تحويل القِبلة The qibla diversion

 

لتحويل القبلة من المسجد الأقصي للمسجد الحرام عبر وعظات كثيرة لعلنا نتعرف عليها في خلاصة هذا الملف، لكن قبل الشروع في تفسير الآيات وأخذ العبر منها، لابد أن نفهم أن لكل واحد منا كمسلمين لسنا كأي ديانة أخري من ناحية: الرحلة الإيمانية مع الله، تجد بعض الأديان: العبادات جماعية وهذا الأساس، وقلما يكون هناك علاقة بين العبد وربه إلا عن طريق التأمل أو في وقت الأزمات،  لماذا أقول هذا الكلام؟ لأنك كمسلم وانا ونحن كمسلمين لكل منا علي حدي بطريقة فردية فريدة (رحلة إيمانية منفردة) لا دخل لأبيك - أمك - ابنك أو حتي من بجانبك في الصلاة في هذه الرحلة الإيمانية، لاحظ: المسلمين كانت لهم رد فعل مختلف وهم اثناء الصلاة "صلاة العصر" منهم من رضي أن يتجه طواعية في النصف الثاني من الصلاة إلي البيت الحرام ومنهم رفض التحويل واكمل صلاة العصر علي وجهة بيت المقدس، والإثنين اقرهم رسول الله، وهناك فئة ثالثة ارتدت عن الإسلام، هل لاحظت: أن كل واحد أخذ الموقف بطريقة فردية لم تكن عبادة جماعية بل أنت وتصديقك بهذا الدين وهذا الرب الكريم، وللأسف يكتب عليك التصديق او التكذيب (رد الفعل علي الإختبار) في التو واللحظة مثل سبقك بها عكاشة - قصة في السيرة معروفة - لنبدأ علي بركة الله 

قصة تحويل القبلة 

نَزَلَ الوَحيُ عَلَى رَسُولِنَا الأَمِينِ ﷺ، فَكَانَ يُصَلِي إِلَى الكَعبَةِ المُشَرَّفَةِ فِي أَوَّلِ بَدءِ الوَحيِ ثُمَّ أَوحَى اللهُ إِلَيهِ أَن يَستَقبِلَ صَخرَةَ بَيتِ المَقدِسِ كَمَا بَيَّنَ ذَلِكَ الْحَافِظُ ابْنُ حَجَرٍ فِيْ شَرْحِهِ لِلْبُخَارِيِّ، فَكَانَ النَّبِيُّ ﷺ يَجعَلُ الكَعبَةَ بَينَهُ وَبَينَ القُدسِ، فَصَلَّى عَلَى تِلكَ الحَالِ ثَلَاثَ سِنِينَ، فَلَمَّا جَاءَ الأَمرُ بِالهِجرَةِ إَلَى المَدِينَةِ، وكانَ أكثَرُ أَهلِهَا اليَهُودَ، كَانَ مَأمُورًا أَن يَستَقبِلَ صَخرَةَ بَيتِ المَقدِسِ، وَمَا عَادَ يَستَطِيعُ أَن يَجعَلَ الكَعبَةَ بَينَ يَدَيهِ، فَعَرَّضَ اليَهُودُ بِذَلِكَ، وَكَانَ النَّبِيُّ ﷺ يُعجِبُهُ أَن تَكُونَ قِبلَتُهُ قِبَلَ البيتِ الحَرَامِ، لِأَنَّ اليَهُودَ قَالُوا: خَالَفَنَا مُحَمَّدٌ وَيَتَّبِعُ قِبلَتَنَا، وَلَيسَ هَذَا مِنَ النَّبِيِّ اعتِرَاضًا عَلَى اللهِ وَالعِيَاذُ بِاللهِ، إِنَّمَا إِظهَارٌ مِنَ النَّبِيِّ ﷺ لِحُبِّهِ البَيتَ الحَرَامَ، فَقَالَ جِبرِيلُ عَلَيهِ السَّلَامُ: إنَّما أنَا عبدٌ مِثلُكَ، لَا أَملِكُ لَكَ شَيئًا إلَّا مَا أُمِرتُ بِهِ، فَادعُ اللهَ تَعَالَى، فَكَانَ رَسُولُ اللهِ ﷺ يَدعُو اللهَ تَعَالَى وَيُكثِرُ النَّظَرَ إِلَى السَّمَاءِ يَنتَظِرُ أَمرَ اللهِ تَعَالَى ـ لَا لِأَنَّ اللهَ يَسْكُنُ السَّمَاءَ، فَاللهُ لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ ـ حَتَّى كَانَ فِي يَومٍ مِنَ الأَيَّامِ قَد خَرَجَ رَسُولُ اللهِ ﷺ زَائِرًا أمَّ بِشرِ بنِ البَرَاءِ بنِ مَعرُورٍ فِي بَنِي سَلِمَةَ، فَصَنَعَت لَهُ طعَامًا، وَحَانَت صَلَاةُ الظُّهرِ (أَي اقتَرَبَ وَقتُهَا)، وَفِي بَعضِ الرِّوَايَاتِ أنَّهَا صَلَاةُ العَصرِ، وَفِي بَعضِهَا أنَّهَا صَلَاةُ الصُبحِ، فَصَلَّى رَسُولُ اللهِ ﷺ بَأَصحَابِهِ فِي مَسجِدٍ هُنَاكَ الظُّهرَ، فَلَمَّا صَلَّى رَكعَتَينِ نزَلَ جِبرِيلُ فَأَشَارَ إِلَيهِ أَن صَلِّ إِلَى البَيتِ الحَرَامِ، وَصَلَّى جِبرِيلُ إِلَى البَيتِ، فَاستَدَارَ رَسُولُ اللهِ ﷺ إلَى الكَعبَةِ واستَقبَلَ مِيزَابَ الكَعبَةِ، فَتَحَوَّلَ النِّسَاءُ مَكَانَ الرِّجالِ والرِّجَالُ مَكَانَ النِّسَاءِ، فَهِيَ القِبلَةُ الَّتِي قَالَ اللهُ تَعَالَى: ﴿فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبلَةً تَرضَاهَا﴾ فَسُمِّيَ ذَلِكَ المَسجِدُ مَسجِدَ القِبلَتَينِ، وَكَانَت صَلَاةُ الظُّهرِ تِلكَ يَومَئذٍ أَربَعًا: اثنَتَانِ إِلَى بَيتِ المَقدِسِ وَاثنَتَانِ إِلَى الكَعبَةِ.


القرآن الكريم الذي نزل في تحويل القبلة 

قال تعالي 

﴿ ۞ سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُل لِّلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾ [سورة البقرة: 142]

سيقول الجهال وضعاف العقول من اليهود وأمثالهم، في سخرية واعتراض: ما الذي صرف هؤلاء المسلمين عن قبلتهم التي كانوا يُصَلُّون إلى جهتها أول الإسلام؛ (وهي "بيت المقدس") قل لهم -أيها الرسول-: المشرق والمغرب وما بينهما ملك لله، فليست جهة من الجهات خارجة عن ملكه، يهدي مَن يشاء من عباده إلى طريق الهداية القويم. وفي هذا إشعار بأن الشأن كله لله في امتثال أوامره، فحيثما وَجَّهَنا تَوَجَّهْنا

إطلالة حول الآية الكريمة 

1- انظر إلى كلمة (سيقول) واعلم أن الله -تعالى- نفسه يعلم أن الناس لا يتوقفون عن الكلام مهما حدث، سواء كان ضدك أو غير ذلك، الناس يتكلمون في كل وقت، وهذا ليس من عادة العقلاء، بل هو من عادة السفهاء، ومن هو السفيه؟ هو الذي لا يحسن التصرف بالمال، نعم كما قرأت من لا يحسن التصرف بالمال، مثل الصبي الذي لم يبلغ والنساء، فقد اثبتت الدراسات أن غالبية النساء لها شراء يسمي الشراء العاطفي علي حسب حالتها المزاجية وتوازن هرموناتها أو اختلالها ، الأهم: كيف تحكم علي من لا يحسن التصرف بالمال؟ بقلة العقل، أنت تسميه قليل العقل، والله تعالي يسميه سفيه ، هنا في الآية: الله يتحدث عن من غيروا صلاتهم إلي البيت الحرام كقبلة بعد المسجد الأقصي أنهم سفهاء لا هم وراءهم غير الكلام الذي ليس من وراءه أي فائدة  

ما الذي جعلهم يتركون قبلتهم الأولي ويتحولوا إلي اخري 

هذه مشاعر يا عزيزي القارئ، بل هي مشاعر سلبية اجتاحت قلوب وعقول قائليها، ولهم أحد أمرين: (كراهية المهتدين لأن الدين الإسلامي جاء من نسل إسماعيل عليه السلام - وليس من القبائل، أو أنه نوع من الاستخفاف بعقول المسلمين أن يفعلوا مثل هذا)، وإذا سلكتَ في الحياة فلا تستهن بعقل من أمامك، فقد يكونون أفضل منك. ثم لا تحكم على الناس مسبقًا بما فعلوا أو لم يفعلوا. للناس شأنهم، ولكم شأنكم. واعلموا أن هذا التفكير والتهكم من صنع السفهاء لا الحكماء.

