المفاوضة الأولى
لما رأت قريش أن أبا طالب قد قام دون النبي صلى الله عليه وسلم ولم يسلمه إليهم، سار نفر من أشرافهم إلى أبي طالب
عتبة وشيبة ابنا ربيعة
وأبو البختري بن هشام
والأسود بن المطلب
والوليد بن المغيرة
وأبو جهل بن هشام
والعاص بن وائل السهمي
ونبيه ومنبه ابنا الحجاج
وغيرهم، فقالوا: يا أبا طالب، إن ابن أخيك قد سب آلهتنا، وسب ديننا، وسخر من أحلامنا، وأضل آباءنا، فإما أن تبعده عنا، وإما أن تتركنا معه، فأنت على مثل ما نحن عليه: من خلافه، قال لهم أبو طالب كلمة طيبة، ورد عليهم ردًا لينًا، فانصرفوا. فذهب عنه، ومضى رسول الله صلى الله عليه وسلم على ما هو عليه، وهذا أول تفاوض، ولكنه لم يُثمر، إذ ظل الرسول يدعو إلى عبادة الله كما هي.
المفاوضة الثانية
ثم لما تفرق الرجال وتخاصموا، وذكرت قريش رسول الله صلى الله عليه وسلم، فكروا في مفاوضة أبي طالب مرة أخرى، فساروا إليه وقالوا: يا أبا طالب، إن لك فينا سنًا وشرفًا ومكانة، وقد أردناك أن تنهى ابن أخيك فلم تفعل. والله لا نصبر على هذا الذي يشتم آلهتنا وآباءنا، ويطعن في أحلامنا حتى تكفّه عنّا، أو نقاتله وإياكم في ذلك حتى تهلك إحدى الطائفتين، أو كما قالوا ثم أعرضوا عنه، وهذا يعني أنهم هددوا أبا طالب هذه المرة وأظهروا له عداوتهم، فعظم عليه فرقان قومه وعداوتهم له، فلم ترض نفسه بإسلام رسول الله صلى الله عليه وسلم، أو خيانته، فأرسل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فأخبره بما قالت قريش، وقال له: أمسك نفسك وأنا ولا تحملني ما لا أطيق. فظن رسول الله صلى الله عليه وسلم أن عمه قد خانه وضعّف نصره، فقال له: يا عم، والله لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في يساري على أن أترك هذا الأمر حتى يظهره الله أو ان أهلك فيه ما تركته، فبكى رسول الله صلى الله عليه وسلم وقام، فلما ولى ناداه أبو طالب، فالتفت إليه وقال: يا ابن أخي، فقل ما شئت، فوالله لا أسلمك إلى شيء أبداً.
المفاوضات الثالثة
أصرّ أبو طالب على الدفاع عن ابن أخيه أداءً لواجبه، على نهج من نشأ في كنف كفيله ونشأ في بيته وتصرف بنخوة، ومع ذلك ثبت على دينه ولم يُسلم، فصار أمره شاقًا وموقفه حرجًا. أمامه قريش المتعصبة لدينها، والتي أغضبها نشر محمد ﷺ للإسلام ومحاربة الأصنام، ولا يثنيه صاحب الدعوة عن فعل ما أُمر به سخريةً أو اضطهادًا. لو أسلم أبو طالب لكان دفاعه أعظم وحجته أبلغ أمام العرب وأحكم، لكنه ثبت على دين آبائه ودافع عن رسول الله ﷺ، لا عقيدةً بل أداءً لواجب صلة الرحم. وفي هذه المرة ساروا إلى أبي طالب : عمارة بن الوليد فقالوا: يا أبا طالب، هذا عمر بن الوليد أصغر قريش، وأشعرهم، وأجملهم، فخذه فإنه لك عقله وعونًا، فاتخذه ولدًا، وأعطنا ابن أخيك هذا الذي أفسد علينا أحلامنا، وخالف دينك ودين آبائك، وفرق شمل قومك، قال: والله لبئس ما تدعوني إليه، أتعطيني ابنك فأطعمه لك، وأعطيكم ابني فتقتلوه؟ هذا والله لا يكون أبدًا. قال المطعم بن عدي بن نوفل بن عبد مناف: إن قومك قد أنصفوك، وما أراك تريد أن تقبل منهم شيئاً، فقال: والله ما أنصفوني، ولكنكم اتفقتم على خيانتي وإظهار الناس علي، فاصنعوا ما بدا لكم، فلما أيسوا من الإجابة اشتدت قريش على من أسلم، فقامت كل قبيلة على المسلمين فيها، تعذبهم وتفننهم عن دينهم، فقام أبو طالب في بني هاشم، ودعاهم إلى منع رسول الله صلى الله عليه وسلم، فاستجابوا لذلك.
