صُلح الحُديبية the reconcile of Al Hudaybiyyah negotiations
رؤيا الأنبياء حق
رأى رسول الله - صلى الله عليه وسلم - رؤيا في منامه وهو بالمدينة المنورة. وخلاصة هذه الرؤيا أن النبي - صلى الله عليه وسلم - رأى أنه دخل مكة المكرمة مع أصحابه المسلمين مُحْرِمين، مُؤَدِّيًا مناسك العمرة، وأتى بالهدي إلى البيت ليُحَرِّمه، فبشر النبي - صلى الله عليه وسلم - أصحابه، ففرحوا فرحًا عظيمًا
كان سبب تخطيط المسلمين لانطلاقهم إلى مكة هو شوقهم لزيارة بيت الله الحرام
بعد أن ظفروا بالسلطة في الأرض وظهر سلطانهم على الناس، شوقهم لرؤية منازلهم وحرمهم وقبلتهم، والذي أيقظ هذا الشوق في نفوسهم هي الرؤيا التي رآها رسول الله -صلى الله عليه وسلم- وأخبرهم بها، وهي دخولهم بيت الله الحرام حلقي الرؤوس ومقصري الشعر، وقد اتفق المسلمون على رأي واحد، وهو التوجه إلى بيت الله عز وجل، قاصدين أداء العمرة، لم يكن هناك غير ذلك، فجمع رسول الله -صلى الله عليه وسلم- الأعراب وأعلمهم بنيته، وأنه لا يريد حربًا مع قريش، فاستجاب له بعضهم وبعض لم يستجيبوا، فخرج صلى الله عليه وسلم من المدينة على رأس ألف وأربعمائة من الصحابة الكرام رضي الله عنهم، سارت أمامهم سبعون بعيرًا، ثم خرج وليس معه إلا سيف المسافر، وأعطى توجيهات كثيرة أمامه ليثبت للجميع أنه لم يخرج إلا للعمرة، وفي الحليف، محرمًا مع جميع الصحابة
شبهة رفض سيدنا عمر بن الخطاب للذهاب لقريش وترجيحه عثمان بن عفان بدلاً منه رضوان الله عليهما
وليس فيها ما ينقص من قدر عمر -رضي الله عنه- بل هي دليل على رجحان عقله وسداد رأيه وقوة إيمانه وطاعته المطلقة لرسول الله صلى الله عليه وسلم، ففي رواية الواقدي: وإن أحببت يا رسول الله دخلت عليهم. وإنما أشار بعثمان لمكانته عند قريش -كما هو مبين- ولأنه يريد النجاح لمهمة رسول الله صلى الله عليه وسلم، فأشار إليه بالرجل المناسب لها، فعمر رضي الله عنه لم يرفض ولن يرفض، ولكن المقام مقام سياسة ومفاوضات، فأبدى عمر رأيه مصحوباً بالأدلة المقنعة ولهذا رحب رسول الله صلى الله عليه وسلم برأيه فأرسل عثمان.
أول رسول من النبي صلي الله عليه وسلم إلى قريش
١- خراش بن أمية الخزاعي
إلا أن قريشًا نَفَروه، فعَذَّبوا الجمل الذي كان يركب عليه وحاولوا قتله، فلم يمنعهم الأحباش، فدعا رسول الله صلى الله عليه وسلم عمر بن الخطاب رضي الله عنه، وكلفَهُ بالذهاب إلى قريش، فاعتذر عن الذهاب، ودلَّه رسول الله صلى الله عليه وسلم على رجلٍ عزيزٍ عليهم، وهو عثمان بن عفان رضي الله عنه.
٢ - عثمان بن عفان
ذهب عثمان إلى أبي سفيان وغيره من زعماء قريش، فلما ذهب عثمان إلى مكة، لقيه (أبان بن سعيد بن العاص: من قريش)، فسار معه إليهم واستأجره ليبلغ رسالته. ثم قالوا لعثمان: إن أردت أن تطوف بالكعبة، فطف، فقال لهم عثمان رضي الله عنه: ما كنت لأفعل حتى يطوف بها رسول الله صلى الله عليه وسلم.