كيف ترد على السفهاء: هل يجيبنا الله تعالي بعلم النفس؟ 

 كما جاء في الآية، وكما سيأتي في آخر الآيات: لا تنظر إلى الشكليات ، شرقًا كان أم غربًا، إن الشرق والغرب لله وحده، وهو وحده يهدي من يشاء إلى صراط مستقيم، لا بمحاباة أحد كالمسلمين أو اليهود، بل بالفضائل التي فيك، فإن أحبب خصلة واحدة فيك كالصدق أو الكرم أو غيرها من الصفات، أصلح لك أعمالك على اختلاف أنواعها، بالعطاء تارة وبالمنع تارة اخري 


قال تعالي 

(وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ)

وكما هديناكم -أيها المسلمون- إلى الطريق الصحيح في الدين، جعلناكم أمة خيارًا عدولا لتشهدوا على الأمم في الآخرة أن رسلهم بلَّغتهم رسالات ربهم، ويكون الرسول في الآخرة كذلك شهيدًا عليكم أنَّه بلَّغكم رسالة ربه. وما جعلنا -أيها الرسول- قبلة "بيت المقدس" التي كنت عليها، ثم صرفناك عنها إلى الكعبة بـ "مكة"، إلا ليظهر ما علمناه في الأزل؛ علما يتعلق به الثواب والعقاب لنميز مَن يتبعك ويطيعك ويستقبل معك حيث توجهت، ومَن هو ضعيف الإيمان فينقلب مرتدًا عن دينه لشكه ونفاقه. وإن هذه الحال التي هي تحول المسلم في صلاته من استقبال بيت المقدس إلى استقبال الكعبة لثقيلة شاقة إلا على الذين هداهم ومنّ عليهم بالإيمان والتقوى وما كان الله ليضيع إيمانكم به واتباعكم لرسوله، ويبطل صلاتكم إلى القبلة السابقة. إنه سبحانه وتعالى بالناس لرءوف رحيم.

إطلالة حول الآية الكريمة 
وكذلك جعلناكم أمة وسطًا 
المركز في كل شيء هو الجوهر أي على طرفيه يمينًا وشمالًا ، فمثلاً: جوهر الثمرة: وسطها وهو أحلى ما فيها. ولعل أطرافها ليست هي الأحلى وربما تكون مرة أو لاذعة، الوسط: في الأخلاق: انظر الشجاعة مثلًا: هو وسيط بين التهور والجبن. وهكذا. فلماذا اختار الله تعالى هذه الأمة لتكون أمة وسطا؟  وقد نزلت كثير من الأديان السماوية؟ بدءًا برسول نوح -صلى الله عليه وسلم- وانتهاءً بسيدنا محمد -صلى الله عليه وسلم-. ولكن شاءت الإرادة الإلهية أن تكون رسالة محمد هي الرسالة الأخيرة، وأنتم تعلمون متى تضعون الختم على الأوراق الرسمية، بعد انتهاء جميع الإجراءات، أليس كذلك؟ جميع الأديان السابقة، يعترف أحدها بالآخر، مهما كان، فإن الأديان التوحيدية الأولى والأخيرة هي سلة الله -تعالى- وإذا نظرت إلى هذه السلة، فإنه سبحانه وتعالى- اختر إحداها وأنشئ منها أمة اختارها أمة وسطى، أي جوهر جميع الأديان الأخرى، تنويه: جاء سيدنا شعيب -صلى الله عليه وسلم- ليصحح أخلاق الناس في الكيل والميزان (جاءت هذه الأخلاق السيئة في أمة محمد)، وجاء لوط -صلى الله عليه وسلم- إلى سيدنا لوط حربًا على خطيئة الشذوذ الجنسي (جاء هذا الفعل الشنيع في أمة محمد)، وبالتالي جوهر هذا الدين إذن، يجب أن تكون أمة هذا الدين، أمة وسطى: أن تحمل جوهر الأديان في الخير والشر، والله أعلم، أما سبب اختيار الوسط ، فالله تعالي وبنفيه هو من سيجيبنا بعد قليل

جاء الرد الإلهي: لتكونوا شهداء علي الناس 

أنتم شهداء الله في الأرض: في مجلس من مجالس رسول الله -صلى الله عليه وسلم- والصحابة مجتمعين حول حبيبهم -صلى الله عليه وسلم- مرت جنازة، فنظر الناس إليها بأعينهم، فإذا الألسنة تشيد بصاحبها بالخير، فقال النبي -صلى الله عليه وسلم-: ((وجبت ، وجبت)) ثم مرت جنازة أخرى، فإذا ألسنة الصحابة تشيد بها بالشر، فقال رسول الهدى: (وجبت، وجبت)). وأمام هذا الإندهاش والتساؤل من الصحابة الكرام، يأتي التعليق النبوي بقوله: ((من أثنيتم عليه خيرًا وجبت له الجنة، ومن أثنيتم عليه شرًا وجبت له النار، أنتم شهداء الله في الأرض، أنتم شهداء الله في الأرض، أنتم شهداء الله في الأرض)) فكأن وجودنا كمسلمين ليس لشيء في هذه الأرض إلا لنكون شهداء علي بعضنا البعض كمسلمين من ناحية ، ومن ناحية اخري: علي الفصائل المختلفة والأديان وحتي الادينين، نحن نمتلك مجموعة من الحكم في القرآن ليس لها مثيل في الكتب المقدسة مجتمعة ، وهذا الحكم هي المعايير التي نستطيع تقييم الناس عليها ، والله أعلي واعلم

ويكون الرسول عليكم شهيدا 

نحن شهداء علي الناس (كافة بكل اطيافهم ودياناتهم إن وجدت وغير ذلك من الأخلاق) والرسول شهيد علينا كمسلمين، وبما ان الرسول صلي الله عليه وسلم لا يشهد علي زور أو محاباة - السيرة مليئة بهذا - وبما أن الآية بدأت بالوسطية، هل يدعونا هذا إلي انه لو كنت مسلم متطرف أو متعصب لن يشهد عليك رسول الله يوم القيامة، الله يعلم ونحن لا نعلم، لكن المنطق يقودنا لهذا التفكير والله أعلم 


 وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ 

هو مجرد امتحانًا يعلم نتيجته  الله عز وجل مُسبقاً  من يؤمن إيمانًا حقيقيًا ومن لا يؤمن؟ دعنا نسأل سؤال: هل أنت أستاذ جامعي: هل تقول إن هذا الطالب سيجتاز الامتحان ويحصل على درجة "أ"، هذا الطالب سيرسب وأنت سترضى بتحيزك وتفعل ذلك بكل أريحية؟ ألا يحاسبك  آباء هؤلاء الأبناء دون اختبار أبنائهم/بناتهم؟ الله - تعالى - لا يُسأل عما يفعل وهم يُسألون - إنما يريد فقط أن يعرف الولاء له سبحانه وتعالى. بل يريد أن يراكم الناس من حولكم من الداخل كما يرونكم من الخارج، لأننا اتفقنا على أني انا شاهد عليك وأنك شاهد عليّ ما دمنا قريبين أو حتى نسمع عن بعضنا البعض، إذن تحويل القبلة جاء من اجل الإختبار، فالمسجد الأقصي والمسجد الحرام الإثنين من المساجد التي تُشد إليها الرحال مع المسجد النبوي، فليس احدهم أحب إلي الله تعالي من الآخر، فالمساجد في الأرض كلها هي بيت الله، وإن كان أول بيت وضع للعبادة بالتأكيد له درجة ارفع عند الله، الأهم أن كل هذه المشكلة (اختبار ايماني) لماذا؟ ليعلم من يتبع الرسول ، صحيح، لولا هذا الإختبار لما ظهر المنافقين الذين تهكموا علي المسلمين ان صلاتهم إلي  بيت المقدس ذهبت سدي، وعُرفوا عيانا بين المسلمين، ولما ارتد من ارتد من المسلمين، ولما سبق بها بعض الصحابة حتي إنهم صلوا نصف الصلاة تجاه بيت المقدس والركعتين الأخريين تجاه البيت الحرام وهو نوع من التصديق الشديد، حيث كانوا يصلون من غير النبي في مسجد بعيد عن المسجد النبوي، ونزل الوحي علي النبي فأمر ان ينادي منادي بالصلاة انها تحولت القبلة من هذا إلي ذاك، فبعض المسلمين عندما سمعوا المنادي تحولوا تلفاءياً للبيت الحرام، نوع من التصديق الشديد، واليقين في هذا الرب وهذا الدين ، إذن من يتبع الرسول وفهمناها، من هم الذين ينقلبون علي عقبيهم، العقب هو أسفل مؤخرة القدم وهو جزء شبه منسي في جسم الإنسان، إلا أنه له دور حيوي في الجسد ألا وهو التوازن ، وكأن الله تعالي يقول لك بعد أي اختبار إيماني لك سواء نجحت فيه أو رسبت عياذا بالله، أو تأخر تصديقك واستسلامك لقدر الله - علي حسب رد فعلك سيكون توازنك علي هذا الدين ويكون توازنك علي الصراط يوم القيامة الذي هو امتداد لما تفعل هنا من أعمال، بالطبع الله اعلي واعلم


قال تعالي 

(143) قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (144)

قد نرى تحوُّل وجهك -أيها الرسول- في جهة السماء، مرة بعد مرة؛ انتظارًا لنزول الوحي إليك في شأن القبلة، فلنصرفنك عن "بيت المقدس" إلى قبلة تحبها وترضاها، وهي وجهة المسجد الحرام بـ "مكة"، فولِّ وجهك إليها. وفي أي مكان كنتم -أيها المسلمون- وأردتم الصلاة فتوجهوا نحو المسجد الحرام. وإن الذين أعطاهم الله علم الكتاب من اليهود والنصارى لَيعلمون أن تحويلك إلى الكعبة هو الحق الثابت في كتبهم. وما الله بغافل عما يعمل هؤلاء المعترضون المشككون، وسيجازيهم على ذلك.