دراسات ذات صلة
شرح سيكولوجية التفاوض
جميعنا نتفاوض، سواءً مع خصومنا السياسيين، أو أصدقائنا، أو عائلاتنا
ما هو التفاوض؟
ماذا يعني التفاوض؟ يشير التفاوض إلى مناقشات بين أطراف ذات تفضيلات ومصالح متعارضة (ولكن لديها أيضًا بعض المصالح المشتركة)، بهدف التوصل إلى اتفاق بشأن قضايا مهمة. وبالتالي، فإن التفاوض هو "عملية صنع قرار مشتركة تتضمن تواصلًا تفاعليًا".
خاتمة
بغض النظر عن ذلك، عندما تكون المخاطر كبيرة (مثل أزمة الصواريخ الكوبية)، فإن التفاوض الناجح يُحدث فرقًا كبيرًا. وكما كتب فريدريك ستانتون: "كل تفاوض ناجح هو... تأكيد على أن الصراع ليس النتيجة الحتمية لتضارب المصالح". وينطبق الأمر نفسه على المفاوضات غير السياسية. لستَ بحاجة إلى تجاهل مصالحك لتجنب علاقة شديدة الصراع. ما عليك سوى تعلم كيفية التفاوض بنجاح وتطبيق معرفتك عمليًا.
نستفيد من كل ما سبق
1- يمكننا أن نختلف ولا نتفق أبدًا، إذا هُدِّدت المصالح. ها هي المفاوضات تبدأ، هذا ما حدث في المفاوضات الأولى، لكنها لم تُسفر عن شيء. وظل أبو طالب (عم النبي: الكافر غير المسلم) يدافع عن ابن أخيه، لكن كلامهم معه لم يُسفر معه شيء.
2- بعد قليل من المفاوضات، لم يعد كلامًا أو مفاوضات، بل تهديدًا صريحًا. لماذا؟ لأن أبا طالب هو من يدافع، وما زالوا يحترمون مكانته الاجتماعية، وهذا ما ظهر في كلامهم الصريح.
3- جاءت المساومة في المرة الثالثة كما يقول الغرب في الإحتياجات: أبو طالب يُحضر محمدًا -صلى الله عليه وسلم- منزلة ابنٍ لن يُسلمه لأعدائه، وهي منزلة الأبوة لا المذهب، ويبدو أن محمدًا -صلى الله عليه وسلم- جميل الصورة -هذا ما كان يقوله كل من رآه أو وصفه- فأحضروا لعم رسول الله (أبو طالب) صورة جميلة (عمارة بن الوليد). وفي هذا التفكير، ينبغي أن يُحضروا له من يريد أن يفخر به في أوساط المجتمع، وهو أيضًا شاعر. لو كان أبو طالب يريد مكانة اجتماعية أكثر من غيره من قريش، لكان هذا الشاب الوسيم الشاعر بديلًا عن محمد صلي الله عليه وسلم، الآن يمكنك التفكير، في أبي طالب في هذه اللحظة، وعندما رفض، علموا أنها ليست مسألة احتياجات، بل مسألة مبدأ ومروءة ورجولة. نحن هنا حتى لو مات كافراً (أبو طالب)، ولكننا نتعجب لشخصيته وطريقة تفكيره.