بيعة الرضوان
ما سبب بيعة المسلمين لرسول الله (بيعة الرضوان في هذا الوقت)؟
وصلت شائعة إلى المسلمين أن عثمان بن عفان -رضي الله عنه- قد قُتل، فقرر رسول الله قتالهم، ودعا المسلمين لمبايعته تحت شجرة سمرة، فاجتمع المسلمون وبايعوا رسول الله -صلى الله عليه وسلم-، فمنهم من وافق على الموت، ومنهم من قرر عدم الفرار، ولم يتخلفوا عن مبايعة رسول الله، إلا الجد بن قيس، فوضع رسول الله يده الأخرى ليد عثمان -رضي الله عنه-، وسُميَّت بيعة الرضوان، بهذا الاسم لأن الله تعالى قال عنهم:
{لَّقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا}
وهكذا استعد المسلمون للقاء قريش، حتى جاءهم أن عثمان حي لم يقتل، فتحقق بذلك رؤيا رسول الله -صلى الله عليه وسلم- في عدم القتال و إراقة الدماء
بدأ القلق يساور قريش، فأرسلوا عروة بن مسعود ليستفسر عن حال المسلمين
فأخبر رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أن قريشًا قد جهزت نفسها لقتالهم، وتعاهدوا على ألا يدخل الرسول والصحابة لأداء العمرة في مكة، فرد عليه أبو بكر الصديق -رضي الله عنه- ردًا قاسيًا: فسأل عنه وتجاهله. وبعد أن رأى عروة محبة الصحابة لرسول الله -صلى الله عليه وسلم- عاد إلى قريش برسالة واضحة: "يا معشر قريش، لقد أتيت كسرى في ملكه، وقيصر في ملكه، والنجاشي في ملكه، والله ما رأيت في قومه ملكًا قط كمحمد في أصحابه، لقد رأيت قوما لا يستسلمون لشيء، وقد عرض عليكم هديًا فاقبلوه، فأنا لكم ناصح". فلم يوافقه قريش، وأجمعوا على إرجاعه هذا العام، والسماح له بالعودة في العام الآخر.
قريش ترسل سهيل بن عمرو للصلح
لماذا لجأت قريش للصلح؟ أرسلت قريش خمسين فارسًا إلى المكان الذي نزل فيه المسلمون لمهاجمتهم، فأمسك بهم حارس الجيش محمد بن مسلمة وأسرهم، إلا قائدهم الذي فر واقتادهم إلى رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فعفا عنهم، وذلك حفاظًا على حرمة الشهر، وتأكيدًا على المبدأ الذي خرج من اجله، وهو السلم وعدم القتال. عندها أيقنت قريش أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- لا يريد الحرب والقتال، فأرسلوا سهيل بن عمرو إلى رسول الله -صلى الله عليه وسلم-، واتفقوا على الصلح وشروطه
بعض بنود صلح الحديبية؟
كتبت شروط صلح الحديبية بين المسلمين وقريش وقبلها رسول الله صلى الله عليه وسلم مع أن المسلمين رأوا ظلمهم لهم، وقد تضمن العقد البنود التالية:
1- وقف القتال بين المسلمين وقريش لمدة عشر سنوات، ولا يكون بينهم حرب ولا سرقة ولا خيانة ولا قيد، والخيانة أن يأتي أحد من قريش إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ولا يعلم به وليه، فعليه ردها إليهم
2- من جاء من المسلمين إلى قريش فلا يرده إلى المسلمين بحال من الأحوال
3- كل قبيلة حرة في الانضمام إلى عقدهم، فمن أراد عهد المسلمين دخل فيه، ومن أراد عهد قريش دخل فيه، دخلت خزاعة في عهد المسلمين، ودخل بنو بكر في عهد قريش
4- أن يعود المسلمون إلى ديارهم دون عمرة هذا العام، ويدخلونها العام المقبل، لا يحملون معهم سلاحًا إلا السيف في غمدها.