إطلالة حول الآية الكريمة 
قد نري تقلب وجهك في السماء 
أي ان الله عزوجل ليس غافل عن طلباتك أو احتياجاتك الروحية يا محمد صلي الله عليه وسلم ، إذن لما التأخير سنة ونصف حتي تحولت القبلة ، لشيئين ربما 

أ - لتعليم وتعليمي وتعليم كل مسلم: أن المطالب ليست كلها تجاب من أول مرة حتي لو للحبيب محمد صلي الله عليه وسلم 
ب - للإختبار، من يُصدق وحي الله تبارك وتعالي، من يُصدق رسول الله صلي الله عليه وسلم ، من ايمانه لا يتزعزع، وقد تشكك الكثير، وانهزموا أمام دعايات اليهود بأن ( صلاتهم الماضية ذهبت سُدي) 

فلنوليننك قبلة ترضاها 
الفاء تفيد السرعة، وهو ما حدث عند نزول هذه الآية الكريمة ، الأهم: أن رب محمد يُسارع في رغبة محمد صلي الله عليه وسلم في شيء ما - روحي أو مادي لا يهم، الأهم: أنه لبي له مطلبه، وأنت: هل سارع ربك في تلبية مطالبك؟ ولماذا ؟ هل سارعت في ارضاءه - هل لم تظلم احد ، فقط تذكر في رحلة حياتك الظلم سيحجب عنك اشياء ، يقول تعالي (فبظلم من الذين هادوا حرمنا عليهم طيبات احلت لهم) لو رأيت طيبات كنت تستمتع بها وسلبت منك تذكر انك بالتأكيد ظلمت أحدهم، فاستغفر وارجع الحقوق لعل الله يرضيك فيما تحب

فاتجهوا بكليتكم إلي القبلة الجديدة ، وأيما ما كنتم توحي حتي لو علي ارض المريخ أو كوكب الزهرة إن عمروه فاتجه إلي الكعبة التي علي الأرض بقياساتك الحديثة ، هذه قبلتنا وهذه هدية الله للمسلمين، فليس كل دين يحمل قبلة ، وليس حتي من يحمل قبلة يأخذها بحقها، ويتأكد اليهود خاصة ، وأهل الكتاب عامة: أن الله تعالي ميز المسلمين بقبلة غير قبلتهم أي انهم ليسوا امتداد لليهودية السمحة ولا أي شيء. 


قال تعالي 

﴿ وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُوا قِبْلَتَكَ ۚ وَمَا أَنتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ ۚ وَمَا بَعْضُهُم بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ ۚ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ إِنَّكَ إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ﴾[ سورة البقرة: 145]

ولئن جئت -أيها الرسول- الذين أُعطوا التوراة والإنجيل بكل حجة وبرهان على أن توجُّهك إلى الكعبة في الصلاة هو الحق من عند الله، ما تبعوا قبلتك عنادًا واستكبارًا، وما أنت بتابع قبلتهم مرة أخرى، وما بعضهم بتابع قبلة بعض. ولئن اتبعت أهواءهم في شأن القبلة وغيرها بعد ما جاءك من العلم بأنك على الحق وهم على الباطل، إنك حينئذ لمن الظالمين لأنفسهم. وهذا خطاب لجميع الأمة وهو تهديد ووعيد لمن يتبع أهواء المخالفين لشريعة الإسلام.


إطلالة حول الآية الكريمة 
1- القِبلة: وجهة - هوية لا احد يستطيع أن يتوجه بكليته لشيء لا يندرج تحت طائلته، وإلأا يكون مغتتصب لهذا الشيء، فهي نعمة أن يكون لنا معاشر المسلمين قبلة 

2- ولئن أتيت أوتوا الكتاب بكل آية ما تبعوا قبلتك 

وانت تسير في حياتك الإيمانية مع الله تبارك وتعالي ، وتسير ايضاً في رحلتك في الحياة: ستقابل ناس ليس لها هم إلا في التشكيك فيك وفي ايمانك وفي قدراتك وفي كل شيء يدور حولك، ولو جئت لهم بــ 1000 برهان لتثبت أنك جيد لن يقتنعوا لأنهم لا يقولون عنك هذا إلا بدافع الحسد، يقال في دنيا الناس: إذا أراد الله أن يُعلم الناس عن محمدة فلان، يُطلق عليه لسان حسود.. فينتبه الناس للعيوباولاً ثم يعرفوا عطايا الرحمن بعد قليل أو كثير، فلا تتعب اعصابك ولا وقتك ولا جهدك في محاولة اقناعهم لن يقتنعوا. 

3- ولئن اتبعت اهواءهم بعد ما جاءك من العلم 

يقول تعالي في غير موضع من القرآن: (قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون) إذا كان هذا لا يستوي عند الناس، فهل يستوي عند الله تعالي، انت تكون عالِم بشيء من الدين أو تفهمه جملة وتفصيلا، للأسف ذلتك لن تمر مرور الكرام، أكثر من أي احد دخل في الإسلام حديثا، لماذا؟ لأن الناس لا تنسي والله يغفر ويرحم؟ لا بل لأن ذَل العالِم وراءها عالم كما يقولون: أقل كلمة ستقال، والناس دائماً يتحدثون: إذا كان هذا الذي يحدثنا عن الدين فعل كذا وكذا، فما بالنا نحن، نحن ضعاف إيمان ؟ وهذا اقل شيء ، فلا تتبع الهوي ، سواء هواك الشخصي أو هوي أهل الكتاب ، فهم يرضون لك أن ترك الإيمان بالكلية أو في التفاصيل. 


قال تعالي 

الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (146) الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (147)

الذين أعطيناهم التوراة والإنجيل من أحبار اليهود وعلماء النصارى يعرفون أنَّ محمدًا صلى الله عليه وسلم رسول الله بأوصافه المذكورة في كتبهم، مثل معرفتهم بأبنائهم. وإن فريقًا منهم ليكتمون الحق وهم يعلمون صِدْقه، وثبوت أوصافه.


إطلالة حول الآية الكريمة 

اذين آتيناهم الكتاب؟ الله تعالي يقصد أهل الكتاب، صحيح؟ 

هل تعرف معنى أن يكون لديك كتاب سماوي؟ بالطبع لا تعرف لأنك تقرأه، لأنك على الأغلب مسلم أو لديك دين سماوي آخر، وربما أحببت التعرف على ]ديانات أخرى من قبيل المعرفة أو المحاجاة، من الرائع أن يكون لديك كتاب يتماشى مع حياتك الشخصية، ولا ينفصل عنها، ولا تتحدث في وادٍ، وهذا الكتاب في وادٍ آخر، وأن يكون لك اتصال بالسماء بأي شكل من الأشكال، حتى لو بالتأمل، أهل الكتاب: يعرفون محمدًا -صلى الله عليه وسلم- في كتبهم، يعرفونه كما يعرفون أبناءهم: هل تعرف ابنك؟ ما الذي أزعجه، هل يوجد وحمة على جسده أم لا؟ هل تعرف ما يحبه وما يكرهه، إلخ؟ يعرفون رسول الله هكذا، ولكن ليس الجميع، بل جماعة منهم، وانظر إلى دقة النطق (جماعة منهم) وليس كلهم: إن الله -تعالى- لا يعمم، فالتعميم عمى. عزيزي القارئ: لم تعمم أحكامك: تذكر: التعميم أعمى. هذا حق وهو من ربكم، فلا تكونوا من الذين يشككون في محمد يا أهل الكتاب بعد أن تعالج هذه الآية. والله أعلم. ويبقى السؤال: ما علاقة هذه الآية بتغيير القبلة؟ ما الهدف الأول من ناحيتين (أهل الكتاب والمسلمين) بالسخرية والسفهاء (الرسول صلى الله عليه وسلم) الذين يطلقون عليه نظرات اتهام حتى لو لم ينطقوا بكلمة "المسلمين" وإن لم يفعلوا -فقد ترك بعضهم الدين- فهذا ليس استهزاءً بأهل الكتاب) عجل ربك لإرضاء قلب حبيبه محمد صلى الله عليه وسلم. عليه السلام، حتى من هذا البلاء الذي قد يبعد الحبيب عن حبيبه، عليه السلام. وأنت: هل تراعي مشاعر أحبائك؟ هل تشعر حتى بالنظرات الموجهة إليهم؟ هل أنت ممن يحبهم الله؟ لقد فعل ذلك مع حبيبه - محمد صلى الله عليه وسلم - متميزًا بما يفعله الله تعالى.


قال تعالي 

وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

ولكل أمة من الأمم جهة يتجهون إليها حسية كانت أو معنوية، ومن ذلك اختلاف الأمم في قبلتهم وما شرع الله لهم، فلا يضر تنوع وجهاتهم إن كان بأمر الله وشرعه، فتسابقوا أنتم - أيها المؤمنون - إلى فعل الخيرات التي أُمرتم بفعلها، وسيجمعكم الله من أي مكان كنتم فيه يوم القيامة؛ ليجازيكم على عملكم، إن الله على كل شيء قدير، فلا يعجزه جمعكم ولا مجازاتكم.

