lied. You will not kill him, and you will not be able to kill him."
Usayd ibn Hudayr, Sa'd's cousin and also from the Khazraj tribe, stood up and said to Sa'd ibn Ubadah, "By God, you have lied. We will kill him, for you are a hypocrite arguing on behalf of the hypocrites." The two tribes, the Aws and the Khazraj, argued until they were about to fight, while the Messenger of God (peace and blessings be upon him) was standing on the pulpit. The Messenger of God (peace and blessings be upon him) continued to calm them down until they remained silent.
Aisha, may God be pleased with her, wept after hearing this discussion, and her room was next to the mosque
She said: “I spent that day without stopping my tears or sleeping. My parents came to me in the morning, and I had cried for two nights and a day, without sleeping. They thought that my crying had split my liver.” She said: “While they were sitting with me and I was crying, a woman from the Ansar asked permission to enter, and I granted her permission. She sat and cried with me.” She said: “While we were in that state, the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, entered upon us, greeted us, and then sat down.” She said: “He had not sat with me since what was said before that, and he remained for a month without receiving any revelation concerning me.”
The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) turned to Aisha and asked her to confirm the talking
He said to her: “If you are innocent, then Allah will acquit you. If you have committed a sin, then seek Allah’s forgiveness and repent to Him. For when a servant confesses his sin and then repents, Allah will accept his repentance.” She responded to him with her innocence and said: “By Allah, I cannot find an example for you and me except Abu Yusuf, who said: ‘So patience is most fitting. And Allah is the One sought for help against that which you describe.’” The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) was certain of her innocence.
Lady Aisha's response to the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him)
I said to my father: Answer the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) regarding what he said. He said: By Allah, I do not know what to say to the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him). I said to my mother: Answer the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him). She said: I do not know what to say to the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him). I said, as a young girl who did not read much of the Qur'an, "By Allah, I know that you have heard this talking until it settled in your hearts and you believed it. If I tell you that I am innocent, and Allah knows that I am innocent, you will not believe me. And if I confess to you something, and Allah knows that I am innocent, you will believe me. By Allah, I can find no example for you except the words of Abu Yusuf: {So be patient, and Allah is the sought for help against that which you describe.} She said: then I turned and lay down on my bed. She said: At that time, I knew that I was innocent and that Allah would acquit me because of my innocence, but by Allah, I did not think that Allah would reveal Concerning my affair, a revelation is recited, and my affair in my soul was too insignificant for God to speak about me in a matter that is recited, but I hoped that the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - would see in a dream: a vision by which God would clear me.
The Qur’an which revealed in the exoneration of Lady Aisha and Safwan ibn al-Mu'attal, may God be pleased with them
Allah says
﴿إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ * لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ * لَوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ * وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ * إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ * وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ مَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ * يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ * إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ * وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ * يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾ [سورة النور: 11-21].
God Almighty said: “Indeed, those who brought forth the slander are a group among you. Do not think it is evil for you; rather, it is good for you. To each person among them is what he has earned of sin, and he among them who took upon himself the greater part of it will have a great punishment. if so, when you heard it, did not the believing men and believing women think good of one another and say, ‘This is a falsehood?’” Clearly, why did they not produce against him four witnesses? But since they do not produce witnesses, then it is they who are liars in the sight of Allah, And had it not been for the grace of Allah upon you and His mercy in this world and the Hereafter, a great punishment would have touched you for what you had committed therein, * When you received it with your tongues and said with your mouths that of which you had no knowledge and thought it insignificant while it was, in the sight of Allah, tremendous. * And why, when you heard it, did you not say, "It is not for us to speak of this. Glory be to You! This is [a great punishment]." Great slander, Allah admonishes you that you should never return to the like of it, if you are believers. And Allah makes clear to you His verses, and Allah is Knowing and Wise. Indeed, those who like that immorality should be spread among those who have believed will have a painful punishment in this world and the Hereafter. And Allah knows, while you do not know. And were it not for the grace of Allah upon you and His mercy and that Allah is Kind and Merciful. O you who have believed, do not follow the footsteps of Satan. And whoever follows the footsteps of Satan - indeed, he commands immorality and wrongdoing. And were it not for the grace of Allah upon you and His mercy, not one of you would ever have been pure. But Allah purifies whom He wills, and Allah is Hearing and Knowing. (Surat An-Nur: 11-21)