قصة (امحُها يا علي)
وبعد الاتفاق على قواعد الصلح ، قال صلى الله عليه وسلم : ( هات اكتب بيننا وبينك كتاباً ) فدعا الكاتب ، وهو علي بن أبي طالب رضي الله عنه وقال : تكتب بعد باسمك اللهم : هذا ماقاضى عليه محمد رسول الله وسهيل بن عمرو ، فاعترض سهيل بن عمرو وقال : والله لو نعلم أنك رسول الله ماصددناك عن البيت ، ولكن اكتب محمد بن عبد الله ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم لسيدنا علي : إمحها يا علي ، واكتب محمد بن عبد الله ، فقال علي رضي الله عنه : والله لا أمحها أبداً يارسول الله ، فقال صلى الله عليه وسلم : هاتها يا علي ، فمحاها بيده عليه الصلاة والسلام ؛ لأنه يعلم تماماً أن علي لن يمحو كلمة رسول الله .
قال الحافظ ابن حجر رحمه الله في شرحه للحديث في "فتح الباري"
"وكأن عليا فهم أن أمره له بذلك ليس متحتما ، فلذلك امتنع من امتثاله
دراسات ذات صلة
بعض الصفات التي تقودك إلى العظمة
أصلي
كن صادقًا، موثوقًا، جديرًا بالثقة، ودائمًا ما تكون الشخص نفسه.
شجاعًا
اكتسب الشجاعة في مواجهة المخاطر - والنتائج السيئة
العزيمة والجرأة تجعلان القادة العظماء يتفاعلون بثبات. تواصل بحماس وتمكين وتشجيع؛ تذكر أن كل شخص قادر على تقديم مساهمة إيجابية.
لا يهاب شيئًا
إذا كنت شجاعًا في تفكيرك وجريئًا في أفعالك، يمكنك إنجاز أي شيء. متواضع: القيادة بتواضع تعني خدمة الآخرين، وتحمل مسؤولية أخطائك وإخفاقاتك، والانفتاح على التعلم.
ملهم
القيادة بالحدس والذكاء تمنح الجميع من حولك مساحة للنمو.
القادة العظماء يستمعون.
عندما تستمع للآخرين، تتعلم منهم. نسعى دائمًا إلى الاسترشاد بالحق والعقل؛ كن من دعاة المساواة والإنصاف.
نستفيد من كل ما جاء أعلي بالتالي
1- الرؤيا الصالحة ليست جزء من النبوة فحسب، فمن رزق برؤية الرؤي الصالحة فكأنه أخذ بجزء من 64 جزء من النبوة، شيء يسير لكنه ليس بالقليل وخاصة في آواخر الزمان، لأن آخر الزمان ملييء بالحروب والصراعات المسلحة والفقر والمجاعات وغيرها مما ابتلي به المسلمون، فتطيب خاطر المؤمنين بآية من السماء ، يبقي المسلمون متعلقون بالسماء في اوقات الشدة ، وأنت خبير أن التذبذب في الإيمان والتشكيك في وعود الله تعالي للمؤمنين في اوقات الشدة هي أمارة من أمارات النفاق الشديد - عافاك وعافانا الله بفضله - فاللهم ارزقنا آية من آياتك أو آيات وطمأن المسلمين بها.