إطلالة حول الآية الكريمة 
هل خرجت من المنزل في الصباح هل كان الشارع مليئًا بالناس من كل لون؟ هل تعرف معتقداتهم؟ هل تعرف أديانهم؟ بالطبع لا، عندما ترى هذه الموجة الشديدة من التدفق البشري، تذكر أن لكل واحد منهم وجهة يريد أن يصل إليها، سواء في هذا اليوم أو في الحياة بشكل عام، من يقول هذه الكلمات: يا خالق البشرية، تذكر ما تفعله (تسابق لفعل الخير) انظر: أين ذهبت نحو آسيا أو إفريقيا أو أوروبا أو هاجرت إلى المريخ إلى الله ارجع، اذهب كما تريد وإلى الوجهة التي تريدها، ولكن ضعها في ذهنك: أن الله سيجمعك بمن حولك يوم يشاء، ونحن وهم من كل مكان متفرق علي هذه البسيطة.

قال تعالي 

وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
من أي مكان خرجتَ وأينما كنت - أيها النبي - أنت وأتباعك، وأردت الصلاة، فاستقبل جهة المسجد الحرام، فإنه الحق المُوحى به إليك من ربك، وما الله بغافل عما تعملون، بل هو مُطلع عليه وسيجازيكم به.


إطلالة حول الآية الكريمة 
هل تملك العديد من الفلل والشاليهات والأماكن الرائعة، هل تفضل إحداها؟ الله تعالى - هو أن (بيوت الله في الأرض مساجد) واختار من بين جميع المساجد (البيت الحرام قبلة للمسلمين) ومكة المكرمة أقرب ما تكون لمنتصف العالم، هي ليست منتصف العالم جغرافياً علي الحقيقة بل هي اقرب ما يون لهذه النقطة من أي دولة اخري علي الأرض ، فثق باختيارات الله تعالي. 


قال تعالي 
﴿ وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ﴾ [ سورة البقرة: 150]

ومن أى مكان خرجت -أيها النبي- فتوجَّه إلى المسجد الحرام، وحيثما كنتم -أيها المسلمون-، بأي قطر من أقطار الأرض فولُّوا وجوهكم نحو المسجد الحرام؛ لكي لا يكون للناس المخالفين لكم احتجاج عليكم بالمخاصمة والمجادلة، بعد هذا التوجه إليه، إلا أهل الظلم والعناد منهم، فسيظلُّون على جدالهم، فلا تخافوهم وخافوني بامتثال أمري، واجتناب نهيي؛ ولكي أتم نعمتي عليكم باختيار أكمل الشرائع لكم، ولعلكم تهتدون إلى الحق والصواب.

إطلالة حول الآية الكريمة 
هل تملك العديد من الفلل والشاليهات والأماكن الرائعة، هل تفضل إحداها؟ الله تعالى - هو أن (بيوت الله في الأرض مساجد) واختار من بين جميع المساجد (البيت الحرام قبلة للمسلمين) وذلك حتي لا يكون لأهل الكتاب الذين شككوا في وجود لكم قبلة منفصلة : حُجة فلا يستطيعون أن يعيروكم بهذا مرة اخري، إلا الذين ظلموا منهم وهم كُثر ستجدهم في الحياة لا يهمهم أن تقيم الحُجة عليهم بل يتمادوا في ظلمهم لك باضعاف الروح المعنوية تارة (إرجاف) وتارة أخري يؤذونكم جسديا أو معنويا، الله من فوق سبع سموات يقول لك ايها المؤمن:لا تخشوهم، بل خافوا الله تعالي ، لأن الله سوف يتم نعمته علي المسلمين سواء في الدنيا أو في الآخرة بدخول الجنة التي سوف يُحرم منها هؤلاء ، ولعل هذا يكون فيه الهداية . 


قال تعالي 
﴿ ۞ لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ﴾  سورة البقرة: 177]
ليس الخير عند الله- تعالى- في التوجه في الصلاة إلى جهة المشرق والمغرب إن لم يكن عن أمر الله وشرعه، وإنما الخير كل الخير هو إيمان من آمن بالله وصدَّق به معبودًا وحدَه لا شريك له، وآمن بيوم البعث والجزاء، وبالملائكة جميعًا، وبالكتب المنزلة كافة، وبجميع النبيين من غير تفريق، وأعطى المال تطوُّعًا -مع شدة حبه- ذوي القربى، واليتامى المحتاجين الذين مات آباؤهم وهم دون سن البلوغ، والمساكين الذين أرهقهم الفقر، والمسافرين المحتاجين الذين بَعُدوا عن أهلهم ومالهم، والسائلين الذين اضطروا إلى السؤال لشدة حاجتهم، وأنفق في تحرير الرقيق والأسرى، وأقام الصلاة، وأدى الزكاة المفروضة، والذين يوفون بالعهود، ومن صبر في حال فقره ومرضه، وفي شدة القتال. أولئك المتصفون بهذه الصفات هم الذين صدقوا في إيمانهم، وأولئك هم الذين اتقَوا عقاب الله فتجنبوا معاصيه.


إطلالة حول الآية الكريمة 
تحثك الآية على تجاوز ما يفعله الناس عادةً، والاهتمام بشكليات الدين (اللباس - الوجهة - وغيرها مما هو جزء لا يتجزأ من الدين. ولكنه ليس جوهر الدين: فالله تعالى هو العلي العظيم). ولكن لا تنظر إلى الشرق أو الغرب عندما تريد عمل الخير، واترك الشكليات.

١- الإيمان بالله: هل تؤمن بإله المسلمين؟ إذا كان الأمر كذلك، فهل فعلت أول بر في حياتك؟ (بر نفسك) فالإيمان بالله تعالي من ضمن هذا الكم من الآلهة في الحياة هو نوع من البر للنفس التي بين جنبيك 

٢- الإيمان باليوم الآخر: هل تعتقد أن هناك حسابًا يوم القيامة؟ إذا أدخلت وتيرةَ أفعالِك في حسابِ الغدِ قدرَ استطاعتِك، انت تؤمن بالآخرة، نحن مشاريع اموات نمشي علي اقدام ومعنا مجموعة من الأوراق، إذا حان الوقت نسلم الأوراق ونخضع لعملية الموت لا حيلة لنا في ذلمك، إذن وضع غد في حساباتك ليس البنكية هو نوع من انواع الإيمان باليوم الآخر


3- الإيمانُ بالملائكة: نحنُ في عصرِ ثورةِ الأفكار. لن أقولَ ثورةَ المعلومات، لأنَّ الزمنَ قد عفا علي هذا المصطلح. هل ما زلتَ تعتقدُ أنَّ هناكَ ملائكةً تُحيطُ بكَ إن كنتَ تُؤمنُ بالله، أو أنَّ الملائكةَ تُدوّنُ أعمالَك؟ أو أنَّ ملائكةً من السماءِ تُساندُك إن كنتَ في حاجةٍ إلى مساعدة؟ أسمعُكَ تقولُ: ما هذا الهراء؟ هنا وهنا فقط: راجعْ أعمالَك الصالحةَ إن كنتَ تُريدُ أن تُحبَّها من ربِّ المسلمين

٤- الكتاب: نؤمن بكتابنا القرآن، فهل تؤمن بكتاب عيسى عليه السلام؟ أسمعكم تقولون: إنه محرّف. ألم تسمعوا أن كتاب اليهود محرّف؟ نعم، نعتقد كمسلمين أنهم حرّفوا بعض الآيات الواردة فيه، ولكنها ذات أصل إلهي، فهل تؤمنون به أم تنكرونه عمدًا: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يتعامل معهم (أهل الكتاب) على مبدأ: لا أصدقهم ولا أكذبهم، فهل تفعلون معهم مثل ذلك؟ بل الكتب الإلهية فيها صحف إبراهيم ووصايا سليمان أو غيرها، فهل تؤمن بها كلها، وإن آمنت ببعضها، فأنت لست على البر الذي يريده رب المسلمين، أعطِ الحبيب مالك: لمن: إعطاء الحبيب مالًا للنفس بسبب البخل، أو لقلة الموارد للأنواع التالية، حتى تقوم بالأعمال الصالحة التي يرضيك بها رب المسلمين

(الأقارب - الأيتام - الفقراء):ملاحظة: لم يذكر الله تعالى في آية الحق الفقراء، بل المساكين، فما الفرق بين الفقير والمسكين، الفقير: من يملك القليل ولا يكفيه، والمسكين: من لا يملك شيئًا إطلاقًا - ابن السبيل الذي سرق ماله وهو في سفر ولم يستطع الرجوع إلى بلده إلا بالتصدق - السائلون - في الرقاب: تحرير العبيد، في سبيل الله، ليس من أجل العمل لصالحك.

الدعاء: هل تصلي فعلاً؟ كلنا نؤدي الصلاة، لكن قليل منا من يحافظ عليها بأركانها وجوهرها.

الوفاء بالوعود: إن كنت ممن عاهد الناس ثم لم يأتِ بهم، فراجع أعمالك الصالحة، فإن الله لا يقبل العمل الصالح إلا إذا كان القول والفعل على وجه واحد.