We benefit from the following noble verses as the follows
1- A full month in a closed society (Arab tribes) that knew each other. The two tribes (Aws and Khazraj), who had abandoned the fight for Islam, almost returned to it because of this incident. God Almighty summarizes the story in a four-word verse: "Do not consider it evil for you." What is this? None of this was evil, O Lord. This corrupt article extended to the House of Prophethood, so what? Do not consider it evil. God Almighty says in another verse: "Perhaps you love a thing which is bad for you; and perhaps you hate a thing which is good for you." This is one of the things you hate. So, what is the wisdom behind it? And why a full month? It is said: Do not be sad about tribulations, for they reveal hypocrisy just as fire reveals the impurities of iron. If the believers remained without tribulation or major problems and talked about Islam day and night, people would believe them, and there would be among them corrupt, hypocritical, and hateful people towards Islam. They will never appear. And if they weaken the resolve of the weak-willed Muslims by casting doubt on Islam, their souls would be tempted and they would leave Islam, which is something that Allah the Most High does not accept, a great tribulation would occur, and the believers would talk about it, just as the tribulation of the Children of Israel occurred regarding who was the real killer who killed his uncle? “The story of the cow.” O believers: Do you remember the words of Allah the Most High: “Or do you think that you will enter Paradise while such [trial] has not yet come to you as came to those who passed on before you? They were touched by poverty and hardship and were shaken until…” The Messenger and those who believed with him say, “When is the victory of Allah?” Unquestionably, the victory of Allah is near. For this reason, it is sufficient that this trial be “Do not think it is bad for you,” but rather it is good for you. How this is possible can be from several aspects that we will refute below:
A - The emergence of hypocrites among the community of believers, and they are pointed out with the finger, purifying the ranks of faith, because God Almighty loves (those who line up for Him like a solid structure), and the presence of a crooked edge will make the ranks crooked.
B - God Almighty is good and accepts only good. Therefore, He does not accept anyone to call to Him except a sincere believer.
C - A severe tribulation befalls the Prophetic household, i.e., the center of Islamic leadership—if that is the correct expression. Relationships and bonds become stronger and stronger after the ordeal subsides, and they turn into a blessing: fighting the hypocrites in society with complete unity and strength,
2 - As for the one who assumed the greatest position among them, he will suffer a great punishment: Abdullah ibn Salul. In every truly faithful society, there is always and forever a successor to Abdullah ibn Salul and his lesser devils. When God wages war, He does not wage war on the leaders and leave the tails alone. Rather, He wages war on everyone, but the punishment is a just recompense, not on those who spoke as they did or who ignited the strife in the first place.
3 - Why then, when [the Prophet] had said, "Why did you not say, 'O Muhammad, what did you say,' and what did you say?" You have heard it: The believing men and believing women think well of themselves. The root is (good opinion). But whoever associates with bad people has bad opinion of them, isn't that so? This indicates that if you have bad opinion of your believing friends before deliberation, knowledge, and understanding, it indicates that you associate with non-believers, or that you yourself are one of the non-believers.
4 - As for the witnesses: Do not bring someone who cries like the sons of Jacob cried with a wolf who did nothing. Not all who cry are truthful. So, know who the witnesses are and what is the nature that makes them testify in the first place. Use psychology, my brother, the investigator.
5- God's mercy always and forever precedes His punishment: Even those who slander believers are shown mercy if they repent. God does not expel from His circle of faith anyone except the pure hypocrite, i.e., the disbeliever, who believes in the faith before the believers but denies it to himself or to his companions. Otherwise, a great punishment will touch you for what you have slandered. Slandering believers carries a great and not insignificant punishment. Why? Because you want to ruin the life of a person or a believing family and ruin their entire future with a word or a few words. You will not ruin the life of a family and be done with it. Rather, God Almighty will reveal the ruling on this in a few verses... Let's wait.
6 - When you receive it with your tongues and say with your mouths: God Almighty mentions this (mouth) twice. Tongues and mouths destroy the lives of families, and people talk and gloat because of your mouth, O hypocrite, and you think it is insignificant while it is, in the sight of God, tremendous.
7 - God has admonished you never to do such a thing again, if you are believers: The story has ended - the story of Lady Aisha - may God be pleased with her and satisfy her - and she was declared innocent by those above seven heavens of what the hypocrites said about her, but there is a warning until the Day of Resurrection against doing such a thing ever again. This is casting doubt on your faith, O you... So the phrase (if you are believers) casts doubt on your faith and you and your faith.