4 - كما شاهدنا من الدراسة ذات الصلة: أن التفاوض جزء من التاريخ الإنساني للبشر، الأهم أن يكون الإنسان عنده قابلية للتفاوض، فقد كان ابو طالب صبور جداً حتي يتفاوض معه رجال قومه أو سمهم أكابر قومه ثلاث مرات بشأن ابن اخيه محمد صلي الله عليه وسلم، ولكنه كان من الأفضلية بمكان أن يرفض تسليم ابن اخيه لهؤلاء الأكابر وظل يدافع عنه حتي موته ولو كان علي الكفر وليس علي الإسلام ، أما رسول الله صلي الله عليه وسلم، فلم يعطي فرصة لعمه في سماع المفاوضة من الأساس: بل كان كلامه صلي الله عليه وسلم فصل وليس بالهزل أو قابل للنقاش (والله يا عمي لو وضعوا الشمس ..) ومن هنا نتعلم أن قريش لم تكن كافرة وفقط، بل كان هناك رجال يعلمون فن التفاوض منذ تلك الآونة من التاريخ.
The First Negotiation
When the Quraysh saw that Abu Talib had stood up to protect the Prophet (peace and blessings be upon him) and had not surrendered him to them, a group of their nobles marched to Abu Talib.
Utbah and Shaybah, sons of Rabi'ah,
Abu al-Bukhtari ibn Hisham,
Al-Aswad ibn al-Muttalib,
Al-Walid ibn al-Mughira,
Abu Jahl ibn Hisham,
Al-'As ibn Wa'il al-Sahmi,
Nabih and Munabbih, sons of al-Hajjaj,
And others, they said, "O Abu Talib, your nephew has cursed our gods, cursed our religion, mocked our dreams, and led our forefathers astray. Either you send him away from us, or leave us with him. You are just as we are: opposing him." Abu Talib spoke kindly to them and responded graciously, so they left. He left him, and the Messenger of God (peace and blessings be upon him) continued as he was. This was the first negotiation, but it was fruitless, as the Messenger continued calling for the worship of God as it was.
The Second Negotiation
Then, when the men dispersed and quarreled, and the Quraysh mentioned the Messenger of God (peace and blessings be upon him), they considered negotiating with Abu Talib again. They went to him and said, "O Abu Talib, you have age, honor, and status among us, and we wanted you to stop your nephew, but you did not." By Allah, we will not be patient with this one who insults our gods and our fathers, and casts doubt on our dreams until you stop him from us, or we fight him and you in this matter until one of the two groups perishes, or something like that, then they turned away from him. This means that they threatened Abu Talib this time and showed him their enmity, so the division of his people and their enmity towards him became great to him, so he was not satisfied with the conversion of the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, to Islam, or his betrayal. So he sent to the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, and informed him of what the Quraysh had said, and said to him: Control yourself and me and do not burden me with what I cannot bear. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, thought that his uncle had betrayed him and weakened his support, so he said to him: O uncle, by Allah, if they were to place the sun in my right hand and the moon in my left on condition that I abandon this matter until Allah makes it prevail or I perish in it, I would not abandon it. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, wept and stood up, and when he turned away, Abu Talib called him, turned to him and said: O son of my brother, say what you want, for by Allah I will never surrender you to anything.