الصابر في البأساء: الفقر والجوع والحاجة، وقد يكون اجتماعهما في أشد الحالات كالمجاعة العامة ونحوها، والله أعلم.

الصابر في الضراء : ما هي نوعية الضراء (مرض - فقر - ​​هم كبير أو غير ذلك)؟ هل تحمد الله بلسانك وقلبك مع ألم، وهذا لا يتعارض مع الألم النفسي أو الجسدي ربما. إن فعلت ذلك، فأنت من المصابين، وهو في طريقه إليك، ولكن بعد أن تنتقل المصيبة أو المشكلة إلى دار الحساب، سيعترف لك أصبرتَ أم جزعت.

الصبر عند العجز: تخيّل في الحروب أنك تعيش حياة سعيدة، طعام شهي، نوم هانئ، زوجة وفية وأولاد صالحين، وفجأة تندلع حرب في بلدك وتفقد كل شيء. ربما تبدأ حياتك من الصفر، ويؤمن الناس إيمانًا راسخًا بمنطقة راحتهم ويبدأون من جديد. إنها مشكلة كبيرة لشخص ما، لذا فإن الصبر، في هذه الحالة، هو أحد أنواع البر الذي يرضي الله - تعالى. حفظك الله من كل مكروه.

انظر: كل هذه الأنواع أعلى من أن تكون صالحًا وتفعل البر أمام الله، وليس هذا فحسب، بل مع هذه الصفات السابقة فهي مدرجة في موسوعة الصادقين والأتقياء أمام الله - تعالى - ليس أن ترى أنك تفعل البر أمام الناس والناس من حولك، يصفقون أو يشيرون إليك بالبنان، ولكن البر شكل آخر. إنه جوهر هذه الآية. الآن، هل جميع الأعمال الصالحة عقدية، أم تترك بعض المعاملات (طبعًا، بعضها معاملات)؟

الشعائر العقائدية في الآية (الإيمان بالله - بالكتب - بالرسل - بالملائكة - باليوم الآخر) هذه أعمال تُرهب القلب. إن لم أفعل، أفلستُ مُبررًا؟ نعم، أمام الله وحده.

شعائر العبادات في الآية (الصلاة - الزكاة: هذه ليست النفقة المعتادة بل "الصدقة").

معاملات العبادة في الآية (إنفاق المال الذي تحبه + الصبر) عبادة شاقة، إلا لمن يسره الله عليه. لماذا؟ لأنه قد يكون لديك مال كثير ولا تشعر عند إنفاقه الكثير، بل تشعر بالسعادة، وإذا لم تُقضَ حاجتك، وأخرجت من مالك شيئًا هنا (إعطاء المال هو إيثار حق الآخرين على أموالك) والله أعلم بمراده من عباده.


كملخص 
أنا مسلم وأنت مسلم: لماذا اختار الله المسلمين الأوائل لهذا الإختبار العظيم الذي استمر لعقود، وأهل الإسلام كانوا ضعفاء في عقائدهم وكثير منهم مخلصون للإسلام، وأُبعدنا أنا وأنت ونحن عن هذا الإختبار؟ هل لهذا سبب؟ هل يُفضّل رب العالمين المسلمين في آخر الزمان على حساب أولهم (الصحابة الكرام)؟ لا تستعجل يا أخي المسلم. لقد انتهت الامتحانات العامة للمسلمين وحلّت محلها اختبارات زلزلة خاصة. تهزك حتى يُخرج الله من بينكم ما أخرجه من خيرة الناس "صحابة رسول الله صلى الله عليه وسلم"  والله أعلم، الآن: انتهت قصة تغيير القبلة منذ قرون، وانتهى النقاش هنا في هذا الملف، ويبقى علينا 

1- أن نسمو فوق السفهاء في حياتنا نحن ولا نكون مثلهم 
2-  لا نلتفت للمظاهر (المشرق أو المغرب) لا يهم أين وجهتك، حتي لو كنت رائد فضاء ، فكللنا كمسلمين موحدين حول قبلة واحدة في مكة المكرمة في البي الحرام 
 3- ننتبه إلى بقية أنواع الاستقامة (الجوهر لا الشكل) ونضعها في موضعها السليم 
4- لنكون أمة وسطية بحق، ونتذكر اننا سنشهد علي الأمم من قبلنا فلا ينبغي ان نكون متطرفين أو متعصبين أو متساهلين عند الشهادة غداً ،ولعلنا نتذكر ان رسول الله صلي الله عليه وسلم سيشهد علينا جميعا، ورسول الله لا يشهد علي زور، ونحن إذا كنا أمة متعصبة كما أمة  اليهود، أو متسامحين حد التساهل كما النصاري لن يشهد غداً علينا رسول الله 
5- توقع أن لك اختبار يزلزل الإيمان في قلبك، إن ثبت بعده فإيمانك في نمو، وإن لم يكن كذلك بدأ الإيمان في النزول لأسفل، وهي سبب من ضمن مجموعة اسباب وجود الإختبارات في الحياة، وهو نفس فكرة الإختبار المدرسي نحن إن جزنا الإختبار نرتقي لسنة جديدة فيها مناهج جديدة وستوي اعلي من السابق، وإن لم نجز الإختبار ننزل سنة ونعلق بها حتي نجتاز الإختبار 

وتذكر أن الإختبار الإيماني من الله مباشرة وليس من البشر حتي وإن جاء في صورة بر (إصابتك بمجاعة أو حرب أو نزاع مسلح أو حتي ابتلاءات فردية تزلزلك من الداخل كطلاق - موت احد الأحبة ..الخ ) توقع أنك بعدها إما تعلق في نفس الصصفحة أو تجتاز الصعوبات وتجعل منها سلماً للصعود الإيماني وانت واختيارك كما التلميذ بالضبط 

To change the Qiblah from Al-Aqsa Mosque to Al-Masjid Al-Haram, there are many lessons that we may learn about in the summary of this file. However, before embarking on interpreting the verses and taking lessons from them, we must understand that each one of us, as Muslims, is not like any other religion in terms of: the journey of faith with God. You find in some religions: collective worship and this is the basis, and there is rarely a relationship between the servant and his Lord except through contemplation or in times of crises. Why do I say this? Because you as a Muslim, and I and we as Muslims, each of us has a unique individual journey (a separate faith journey). Your father - your mother - your son or even the person next to you in prayer has no role in this faith journey. Note: Muslims had a different reaction while praying (the afternoon prayer). Some of them were satisfied to voluntarily face the Sacred House in the second half of the prayer, and some of them refused to turn and completed the afternoon prayer facing Jerusalem. The Messenger of God approved of both of them, and there is a third group that apostatized from Islam. Have you noticed that each one took the position in an individual way? It was not a collective worship, but rather you and your belief in this religion and with generous Lord. Unfortunately, you are destined to believe or disbelieve (the reaction to the test) immediately, just as Ukasha did before you - a well-known story in the biography - let us begin with God’s blessing.

The Story of the Change of the Qiblah
tHE Revelation descended upon our trustworthy Messenger, peace and blessings be upon him, and he used to pray toward the Holy Kaaba at the beginning of the revelation. Then God revealed to him to face the Rock of Jerusalem, as explained by Hafiz Ibn Hajar in his commentary on Al-Bukhari. The Prophet, peace and blessings be upon him, placed the Kaaba between himself and Jerusalem, and he prayed in this position for three years. Then, when the command to emigrate to... The city, most of whose inhabitants were Jews, was ordered to face the Rock of the Holy House, and he could no longer place the Kaaba in front of him, so the Jews threatened to do so, and the Prophet, may God bless him and grant him peace, was He liked that his Qiblah was towards the Sacred House, because the Jews said: Muhammad has differed from us and follows our Qiblah. This is not an objection from the Prophet to God - God forbid - but rather a demonstration from the Prophet, peace and blessings be upon him, of his love for the Sacred House. So Gabriel, peace be upon him, said: I am only a servant like you. I do not possess anything for you except what I have been commanded to do, so supplicate to God Almighty. So the Messenger of God, peace and blessings be upon him, used to supplicate to God Exalted be He, and he would frequently look at the sky, awaiting the command of Allah the Most High - not because Allah resides in the sky, for Allah is like nothing - until one day the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, went out to visit Umm Bishr ibn al-Bara’ ibn Ma’rur in Banu Salamah, She made him food, and the time for the noon prayer had come (i.e., its time was approaching). In some narrations it is the afternoon prayer, and in others it is the In the morning, the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, prayed the noon prayer with his companions in a mosque there. When he had prayed two rak’ahs, Gabriel descended and indicated to him to pray towards the Sacred House. Gabriel prayed towards the House. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, turned towards the Kaaba and faced the water pipe of the Kaaba. The women took the place of the men and the men took the place of the women. This is the qiblah of which Allah, the Most High, said: {So We will surely turn you A Qiblah that pleases you. So that mosque was called the Mosque of the Two Qiblahs, and the Dhuhr prayer on that day was four: two towards the Al-Aqsa mosque and two towards the Kaaba.


The Holy Quran revealed about changing the Qiblah

God Almighty said:
﴿ ۞ سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُل لِّلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾ [سورة البقرة: 142]
“The foolish among the people will say, ‘What has turned them away from their Qiblah to which they used to face?’ Say, ‘To God belong the East and the West. He guides whom He wills to a straight path.’” [Surat Al-Baqarah: 142]

The ignorant and weak-minded Jews and their ilk will say, mockingly and objectingly: What turned these Muslims away from the direction of the Qiblah (direction of prayer) they used to face at the beginning of Islam (which is "Bayt al-Maqdis"). Tell them, O Messenger, that the east and the west and everything in between belong to God. No direction is outside His control. He guides whomever He wills of His servants to the straight path of guidance. This indicates that the entire matter belongs to God in obeying His commands. Wherever we turn.