8 - Indeed, those who love that immorality should be spread among those who have believed will have a painful punishment in this world and the Hereafter. And Allah knows, while you do not know.
Look at the word (they love). This stems from envy or hatred for a praiseworthy person or a provision that Allah Almighty has granted to this person or that person. Refer to psychology, such as the psychology of rumors or what lies behind defaming people or other things. Do not neglect psychology, for Allah, the Most High, from above the seven heavens, has not neglected it. “They love that it should be spread.” Look at the word (the word “spread” comes from the root word “rumor” and “dissemination in Arabic language) They will face a painful punishment in this world—if they are known among the believers—and in the Hereafter, there will be another painful punishment. Do you know, O Lord, is it for the body, the soul, or both? We ask God for forgiveness and protection from slandering believing men and women,
9 - And God knows, while you do not know
The love of spreading immorality distances people from this religion. It makes people hate setting a good example, even if it is a good example. You do not know who is behind the scenes, moving with a thread of Satan's threads, like the Jews and those who hate Islam. This is a victory for them and a disappointment for you and your ilk.
10 - We conclude this overview with: "O you who have believed, do not follow the footsteps of Satan."
It is said that Satan's steps are (seven). The first is to try to make you disbelieve in God Almighty. If he does not succeed with you, he do not despair. He will take the second and third steps, and so on until he reaches the seventh step, which is (inciting discord among the believers). This is a level that he and God Almighty know you are a believer and you have only fallen into. Because Satan's snares couldn't wrap themselves around you beforehand, discord among the group of believers and their invocations against one another are among Satan's most powerful tactics.
If you want to see the Satan's tactics in detail at this link
Some of the Jurisprudential Rulings Deduced by Scholars from the Ifk Incident
Islam forbade adultery and imposed punishment on its perpetrators.
It also forbade all causes and paths leading to it, including the spread of obscenity and slander. This is to protect society from the proliferation of obscene language and talk about it. Frequent talk about the obscenity of adultery and the ease with which it is spoken makes it seem trivial to those who hear it and emboldens weak-willed individuals to commit it. Therefore, Islamic law forbade slander of adultery and mandated that anyone who slanders a chaste, pure, or innocent person, be subject to the prescribed punishment for slander, which is eighty lashes. Their testimony will not be accepted until they have sincerely and truly repented.
The Punishment for Slander and Its Importance in Preserving the Honor of Muslims
The Islamic community was educated through events. When the Ifk incident occurred, God Almighty wanted to legislate certain rulings that would contribute to preserving the honor of believers. Therefore, Surat An-Nur was revealed, which discusses the punishment for adultery and adultery, the ugliness of adultery, what a ruler should do if one spouse accuses the other, the punishment God has imposed on those who accuse chaste women but fail to produce four witnesses, and other rulings.
The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) carried out the punishment for slander against those who accused Aisha and Sufyan ibn al-Mu'attal (may Allah be pleased with them) of adultery. Muhammad ibn Ishaq and others narrated that the Prophet (peace and blessings be upon him) flogged two men and a woman for slander: Mistah, Hassan, and Hamna. This was mentioned by al-Tirmidhi. [Al-Tirmidhi (3181) did not explicitly mention the names, but Abu Dawud (4475) did.] Al-Qurtubi said: The well-known report, and what is well-known among scholars, is that those who were flogged were Hassan, Mistah, and Hamna. No hadith has been reported regarding Abdullah ibn Ubayy. Weak reports have been reported indicating that Abdullah ibn Ubayy was flogged, but all of these reports are weak and cannot be used as evidence. Hassan's (may God be pleased with him) apology to Lady Aisha (may God be pleased with her) is well-known among the Imams. Narrations have shown that all those who slandered her repented—with the exception of Ibn Ubayy—and Hassan (may God be pleased with him) apologized for what he had done and said, praising Aisha (may God be pleased with her) in a manner she deserved:
The Scholars unanimously agree that anyone who insults Aisha (may Allah be pleased with her) after she has been absolutely cleared of her innocence based on the Qur'anic text, and accuses her of what she was accused of, is an unbeliever, because he is defying the Qur'an.
The ruling on coitus interruptus (withdrawal from women) is that the Companions asked the Prophet (peace and blessings be upon him) about it, and he permitted it.