2- كم كان رسول الله صلي الله عليه وسلم يتمتع بالمرونة العصبية ، (المرونة العصبية -أو اللدونة، الليونة العصبية أو مطاوعة الدماغ- هي قدرة الدماغ على تعديل روابطه أو تغييرها، ودون هذه القدرة لن يستطيع أي دماغ سواء كان بشريًا أو دماغ أي كائن آخر أن يتطور من الطفولة إلى مرحلة البلوغ أو أن يشفى من إصابة لحقت به) أقصد من ذلك: أن رسول الله والصحابة الكرام زاد شوقهم لبلدهم الأم "مكة المكرمة" وزاد شوقهم "لبيت الله الحرام" ومع ذلك يتنازل عن أهم ما خرج من اجله ويرجع إلي المدينة دون أن يحقق غرضه الكريم "العمرة إلي بيت الله الحرام" وفي هذا مرونة عصبية ، فلا يستطيع تحمل الأذي واخذه بصبر وتلقين من حوله درس في القيادة من بعده ، فصلي اللهم علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه وسلم
3 - لاحظ مواقف الصحابة الكرام رضوان الله عليهم ، موقف سيدنا عمر بن الخطاب وموقف سيدنا علي، كلها حماس وحب للإسلام ولا نستطيع انكار ذلك، الغريب: أن رسول الله صلي الله عليه وسلم بقي صامتاً لا يتكلم ولا يهدأهم ولا يأخذ أي موقف يذكر إلا التصالح، ما أقصده حقاً: الله تعالي يقول ( وإن جنحوا للسلم فاجنح لها وتوكل علي الله) والجنح: تأتي من جناح الطائر ، والطائر عندما يحلق في السماء هو كبرياء وفخر وعندما يبدأ في الهبوط للأرض يقلل من سرعة جناحيه، الله تعالي يعلم الفخر والعزة التي يريد الصحابة الكرام التحليق بها في افق الكون كله إعلاء لكلمة الله تعالي، ولكن إن جنح الكفار للمصالحة فواجب الصلح أمر وليس تفضل من المسلمين ، مهما كانت الجراح، مهما كان الألم النفسي، هل تظن أن موقف صلح الحديبية لم يكن مؤلم لرسول الإنسانية؟ هل تتخيل أنه لم يكن مريحاً لسيدنا عمر بن الخطاب؟ كلا والله، ولكنه النزول علي اوامر الله تعالي في اوقات الشدة
4- السؤال هنا: هل كان الله تعالي وهو يرزق سيدنا رسول الله صلي الله عليه وسلم برؤيا العمرة محلقين ومقصرين في بيت الله، لم يعلم - حاش وكلا - أن قريش ستمنعهم؟ بلي يعلم وهو علام الغيوب، إذن لماذا أخرج أكثر من 1000 مسلم من خيرة المسلمين الآوائل ليروا الهزيمة النفسية بأعينهم ويرجعوا بدون تحقيق هدف نبيل ليس به صراع أو به دماء (العمرة) الله يعلم ولكنه حتي يتعلم المسلمين المرونة العصبية، أخي العزيز: هناك هزيمة قبل النصر ونصر بعد الصبر وهي من سنن الحياة التي لا تتبدل ولا تتغير، ومن أراد أن يعلم ما هو آت فلينظر إلي ما فات فإن الأمور متشابهات، فهاهم الصحابة: أصحاب الصراعات المسلحة والحروب: هل القادة فيهم أفضل من الصحابة الكرام؟ مع أفضليتهم لأن الرسول صلي الله عليه وسلم بشر بأن المسلمين في آخر الزمان الواحد منهم بأجر 50 صحابي ، لما يرون من مآسي وفظائع انسانية ليس لها مثيل في عمر التاريخ الإسلامي، طأطأ رأسك للهزيمة تمر، وارفع بعد مرورها لتنتصر بإذن الله تعالي. وتذكر ان الله مع الصابرين ، وهاهو التاريخ يعود مرارا وتكرار ولعلنا نتعظ مما حدث أمس.
The First Messenger from the Prophet (peace and blessings be upon him) to the Quraysh
1. Khirash ibn Umayyah al-Khuza'i
However, the Quraysh repelled him, torturing the camel he was riding and attempting to kill him. The Abyssinians did not prevent them. The Messenger of God (peace and blessings be upon him) summoned Umar ibn al-Khattab (may God be pleased with him) and ordered him to go to the Quraysh. He declined, but the Messenger of God (peace and blessings be upon him) directed him to a man dear to them, Uthman ibn Affan (may God be pleased with him).
2. Uthman ibn Affan
Uthman went to Abu Sufyan and other Quraysh leaders. When Uthman went to Mecca, he met Aban ibn Sa'id ibn al-'As, a Quraysh man. He traveled with him and hired him to deliver his message. They then said to Uthman, "If you want to circumambulate the Kaaba, then do so." Uthman (may God be pleased with him) replied, "I would not do that until the Messenger of God (peace and blessings be upon him) circumambulated it."
