سرية حمراء الأسد The Red Lion's Battle
التاريخ (٨ شوال/٣ هـ)
الثامن من شوال من السنة الثالثة من هجرة النبي محمد - صلى الله عليه وسلم -
المكان
الروحاء، على بُعد ستة وثلاثين ميلاً من المدينة المنورة
هل هي غزوة مستقلة؟
يقول كثير من المؤرخين إن المسلمين لم يُهزموا فعليًا في غزوة أحد، بل طاردوا المشركين في حمراء الأسد، ففرّ المشركون إلى مكة. ولم تكن غزوة حمراء الأسد معركة مستقلة بذاتها، بل كانت امتدادًا لغزوة أحد التي دارت بين المسلمين وقريش وحلفائهم.
سبب الغزوة أو السرية
بعد هزيمة أُحد شعر المسلمون بالخوف من الخروج للقائهم مرة أخرى، وكان من بين الخائفين صفوان بن أمية الرجل الذي طالب بالعودة إلى المدينة، وبينما كان رأي الأكثرية هو رفض العودة، شن البعض آنذاك حرباً دعائية مفادها أن رسول الله سيلقي بأصحابه إلى الهلاك، لكن هذه الحرب لم تحرك ساكناً في قلب جيش المسلمين، هذا وقد كان خروج جيش المسلمين إلى حمرا الأسد إعلانًا قويًا بأن المسلمين ليسوا قوة لا يُحسب لها حساب، وأنهم قادرون على جمع قواتهم ودفع عدوان المعتدين في أي وقت.
متي بدأت؟
بدأت أحداث معركة حمراء الأسد في صباح اليوم التالي لغزوة أحد، في الثامن من شوال، حيث نادى النبي محمد -صلى الله عليه وسلم- في أصحابه أن لا يخرج معنا إلا من شهد القتال، فأراد عبد الله بن أبي بن سلول أن يخرج مع النبي، لكنه رفض ذلك رفضاً قاطعاً، ولما سمع الصحابة الذين شهدوا معركة أحد نداء النبي، خرجوا واستجابوا حتي مع القروح نتيجة لجراحهم في غزوة اًحد، وقالوا: سمعاً وطاعة، فنزل فيهم.
قال تعالي
( الَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِيمٌ}، (آل عمران: 172(
نستفيد من هذا الجزء
١- قول الرسول (لن يخرج معنا إلا من شهد القتال) تصريح صريح بأن من خرج فهو من المؤمنين الحقيقيين المعتمد عليهم في الشدائد
٢- بعد أن أصيبوا بالقروح: تفاقمت الجروح التي أصيبوا بها بالأمس في غزوة أحد، وبالتأكيد الألم الجسدي يحتاج إلى الراحة ، وهذا معقول حقًا، لكن مشيئة الله أن يخرجوا بدمائهم وقيحهم وعوامل الهزيمة النفسية التي تدغدغ مشاعرهم، لملاقاة العدو في اليوم الثاني مباشرةً. لماذا؟ هناك مبدأ عند مدربي لعبة كرة القدم، هناك مدربون لايف كوتشينج، ووجدوا أن اللاعبين يلعبون مباراة لمدة ساعة أو ربع ساعة بكامل لياقتهم، ثم ينخفض أداؤهم إلى الصفر، فعرفوا أن هذا هو سبب هزيمتهم، بعد ذلك، كان هناك التدريبات حول ملعب كرة القدم لمدة ساعة، عدا ربع ساعة متواصلة، ثم ١٠ دقائق إضافية، وكانوا متعبين جدًا، وأصبحت الـ ١٠ دقائق ٢٠ دقيقة في اليوم الثاني حتى وصلوا إلى أدائهم المثالي، وقت المباراة، يعلم الله -تعالى- المسلمين كيف تكون الإرادة عند آخر حبة عرق، يزداد الجهد، فلا يكونوا أقل من خيول السباق، والله أعلي واعلم
3- لماذا رفض رسول الله -صلى الله عليه وسلم- خروج عبد الله بن أبي سلول معه؟ مع أنه يحتاج إلى كل إنسان ليقاتل معه؟ أو على الأقل: زيادة العدد لترهيب المشركين. الحقيقة أنه هو من نشر الخبر في غزوة أحد بوفاة الرسول، وأنت في الحقيقة خبير أيضًا في التعامل مع المشاكل الكبيرة والنفوس الضعيفة وقت الهزيمة، والقوة البدنية لدى العرب، والنصر في المعارك هو كل ما يملكونه - فلا تجلب لهم أحدًا في وسطهم لتهز الروح التي قد تكون هشة من الداخل نتيجة الهزيمة، ثم من ناحية أخرى، ضع نفسك مكان الرسول، فهو يعلم يقينًا أنه منافق، والمسلمون يعلمون لكنهم لا يتكلمون، وكذلك الرسول، ولكن يا ترى ما هو الشعور الخاص للرسول في ذلك الوقت، أن يجمع المسلمين معًا، وينظم الصفوف ويطلب الولاء، ويأتي هذا (عبد الله بن سلول) بابتسامة صفراء. أنا معك يا رسول الله - هذه من ضمن ابتلاءات رسول الله صلى الله عليه وسلم، فالشماتة فيي اوقات ازمات المؤمنين نوع من التنمر النفسي علي ضعاف النفوس مثلهم أي المنافقين
انظر ختم الآية (للذين احسنوا منهم واتقوا أجر عظيم)
ليس لأحد منهم، بل للمحسنين منهم، المتقين في أدائه وهو جريح، فاعلاً ما عنده من الإحسان والتقوى في هذه المرحلة الحرجة من تاريخ رحلتهم الإيمانية مع الله تعالي ، الذي يبنونه بمجد مقابل أجر عظيم، ومن قال عظيم؟ الله تعالى، فهو جزاء عند الله.