He said, "There is no blame upon you for not doing it. There is no soul that will exist until the Day of Resurrection except that it will exist." [Bukhari (5210), Muslim (1438/125), and Ahmad (3/68 and 72). (The Authentic Biography of the Prophet, by Al-Umari (2/415). The majority of scholars hold that it is permissible to practice coitus interruptus (withdrawal) on a free wife with her permission.
The verse on tayammum was revealed during this battle to emphasize the importance of prayer and its great significance. It is important to note that the lack of water, the means of purification and its greatest condition, does not prevent its performance. Fear and lack of security do not prevent it from being performed.
Ibn al-Qayyim mentioned the rationale behind not imposing the prescribed punishment on Abdullah ibn Ubayy. He said,
It was said that the prescribed punishments are a mitigation for those who deserve them and an expiation, and the wicked person is not worthy of that. God has promised him great torment in the Hereafter, which will spare him the punishment.
It was also said that he would gather hadiths, compile them, narrate them, and present them in contexts that are not attributed to him. It was also said that the prescribed punishment cannot be established except with evidence or an admission, and he did not admit to slander, nor did anyone testify against him. He mentioned him among his companions, but they did not testify against him, nor did he mention him among the believers. It has been said that he did not impose the prescribed punishment for a greater reason than carrying it out, just as he did not kill him despite his apparent hypocrisy and his repeated statements that warranted his execution, which were intended to unite his people and not alienate them from Islam. Then he said, concluding his remarks: Perhaps he did not do so for all of these reasons.
Related Studies
Why Do People Spread Rumors?
If you pay attention, you'll find that the main function of rumors is to make sense of something that's unclear. Rumors help to
Explain a Confusing Element of the World
In the soda rumor I started, tensions between groups of people were frightening and confusing. "Why do bad things happen?" This confusion opens the door to rumors that people can latch onto to give them at least some insight into why things are the way they are in the world.
People Spread Rumors When There's Uncertainty
When we don't have a solid understanding of how or why things happen in the world, rumors begin to spread. If you think back to middle school, imagine what would happen if one of your classmates suddenly stopped going to school one day. There's a lot of uncertainty, so people are likely to develop and spread rumors as a way to cope with what happened.
In fact, a 1955 field experiment did just that: Researchers strategically removed a student from the classroom without explanation. Not surprisingly, rumors spread as students tried to make sense of the situation.
People spread rumors when they feel anxious
Uncertainty often generates anxiety—we like to have a clear understanding of the world, and we feel anxious when we feel uncertain. Anxiety itself has been linked to the spread of rumors. Some research has shown that more anxious people are more likely to spread rumors. Another fascinating experiment made some students particularly anxious about an upcoming interview. Students who felt more anxious spread rumors more quickly than less anxious students in a control group. Research has also shown that "fear" rumors (i.e., rumors that something bad will happen) spread more than "wishful" rumors (i.e., rumors that something good will happen). This applies to both online and in-person rumors.
Allport and Postman's "Basic Law of Rumor," developed in 1947, states that rumor spreading depends on the ambiguity of the situation and the importance of the rumor. According to a large body of research, people are more likely to spread rumors when the information is most important to them.
People spread positive rumors about themselves
If someone is part of a rival group, people are more likely to spread negative rumors. The important thing is that people spread rumors strategically to gain the respect of others.
People spread rumors when the information is as important as you might be eager to believe it.
We learn from the story, the following
The calamities and tribulations are tests that reveal the extent of a servant's faith. They are essential for the believer, sharpening his resolve and strengthening his faith. Perhaps the wisdom of affliction is that it provides an opportunity to review past accounts and reflect on aspirations for the future. Affliction increases a person's maturity and resilience, and increases the steadfastness and depth of sincere preachers. Affliction will never be evil for believers. Rather, it is good that God bestows upon His servants, so that they may return to the glory of their faith. It is only a matter of moments before we see it vanish, despite its loftiness, and everything around it has fallen and turned to ash. Our Prophet Muhammad, may God bless him and his family and grant them peace, experienced a number of trials and tribulations since God Almighty sent him with this religion. However, the most severe trial was the incident of slander, falsehood, and calumny against the Mother of the Believers, the pure lady Aisha, daughter of Abu Bakr al-Siddiq, may God be pleased with her and satisfy her. May God be pleased with our master Safwan ibn al-Mu'attal, regarding whom this verse was also revealed. The ancient story, and perhaps the most recent one in the faith community, is that God protects believers from all harm and evil in every time and place.
O God, increase our knowledge and benefit us with what you have taught us.
Comments
Post a Comment