A Look at the Noble Verse
1. Look at the word "will say" and know that God Almighty Himself knows that people will not stop talking no matter what happens, whether it is against you or otherwise. People talk all the time, and this is not the habit of rational people, but rather the habit of fools. And who is a fool? He is the one who does not manage money well. Yes, as you read, those who do not manage money well, such as pre-pubescent boys and women. Studies have proven that the majority of women have what is called emotional purchasing, depending on their mood and hormonal balance or imbalance. More importantly: How do you judge someone who does not manage money well? You call him "mindless." God Almighty calls him "foolish." Here in the verse: God speaks of those who speaks agnist whose changed their prayers from the Al-Aqsa Mosque to the Sacred House as a qiblah after . They are fools who only care about talk that has no benefit.

What made them abandon their first qiblah and switch to another?
These are feelings, dear reader. Indeed, they are negative feelings that have swept through the hearts and minds of those who say that. They have one of two intentions: (Hatred of the converts because the Islamic religion came from the lineage of Ishmael, peace be upon him, and not from tribes, or it is a kind of belittling of the intellects of Muslims to do such a thing). And if you  walk in life, do not underestimate the intellect of those in front of you, for they may be better than you. Then, do not prejudge people by what they have done or not done. People have their own affairs, and you have your own affairs. Know that this thinking and mockery are the work of fools, not the wise.

How to Respond to Fools: Does God Almighty Answer Us with Psychology?
As stated in the verse, and as will be discussed in the final verses: Do not look at formalities, whether East or West. The East and the West belong to God alone, and He alone guides whomever He wills to the straight path. This is not based on favoritism, such as Muslims or Jews, but rather on the virtues within you. If He loves one trait in you, such as honesty, generosity, or other qualities, He will correct your actions of all kinds, sometimes by giving and sometimes by withholding.


Allah says 

(وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ)

(And thus We have made you a just community that you will be witnesses over the people and the Messenger will be a witness over you. And We did not make the Qiblah which you used to face except that We might make evident who would follow the Messenger from who would turn back on his heels - and indeed it was a great sin except for those whom Allah has guided. And Allah would not let your faith go to waste. Indeed, Allah is to the people compassionate and Merciful.)


And just as We have guided you, O Muslims, to the correct path of religion, We have made you a nation of the best and most just, so that you may bear witness over the nations in the Hereafter that their messengers conveyed to them the messages of their Lord. And the Messenger will also be a witness over you in the Hereafter that he conveyed to you the message of his Lord. And We, O Messenger, did not make the qiblah of "Bait al-Maqdis" (Jerusalem) that you used to face, then We turned you away from it to the Kaaba in "Mecca," except to reveal what We knew from eternity—knowledge related to reward and punishment—to distinguish those who follow you, obey you, and face with you wherever you face, from those whose faith is weak and who turn away from their religion due to doubt and hypocrisy. This situation, which is the Muslim's shift in his prayer from facing Bayt al-Maqdis to facing the Kaaba, is difficult and arduous, except for those whom He has guided and blessed with faith and piety. And Allah would not let your faith in Him and your following of His Messenger be lost, nor would He invalidate your prayer toward the previous qiblah. Indeed, He, glory be to Him, is to mankind Most Kind and Most Merciful.

A Look at the Holy Verse
And thus We have made you a middle nation
The center in everything is the core, i.e., its two ends, right and left. For example, the core of a fruit is its center, which is the sweetest part of it. Perhaps its ends are not the sweetest, and may be bitter or pungent. The middle: in morals: see courage, for example: it is a mediator between recklessness and cowardice. And so on. So, why did God Almighty choose this nation to be a middle nation? Many divine religions have been revealed, starting with the Messenger of Noah (peace be upon him) and ending with our Master Muhammad (peace be upon him). However, it was God's will that Muhammad's message be the final message. You know when you put your seal on official documents after all the procedures are completed, right? All previous religions, one recognizes the other, whatever it may be, the first and last monotheistic religions are the basket of God - the Most High - and if you look at this basket, then He, the Most High, chose one of them and created from it a nation that He chose as a middle nation,  

that is, the essence of all other religions. Note: Our master Shuaib - may God’s prayers and peace be upon him - came to correct the morals of people in measuring and weighing (these bad morals came to the nation of Muhammad), and Lot - may God’s prayers and peace be upon him - came to our master Lot to fight against the sin of homosexuality (this heinous act came to the nation of Muhammad), and thus the essence of this religion then, the nation of this religion must be a middle nation: to carry the essence of religions in good and evil, and God knows best, as for the reason for choosing the middle, God Almighty is the one who will answer us in a little while

The divine response came: "So that you may be witnesses over the people."
You are God's witnesses on earth. In one of the gatherings of the Messenger of God (peace and blessings be upon him) and the Companions, gathered around their beloved (peace and blessings be upon him), a funeral procession passed by. People looked at it with their own eyes, and tongues spoke highly of its deceased. The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "It is due, it is due." Then another funeral procession passed by, and the Companions spoke ill of it. The Messenger of Guidance said, "It is due, it is due." In the face of this astonishment and questioning from the noble Companions, the Prophet's comment comes: "Whoever you praise, Paradise is guaranteed for him, and whoever you praise, Hell is guaranteed for him. You are God's witnesses on earth. You are God's witnesses on earth. You are God's witnesses on earth." It is as if our existence as Muslims on this earth is for no other reason than to be witnesses over one another as Muslims, on the one hand, and over the different factions, religions, and even non-believers. We possess a set of wisdom in the Qur'an that is unparalleled in all the holy books combined. These wisdoms are the standards by which we can evaluate people. And God is Most High and All-Knowing

And the Messenger will be a witness over you
We are witnesses over people (all of them, with all their sects and religions, if any, and other morals), and the Messenger is a witness over us as Muslims. Since the Messenger, may God bless him and grant him peace, does not bear false witness or favoritism—the biography is replete with such things—and since the verse begins with moderation, does this prompt us to conclude that if you were an extremist or fanatical Muslim, the Messenger of God would not bear witness against you? On the Day of Judgment, God knows, and we do not, but logic leads us to this thinking, and God knows best.

And We did not make the qiblah which you used to face except to test those who follow the Messenger from those who turn back on their heels.

Is it merely a test whose outcome is known in advance to God Almighty: who truly believes and who does not? Let us ask a question: Are you a university professor? Do you say that this student will pass the exam and get an "A"? and this student will fail, and people will accept your bias and do so with complete ease? Do not the parents of these young men and women hold you accountable without testing their sons/daughters? God Almighty is not questioned about what they do, and they are. He only wants to determine their loyalty to Him, the Almighty. Rather, He wants people to see you from the inside as they see you from the outside, because we agreed that I am a witness against you and you are a witness against me as long as we are close or even hear about each other، so, changing the Qiblah came for the sake of testing. Al-Aqsa Mosque and the Sacred Mosque are two mosques to which people travel along with the Prophet’s Mosque. None of them is more beloved to Allah Almighty than the other. All mosques on earth are the House of Allah, and if it was the first house established for worship, it certainly has a higher degree with Allah. The most important thing is that all this problem is (a test of faith). Why? So that whoever follows the Messenger will know, right, if it were not for this test, the hypocrites who mocked the Muslims that their prayers towards Jerusalem were in vain would not have appeared, and they would have been known clearly among the Muslims, and those who apostatized from the Muslims would not have apostatized, and some of the Companions would not have preceded it to the point that they prayed half of the prayer towards Jerusalem and the other two rak’ahs towards the Sacred House, which is a kind of strong belief, as they used to pray without the Prophet in a mosque far from the Prophet’s Mosque, and the revelation came down to the Prophet and he ordered that a caller call to prayer that the qiblah had been changed from this to that,  so, some Muslims when they heard the caller turned automatically towards the Sacred House, a kind of strong belief, and certainty in this Lord and this religion, so who follows the Messenger and we understand it, who are those who turn on their heels, the heel is the bottom of the back of the foot and it is a nearly forgotten part of the human body, except that it has a vital role in the body, which is balance, as if God Almighty is telling you after any test of faith for you, whether you succeed in it or fail, God forbid, or your belief and submission to God’s decree is delayed - according to your response Your actions will be your balance on this religion and your balance on the path on the Day of Resurrection, which is an extension of the actions you do here. Of course, God is Most High and All-Knowing.


Allah says 
(143) قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (144)
(143) We have certainly seen the turning of your face toward the heaven. So We will surely turn you to a qiblah with which you will be pleased. So turn your face toward al-Masjid al-Haram. And wherever you are, turn your faces toward it. And indeed, those who have been given the Scripture know that it is the truth from their Lord. And Allah is not unaware of what they do. (144)

We have certainly seen the turning of your face, O Messenger, toward the heavens, time after time; While awaiting the revelation concerning the direction of prayer, We will turn you away from "Bait al-Maqdis" to a direction you love and are pleased with, which is the direction of the Sacred Mosque in Mecca. So turn your face toward it. Wherever you are—O Muslims—and wish to pray, face toward the Sacred Mosque. Indeed, those to whom God has given knowledge of the Book—Jews and Christians—know that your turning toward the Kaaba is the truth established in their scriptures. God is not unaware of what these objecting doubters do, and He will punish them for it. 