The Third Negotiation
Abu Talib insisted on defending his nephew, fulfilling his duty, following the example of someone raised by their guardian, raised in their home, and behaving with chivalry. However, he remained steadfast in his faith and refused to convert to Islam. His situation became difficult and his position precarious. He faced the Quraysh, who were fanatical about their faith and angered by Muhammad's ﷺ preaching Islam and his fight against idols. Neither mockery nor persecution dissuaded him from doing what he was commanded. Had Abu Talib converted to Islam, his defense would have been more powerful, his argument more eloquent and more convincing to the Arabs. However, he remained steadfast in his ancestral faith and defended the Messenger of God ﷺ, not out of belief, but out of a duty to uphold kinship ties. This time they went to Abu Talib, Ammarah ibn al-Walid, and said: O Abu Talib, this is Umar ibn al-Walid, the youngest of the Quraysh, the most poetic and the most handsome of them. Take him, for he will be your mind and support, so adopt him as a son, and give us your nephew who has spoiled our dreams, opposed your religion and the religion of your fathers, and divided your people. He said: By God, what you are calling me to is evil. Will you give me your son so I can feed him to you, and give you my son so you can kill him? By God, this will never happen. Al-Mut'im ibn Adi ibn Nawfal ibn Abd Manaf said: Your people have been fair to you, and I do not see that you want to accept anything from them. He said: By God, they have not been fair to me, but you have agreed to betray me and make people prevail against me, so do as you see fit. When they despaired of an answer, the Quraysh became harsh on those who had accepted Islam, and every tribe rose up against the Muslims within it, torturing them and trying to turn them away from their religion. Abu Talib rose up among the Banu Hashim and called upon them to protect the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, and they responded to him.
Related Studies
The Psychology of Negotiation Explained
We all negotiate, whether with our political opponents, our friends, or our families.
What is Negotiation?
What does it mean? Negotiation refers to discussions between parties with opposing preferences and interests (but also some common interests), with the goal of reaching agreement on important issues. Negotiation is, therefore, "a joint decision-making process involving interactive communication."
The conclusion
Regardless, when the stakes are high (such as the Cuban Missile Crisis), successful negotiation makes a huge difference. As Frederick Stanton wrote, "Every successful negotiation is... confirmation that conflict is not the inevitable result of conflicting interests." The same applies to non-political negotiations. You don't need to ignore your interests to avoid a highly conflictual relationship. You simply need to learn how to negotiate successfully and apply your knowledge in practice.
We can learn from all of the above
1. We can disagree and never agree if our interests are threatened. Negotiations begin, as happened in the first negotiations, but they yielded nothing. Abu Talib (the Prophet's uncle: the non-Muslim infidel) continued to defend his nephew, but their conversations with him yielded no results.
2. After a short period of negotiations, it was no longer just conversations or negotiations, but an explicit threat. Why? Because Abu Talib was the one defending, and they still respected his social standing, as was evident in their explicit speech.
3. The third time, the bargaining came, as the West says in its needs: Abu Talib presented Muhammad (peace be upon him) as a son whom he would not surrender to his enemies. This is a fatherly position, not a religious one. It seemed that Muhammad (peace be upon him) was handsome—this is what everyone who saw or described him said—so they brought the Prophet's uncle (Abu Talib) a beautiful man (Ammarah ibn al-Walid). In this context, they bring him someone who would make him proud in society, and who was also a poet. If Abu Talib had sought a higher social status than other Quraysh, this handsome young poet would have been an alternative to Muhammad, peace and blessings be upon him. Now, you can think of Abu Talib at this moment. When he refused, they knew it wasn't a matter of needs, but rather a matter of principle, chivalry, and manliness. We are here even if he died as an unbeliever (Abu Talib), but we marvel at his character and way of thinking.
4 - As we have seen from the related study: negotiation is part of human history, the most important thing is for a person to have the ability to negotiate, Abu Talib was very patient until the men of his people, or let them be the leaders of his people, negotiated with him three times regarding his nephew Muhammad, peace be upon him, but it would have been better for him to refuse to hand over his nephew to these leaders and he continued to defend him until his death even if he was a disbeliever and not a Muslim. As for the Messenger of God, peace be upon him, he did not give his uncle a chance to hear the negotiation from the beginning: rather his words, peace be upon him, were decisive and not a joke or open to discussion (By God, uncle, if they put the sun…) From here we learn that the Quraysh were not only disbelievers, but there were men who knew the art of negotiation since that time in history.
Comments
Post a Comment