The Pledge of Ridwan
What was the reason for the Muslims' pledge of allegiance to the Messenger of God (the Pledge of Ridwan at this time)?
A rumor reached the Muslims that Uthman ibn Affan (may God be pleased with him) had been killed. The Messenger of God decided to fight them and called on the Muslims to pledge allegiance to him under a samura tree. The Muslims gathered and pledged allegiance to the Messenger of God (peace and blessings be upon him). Some agreed to die, while others decided not to flee. None of them refrained from pledging allegiance to the Messenger of God except Al-Jadd ibn Qays. The Messenger of God placed his other hand in Uthman's (may God be pleased with him) hand. The Pledge of Ridwan was given this name because
God Almighty said about them:
{لَّقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا}
{Indeed, Allah was pleased with the believers when they pledged allegiance to you under the tree. He knew what was in their hearts, so He sent down tranquility upon them and rewarded them with an imminent conquest.}
Thus, the Muslims prepared to meet the Quraysh, until they learned that Uthman was alive and had not been killed. Thus, the vision of the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) was fulfilled, regarding the absence of fighting and bloodshed.
The Quraysh began to worry, so they sent Urwah ibn Mas'ud to inquire about the Muslims' condition.
He informed the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) that the Quraysh had prepared to fight them and had pledged not to allow the Messenger and his Companions to perform Umrah in Mecca. Abu Bakr al-Siddiq (may Allah be pleased with him) responded harshly: he inquired about him and ignored him. After seeing the Companions' love for the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him), Urwah returned to the Quraysh with a clear message: "O people of Quraysh, I have visited Khosrau in his kingdom, Caesar in his kingdom, and the Negus in his kingdom. By Allah, I have never seen a king among his people like Muhammad in his companions. I have seen a people who would not surrender to anything. I have offered you a gift, so accept it. I am your sincere advisor." The Quraysh did not agree, and they agreed to send him back this year and allow him to return the following year.
Quraysh Sends Suhayl ibn Amr to Make Peace
Why did Quraysh seek peace? Quraysh sent fifty horsemen to the site where the Muslims had camped to attack them. The army guard, Muhammad ibn Maslama, captured them and took them prisoner, except for their commander, who fled and brought them to the Messenger of God (peace and blessings be upon him). The Messenger pardoned them, both to preserve the sanctity of the month and to affirm the principle for which he had set out: peace and non-fighting. At this point, Quraysh realized that the Messenger of God (peace and blessings be upon him) did not want war or fighting. They sent Suhayl ibn Amr to the Messenger of God (peace and blessings be upon him), and they agreed to a peace treaty and its conditions.
The Story of "Erase It, Ali"
After agreeing on the terms of the peace treaty, the Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Bring me a document written between us and you." He called for the scribe, Ali ibn Abi Talib (may Allah be pleased with him), and said, "Write after that, in your name, O Allah: This is what Muhammad, the Messenger of Allah, and Suhayl ibn Amr have agreed upon." Suhayl ibn Amr objected, saying, "By Allah, if we had known that you were the Messenger of Allah, we would not have prevented you from entering the House. But write, 'Muhammad ibn Abdullah.'" The Prophet (peace and blessings be upon him) said to our master Ali, "Erase it, Ali, and write Muhammad ibn Abdullah." Ali (may Allah be pleased with him) said, "By Allah, I will never erase it, O Messenger of Allah." The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "Bring it, Ali." He erased it with his own hand, knowing full well that Ali would never erase the words of the Messenger of Allah.
Al-Hafiz Ibn Hajar (may Allah have mercy on him) said in his commentary on the hadith in Fath al-Bari:
"It seems that Ali understood that his command to do so was not inevitable, and therefore he refrained from complying with it."
Related Studies
Some Qualities That Lead You to Greatness
Authentic
Be honest, reliable, trustworthy, and always be yourself.
Brave
Get courage in the face of risk—and bad outcomes.
Determination and boldness make great leaders engage with steadfastness. Communicate with enthusiasm, empowerment, and encouragement; remember that everyone is capable of making a positive contribution.