A Look at the Holy Verse
"We may have seen your face turned toward the heavens"
That is, God Almighty is not unaware of your spiritual requests or needs, O Muhammad, peace and blessings be upon him. So why the year and a half delay until the qiblah was changed? Perhaps for two reasons:

A. To teach, educate, and learn every Muslim: Not all requests are answered the first time, even for the beloved Muhammad, peace and blessings be upon him.

B. To test those who believe in the revelation of God Almighty, those who believe in the Messenger of God, peace and blessings be upon him, whose faith is unshakable. Many have doubted and were defeated by the Jewish propaganda that "their past prayers were in vain."


We will surely turn you to a direction with which you will be pleased. 
The letter "fa" indicates speed, which is what happened when this noble verse was revealed. What's more important is that Muhammad's Lord was quick to fulfill Muhammad's (peace and blessings be upon him) desire for something—spiritual or material, it doesn't matter. What's more important is that He fulfilled his request. And you: Was your Lord quick to fulfill your requests? And why? Did you rush to please Him? Did you not wrong anyone? Just remember, in your life's journey, injustice will deprive you of things. God Almighty says, "Because of the wrongdoing of the Jews, We prohibited to them certain good things that had been lawful to them." If you see good things you used to enjoy taken away from you, remember that you certainly wronged someone. So seek forgiveness and restore his rights, perhaps God will please you with what you love. 

Focus completely on the new Qiblah. Whatever you pray, even if it's on Mars or Venus, if they ever lived, face the Kaaba on Earth, according to your modern measurements. This is our Qiblah, and this is God's gift to Muslims. Not every religion has a Qiblah, and not even those who have a Qiblah take it by right. The Jews in particular, and the People of the Book in general, are certain that God Almighty distinguished Muslims with a Qiblah other than their own, meaning that they are not an extension of tolerant Judaism or anything like that.


God Almighty said
﴿ وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُوا قِبْلَتَكَ ۚ وَمَا أَنتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ ۚ وَمَا بَعْضُهُم بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ ۚ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ إِنَّكَ إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ﴾[ سورة البقرة: 145]
“And if you brought to those who were given the Scripture every sign, they would not follow your qiblah. Nor will you be a follower of their qiblah, nor will some of them be a follower of others. And if you were to follow their inclinations after what has come to you of knowledge, then indeed, you would be among the wrongdoers.” [Surat Al-Baqarah: 145]

And if you, O Messenger, brought to those who were given the Torah and the Gospel every proof and evidence that your facing the Kaaba in prayer is the truth from God, what They followed your qiblah out of stubbornness and arrogance. You will never follow their qiblah again, nor will any of them follow the qiblah of others. And if you were to follow their inclinations regarding the qiblah and other matters after the knowledge that you are on the truth and they are on falsehood, then you would indeed be among the wrongdoers to yourself. This is addressed to the entire Ummah and is a threat and warning to those who follow the inclinations of those who oppose the Sharia of Islam.


 A Look at the Holy Verse
1- The Qiblah: A Destination - An Identity. No one can turn completely to something that does not fall under its scope, otherwise they would be usurping that thing. It is a blessing for us Muslims to have a Qiblah.

2- And if you were to bring to those who were given the Book every verse, they would not follow your Qiblah.

As you journey through your life of faith with God Almighty, and also on your journey through life, you will encounter people whose only concern is to cast doubt on you, your faith, your abilities, and everything around you. Even if you presented them with 1,000 proofs to prove that you are good, they would not be convinced because they only say this about you out of envy. It is said in the worldly world: If God wants to know people about someone's praiseworthiness, He unleashes an envious tongue upon them. People will first become aware of the flaws, then they will recognize the gifts of the Most Gracious after a while or a long time. So don't waste your time, effort, or nerves trying to convince them; they will not be convinced.

3- And if you follow their desires after the knowledge that has come to you
God Almighty says in more than one place in the Quran: (Say, "Are those who know equal to those who do not know?") If this is not the same in the eyes of people, then is it the same in the eyes of God Almighty? You may be knowledgeable about something of the religion or understand it in detail and in general. Unfortunately, your humiliation will not go unnoticed,  more so than that of any new convert to Islam. Why? Because people do not forget, and God forgives and is merciful. Rather, because the humiliation of a scholar is followed by another scholar, as they say: The smallest word will be said. And people always say: If this person w
ho speaks to us about religion did such and such, then what about us, whose faith is weak? This is the least you can do. Do not follow whims, whether your own or the whims of the People of the Book, for they would be pleased if you abandoned faith entirely or in detail.


God Almighty said
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (146) الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (147)
Those to whom We gave the Scripture recognize him as they recognize their own sons. But indeed, a party of them conceal the truth while they know [it]. (146) The truth is from your Lord, so never be among the doubters. (147)

Those to whom We gave the Torah and the Gospel, from among the Jewish rabbis and Christian scholars, recognize that Muhammad, peace and blessings be upon him, is the Messenger of God, based on his descriptions mentioned in their books, just as they recognize their own sons. But indeed, a party of them conceal the truth while they know his truthfulness and the authenticity of his descriptions.


An Overview of the Noble Verse:
"When We gave them the Scripture?" God Almighty refers to the People of the Scripture, correct?
Do you know what it means to haven't a heavenly book? Of course you don't, because you read it. Most likely, you are a Muslim or follow another heavenly religion. Perhaps you would like to learn about other religions for the sake of knowledge or argument. It is wonderful to have a book that aligns with your personal life and is not separate from it. You do not speak in one valley while this book is in another. You have a connection to heaven in some way, even if only through contemplation. The People of the Book know Muhammad (peace and blessings be upon him) in their books. They know him as they know their own children: Do you know your son? What bothered him? Does he have a birthmark? Do you know what he likes and dislikes, etc.? They know the Messenger of God like this, but not everyone, rather a group of them. And look at the precision of the pronunciation (a group of them) and not all of them: God Almighty does not generalize, for generalization is blind. Dear reader: You did not generalize your judgments. Remember: generalization is blind، this is the truth and it is from your Lord, so do not be among those who doubt Muhammad, O People of the Book, after you address this verse. And God knows best. The question remains: What does this verse have to do with the change of the Qiblah? What is the primary goal of both sides (the People of the Book and the Muslims) in mocking and foolish people (the Messenger, peace and blessings be upon him) who cast accusing glances at him even if they did not utter the word "Muslims"? And if they did - some of them have abandoned the religion - then this is not mockery of the People of the Book،   your Lord hastened to please the heart of His beloved Muhammad, peace and blessings be upon him, even from this affliction that might distance the lover from his beloved, peace be upon him. And you: Do you consider the feelings of your loved ones? Do you even feel the glances directed at them? Are you among those whom Allah loves? He did this with His beloved - Muhammad, peace and blessings be upon him - distinguishing himself by what Allah Almighty does.

God Almighty said:
وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
And for each is a direction toward which he turns, so race to [do] good. Wherever you may be, God will bring you all together. Indeed, God is over all things competent.

Every nation has a direction toward which they turn, whether physical or spiritual. This includes differences among nations regarding their qiblah (direction of prayer) and what God has prescribed for them. Their diverse directions are harmless if they are in accordance with God's command and law. So, you believers, race to do the good deeds you have been commanded to do, and God will gather you from wherever you are on the Day of Resurrection to reward you for your deeds. Indeed, God is capable of all things, and neither your gathering nor your reward is beyond His power.

An Overview of the Noble Verse
Did you leave your home in the morning? Was the street full of people of all colors? Do you know their beliefs? Do you know their religions? Of course not. When you see this intense wave of human influx, remember that each one of them has a destination they want to reach, whether on this day or in life in general. Who says these words: O Creator of humanity, remember what you are doing (racing to do good) Look: where you went towards Asia, Africa, Europe or migrated to Mars, to God return, go as you want and to the destination you want, but keep it in mind: God will gather you with those around you on the day He wills, and we and they are from every place scattered on this earth.

God Almighty said:
وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
And from wherever you go out, turn your face toward al-Masjid al-Haram. And indeed, it is the truth from your Lord. And God is not unaware of what you do.

From wherever you go out, O Prophet, you and your followers, and you intend to pray, face the direction of al-Masjid al-Haram. It is the truth revealed to you from your Lord. And God is not unaware of what you do. Rather, He is aware of it and will reward you for it.

An Overview of the Noble Verse
Do you own many villas, chalets, and wonderful places? Would you prefer one of them? Allah the Almighty - is that (the houses of Allah on earth are mosques) and He chose from among all the mosques (the Sacred House as the Qiblah for Muslims) and Mecca the Holy is closest to the middle of the world, it is not the middle of the world geographically in reality but it is closer to this point than any other country on earth, so trust in the choices of Allah the Almighty.