Fearless
If you are courageous in your thinking and bold in your actions, you can accomplish anything. Humble: Leading with humility means serving others, taking responsibility for your mistakes and failures, and being open to learning.
Inspirational
Leading with intuition and intelligence gives everyone around you room to grow.
Great leaders listen
When you listen to others, you learn from them. Always seek guidance from truth and reason; be an advocate for equality and fairness.
We benefit from everything mentioned above as follows
1- A true vision is not merely a part of prophecy. Whoever is blessed with a true vision is as if they have received one of 64 parts of prophecy. This is a small thing, but it is not insignificant, especially in the latter days, because the latter days are filled with wars, armed conflicts, poverty, famine, and other afflictions that Muslims are afflicted with. So, the believers' hearts are comforted by a sign from heaven, and Muslims remain attached to heaven during times of hardship. You know that wavering in faith and doubting God Almighty's promises to believers during times of hardship are signs of extreme hypocrisy. May God grant you and us well through His grace. So, O God, grant us one of Your signs or signs and reassure Muslims with it.
2- How neuroplastic the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, possessed. (Neuroplasticity - or plasticity, neuroplasticity, or brain malleability - is the brain's ability to modify or change its connections. Without this ability, no brain, whether human or any other creature, can develop from childhood to adulthood or recover from an injury.) what I mean by this is that the Messenger of God and the noble Companions' longing for their homeland, "Makkah al-Mukarramah," and their longing for "the Sacred House of God," increased. Yet, he gave up the most important purpose for which he had set out and returned to Medina without achieving his noble purpose, "the Umrah to the Sacred House of God." This demonstrates neuroplasticity. He could not bear harm, accept it patiently, and teach those around him a lesson in leadership after him. So, may God's prayers and peace be upon our Master Muhammad, his family, and his Companions.
3- Note the stances of the noble Companions, may God be pleased with them, the stance of our Master Omar ibn al-Khattab and the stance of our Master Ali. They were all full of enthusiasm and love for Islam, and we cannot deny that. What is strange is that the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, was his desire to be a leader. Allah, peace and blessings be upon him, remained silent, neither speaking nor calming them down, nor taking any noteworthy stance except reconciliation, what I really mean is that Allah, the Most High, says (And if they incline to peace, then incline to it and rely upon Allah). Inclination comes from the wing of a bird. When a bird flies in the sky, it is proud and honored, and when it begins to descend to the ground, it slows down its wings. Allah, the Most High, knows the pride and honor that the noble companions wanted to fly with in the horizon of the entire universe, to glorify the word of Allah, the Most High. But if the infidels incline towards reconciliation, then reconciliation is a command and not a favor from Muslims, no matter the wounds, no matter the psychological pain. Do you think that the Treaty of Hudaybiyyah was not painful for the Messenger of Humanity? Can you imagine that it was not comfortable for our master Omar ibn al-Khattab? No, by God, but it is the descent upon the commands of God Almighty in times of hardship.
4- The question here is: When God Almighty granted our Master the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, the vision of performing the Umrah, shaving and cutting his hair in the House of God, did he not know—God forbid—that the Quraysh would prevent them? Yes, He knew, and He is the Knower of the Unseen. So why did He send more than 1,000 of the best early Muslims to witness psychological defeat with their own eyes and return without achieving a noble goal that involved neither conflict nor bloodshed (the Umrah)? God knows, but it is so that Muslims may learn neurological resilience. My dear brother: There is defeat before victory and victory after patience, and this is one of the laws of life that does not change or alter. Whoever wants to know what is to come should look at what has passed, for matters are similar. Here are the Companions: the people of armed conflicts and wars. Are the leaders among them better than the noble Companions? Despite their superiority, as the Prophet, may God bless him and grant him peace, gave glad tidings that each reformer Muslim at the end of time will have the reward of 50 companions. When they witness human tragedies and atrocities unparalleled in the history of Islam, bow your head as defeat passes, and raise your head after it passes so that you may be victorious, God willing. And remember that God is with the patient. History repeats itself time and time again, and perhaps we will learn from what happened yesterday.
Comments
Post a Comment