God Almighty said
﴿ وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ﴾ [ سورة البقرة: 150]
“And from wherever you go out, turn your face toward al-Masjid al-Haram. And wherever you are, turn your faces toward it so that people will have no argument against you, except for those who wrong among them. So do not fear them, but fear Me, and that I may complete My favor upon you, and that you may be guided.” [Surat al-Baqarah: 150]

From wherever you go out, O Prophet, face the Sacred Mosque. And wherever you are, O Muslims, in whatever region of the world. O regions of the earth, turn your faces toward the Sacred Mosque, so that those who oppose you will have no argument against you through quarreling and disputing after this turning toward it. Except for the unjust and stubborn among them, they will continue to dispute. So do not fear them, but fear Me by obeying My commands and avoiding My prohibitions. This is so that I may complete My favor upon you by choosing for you the most perfect of laws, and perhaps you will be guided to the truth and righteousness.

An Overview of the Noble Verse
Do you own many villas, chalets, and wonderful places? Would you prefer one of them? Allah the Almighty - is that (the houses of Allah on earth are mosques) and He chose from among all the mosques (the Sacred House as a Qiblah for the Muslims) so that the People of the Book who doubted the existence of a separate Qiblah would not have an argument and would not be able to taunt you with this again, except for those who were unjust among them and they are many. You will find them in life not caring that you establish an argument against them, but they will persist in their injustice to you by weakening your morale sometimes (slander) and other times they will harm you physically or morally. Allah from above the seven heavens says to you, O believer: Do not fear them, but fear Allah the Almighty, because Allah will complete His blessings upon the Muslims whether in this world or in the hereafter by entering Paradise which these people will be deprived of, and perhaps this will be guidance.


Allah the Almighty said
﴿ ۞ لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ﴾  سورة البقرة: 177]

۞ Righteousness is not that you turn your faces toward the east or the west, but righteousness is [in] one who believes in Allah and the Last Day and the angels and the Book and the prophets and gives wealth, in spite of love for Him, to relatives and orphans and the needy and the traveler and the beggars and for the freeing of slaves and establishes prayer and gives zakah and those who fulfill their covenant when they are satisfied. [Those who have made a covenant and those who are patient in poverty and hardship and during battle - those are the ones who have been true, and those are the righteous.] [Surat Al-Baqarah: 177]

The goodness in the sight of Allah, the Most High, is not in facing the east or the west in prayer if it is not in accordance with Allah's command and law. Rather, all goodness is in the faith of one who believes in Allah and believes in Him as the only deity worthy of worship, without partner, and believes in the Day of Resurrection and recompense, in all the angels, in all the revealed books, and in all the prophets without discrimination, and gives wealth voluntarily - despite the intensity of his love - to relatives, needy orphans whose fathers died before they reached puberty, the poor who are exhausted by poverty, and needy travelers who are far from their families. And their wealth, and those who are forced to ask due to their dire need, and those who spend to free slaves and captives, and establish prayer, and pay the obligatory zakat, and those who fulfill their covenants, and those who are patient in times of poverty and sickness, and in the intensity of battle. Those who possess these qualities are those who are sincere in their faith, and those are those who fear God's punishment and avoid His disobedience.

An Overview of the Noble Verse
The verse urges you to go beyond what people usually do and pay attention to the formalities of religion (clothing, appearance, and other aspects that are an integral part of religion, but not the essence of religion: God Almighty is the Most High, the Most Great). However, do not look to the East or the West when you want to do good, and leave the formalities aside.


1- The Belief in God: Do you believe in the God of Muslims? If so, have you performed the first act of righteousness in your life? (righteousness to yourself) Belief in God Almighty, among this multitude of gods in life, is a form of righteousness towards the self within you.

2- The Belief in the Last Day: Do you believe that there will be an accounting on the Day of Judgment? If you factor in your actions to the future as much as you can, you believe in the afterlife. We are walking dead projects with a bunch of papers. If the time comes, we hand over the papers and submit to the process of death. We have no power over that. So, putting tomorrow in your accounts, not the bank accounts, is a kind of belief in the afterlife.


3- The Belief in Angels: We are in an age of an ideas revolution. I won't say an information revolution, because that term has become obsolete. Do you still believe that there are angels surrounding you if you believe in God, or that angels record your deeds? Or that angels from heaven support you if you need help? I hear you say: What nonsense? Here and there only: Review your good deeds if you want to be loved by the Lord of Muslims.

4- The Book: We believe in our book, the Qur'an. Do you believe in the book of Jesus, peace be upon him? I hear you say: It is distorted. Haven't you heard that the book of the Jews has been distorted? Yes, we, as Muslims, believe that they have distorted some of its verses, but they are of divine origin. Do you believe in it or do you deliberately deny it? The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, dealt with them (the People of the Book) on the principle: I neither believe them nor disbelieve them. Do you do the same with them? Rather, the divine books include the Scrolls of Abraham and the Commandments of Solomon, among others. Do you believe in all of them? If you believe in some of them, then you are not on the path of righteousness desired by the Lord of the Muslims. Give your beloved your wealth: To whom: Giving your beloved wealth for yourself due to miserliness, or lack of resources, for the following types, so that you can perform righteous deeds that please the Lord of the Muslims.



(Relatives - Orphans - The Poor): Note: God Almighty did not mention the poor in the verse "The Truth," but rather the needy. So what is the difference between the poor and the needy? The poor: someone who owns little and is not sufficient, and the needy: someone who owns nothing at all - the wayfarer whose wealth was stolen while traveling and who cannot return to his country except by giving him charity - the beggars - in the necks: freeing slaves, for the sake of God, not for your own benefit.

The prayer: Do you actually pray? We all perform the prayer, but few of us maintain it with all its pillars and essence.

The Fulfilling Promises: If you are one of those who made promises to people but then failed to fulfill them, review your good deeds, for God does not accept good deeds unless their words and actions are consistent.

The Patience in Adversity: Poverty, hunger, and need. These two conditions may occur together in the most dire situations, such as widespread famine and the like. And God knows best.

The Patience in  crisis: What is the nature of the adversity (illness, poverty, great worry, or other)? Do you praise God with your tongue and heart, despite the pain? This may not conflict with psychological or physical pain. If you do, then you are among those afflicted, and He is on His way to you. However, after the calamity or problem is transferred to the House of Judgment, He will acknowledge whether you were patient or impatient.

The Patience in the Face of Impotence: Imagine that during wars, you are living a happy life, enjoying delicious food, peaceful sleep, a loyal wife, and righteous children. Suddenly, war breaks out in your country and you lose everything. Perhaps you are starting your life from scratch, and people are firmly convinced of their comfort zone and starting over. It's a big problem for someone, so patience, in this case, is one of the types of righteousness that pleases God Almighty. May God protect you from all harm.

Look: All of these types are higher than being righteous and doing righteous deeds before God. Not only that, but with these previous qualities, they are included in the encyclopedia of the truthful and pious before God Almighty. It's not that you see yourself doing righteous deeds before people and those around you, applauding or pointing at you. Rather, righteousness is another form. This is the essence of this verse. Now, are all righteous deeds based on faith, or do you omit some transactions (of course, some are transactions)?

The doctrinal rituals in the verse (belief in God, in the Books, in the Messengers, in the Angels, and in the Last Day) are acts that terrify the heart. If I don't do them, am I not justified? Yes, before God alone.

The rituals of worship in the verse (prayer - zakat: this is not the usual expenditure, but "charity").

The acts of worship mentioned in the verse (spending money that you love + patience) are difficult acts of worship, except for those whom Allah makes it easy for. Why? Because you may have a lot of money and not feel a lot when spending it, but rather feel happy. And if your need is not met, and you spend some of your money here (giving money means giving priority to the rights of others over your own money), and Allah knows best what He intends for His servants.


In summary
 I am a Muslim and you are a Muslim: Why did God choose the early Muslims for this great test that lasted for decades? The people of Islam were weak in their beliefs, and many of them were sincere to Islam, and we, you, and I were excluded from this test? Is there a reason for this? Will the Lord of the Worlds favor Muslims at the end of time at the expense of the first of them (the noble Companions)? Don't rush, my Muslim brother. The general tests for Muslims have ended and have been replaced by special earthquake tests. It will shake you until God brings forth from among you the best of people, the Companions of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace. And God knows best. Now, the story of the change of the Qiblah has ended centuries ago, and the discussion here in this file has ended. What remains for us are

1. To rise above the fools in our lives and not be like them.

2. To ignore appearances (East or West). It doesn't matter where you face, even if you're an astronaut. We are all Muslims united around one Qiblah in Mecca, in the Sacred House.

3. To pay attention to the remaining aspects of righteousness (essence, not form) and place them in their proper place.

4. To be a truly moderate nation, and to remember that we will bear witness against the nations before us. We should not be extremists, fanatics, or lenient when we bear witness tomorrow. Perhaps we should remember that the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, will bear witness against us all, and the Messenger of God does not bear false witness. If we are a fanatical nation like the Jewish nation, or tolerant to the point of leniency like the Christians. The Messenger of God will not testify against us tomorrow.

5- Expect that you will face a test that will shake the faith in your heart. If it holds firm afterward, your faith is growing. If it doesn't, your faith will begin to decline. This is one of the reasons for the existence of tests in life. It's the same idea as school tests: if we pass the test, we advance to a new year with new curricula and a higher standard than the previous one. If we don't pass the test, we go down a year and are stuck there until we pass it.

Remember that the test of faith comes directly from God, not from humans, even if it comes in the form of a blessing (being afflicted by famine, war, armed conflict, or even individual trials that shake you from within, such as divorce, the death of a loved one, etc.). Expect that afterward, you will either be stuck on the same page or overcome the difficulties and turn them into a ladder to ascend in the levels of faith. You and your choice are exactly like a student.

Comments