تفاصيل المعركة
كان النبي - صلى الله عليه وسلم - ينتظر في مكانه، كما ينتظر عودة المشركين إلى المدينة لفتحها من جديد، لأن المشركين لما تلاوموا وتخاصموا وقالوا لبعضهم: لم تفعلوا شيئًا، ضربتم شوكتهم وحدكم، ثم تركتموهم، فقد بقي منهم رؤوس تجتمع لكم، فارجعوا نستأصلهم،وخرج رسولُ الله- صلَّى الله عليه وسلَّم - وهو مجروحٌ في وجهه أثرُ الحلقتين ومشجوجٌ في جبهته في أصول الشعر، ورباعيته قد شظيت، وشفته قد كلمت من باطنها، وهو متوهنٌ منكبه الأيمن بضربة ابن قميئة، وركبتاه مجحوشتان. فدخل رسولُ الله-صلَّى الله عليه وسلَّم - المسجدَ فركع ركعتين، والناسُ قد حشدوا، ونزل أهلُ العوالي حيث جاءهم الصريخُ ثم ركع رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم – ركعتين، فدعا بفرسه على بابِ المسجدِ وتلقَّاه طلحةُ- رضي الله عنه-، وقد سمع المناديَ، فخرج ينظرُ متى يسيرُ رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم - فإذا رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم - عليه الدِّرعُ والمِغفَرُ، وما يُرى منه إلا عيناه، فقال: يا طلحةُ، سلاحك، فقلت: قريباً. قال طلحة: فأخرج أعدو فألبس دِرعي، وآخذُ سيفي، وأطرحُ درقتي في صدري; وإنَّ بي لتسع جراحات ولأنا أهمٌّ بجراح رسول الله-صلَّى الله عليه وسلَّم- منِّي بجراحي. ثم أقبل رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم - على طلحةَ، فقال: ترى القومَ الآن ؟ قال: هم بالسَّيّالَة. قال رسول الله - صلَّى الله عليه وسلَّم -: (ذلك الذي ظننتُ، أَمَا إنَّهم- يا طلحةُ- لن ينالُوا منَّا مثلَ أمس، حتى يفتح الله مكةَ علينا). وبعث رسولُ الله-صلَّى الله عليه وسلَّم-ثلاثةَ نفرٍ, من\" أسلم\" طليعةً في آثار القوم،: \"سَليطاً\" و\"نعمان\" ابني سفيان بن خالد بن عوف بن دارم من بني سهم ومعهما ثالث من أسلم من بني عوير لم يُسمَّ لنا. فأبطأ الثالثُ عنهما وهما يَجمِزان(1)، وقد انقطع قبالُ نعلِ أحدِهما، فقال: أعطني نعلك. قال: لا -والله- لا أفعل، فضرب أحدُهما برجله في صدره فوقع لظهره، وأخذ نعليه. ولحق القومُ بحمراء الأسد، ولهم زَجَلٌ، وهم يأتمرون بالرجوع، وصفوان ينهاهم عن الرجوع فبصروا بالرجلين فعطفوا عليهما فأصابوهما. فانتهى المسلمون إلى مصرعهما بحمراء الأسد فعسكروا، وقبروهما في قبرٍ, واحدٍ,.
فقال ابنُ عبَّاسٍ
هذا قبرُهما، وهما القرينان. ومضى رسولُ الله-صلَّى الله عليه وسلَّم - في أصحابهِ حتى عسكروا بحمراء الأسد. قال جابر: وكان عامَّةُ زادِنا التمرُ، وحمل سعدُ بن عُبادة ثلاثين جملاً حتى وافت الحمراء، وساق جُزُراً فنحروا في يومٍ, اثنين، وفي يومٍ, ثلاثاً. وكان رسولُ الله- صلَّى الله عليه وسلَّم - يأمرهم في النَّهار بجمع الحطب، فإذا أمسوا أمرنا أن نُوقدَ النيران. فيوقد كلٌّ رجلٍ, ناراً، فلقد كنَّا تلك الليالي نُوقدُ خمسمائة نارٍ,، حتى تُرى من المكان البعيد، وذهب ذكرُ معسكرِنا ونيرانِنا في كلِّ وجهٍ,، حتى كانَ مما كبت الله–تعالى- عدوَّنا.
وانتهى معبدُ بن أبي معبد الخزاعي
وهو يومئذٍ, مشركٌ، وكانت خُزاعةُ سلماً للنبي-صلَّى الله عليه وسلَّم-، فقال: يا محمدُ، لقد عزَّ علينا ما أصابك في أصحابك، ولوددنا أنَّ الله أعلى كعبك، وأنَّ المصيبة كانت بغيرك. ثم مضى معبدٌ حتى يجد أبا سفيان وقريشاً بالرَّوحاء، وهم يقولون: لا محمداً أصبتُم، ولا الكواعبَ أردفتُم، فبئس ما صنعتم، فهم مجمعون على الرجوع، ويقول قائلهم -فيما بينهم-: ما صنعنا شيئاً، أصبنا أشرافَهم، ثم رجعنا قبل أن نستأصلَهم قبل أن يكونَ لهم وفرٌ - والمتكلمُ بهذا عكرمةُ بن أبي جهل. فلمَّا جاء معبدٌ إلى أبي سفيان، قال: هذا معبدٌ، وعنده الخبرُ، ما وراءك يا معبدُ ؟
وكان مما ردَّ الله –تعالى- أبا سفيان وأصحابه كلامُ صفوان بن أمية
قبل أن يطلعَ معبدٌ وهو يقول: يا قومُ، لا تفعلوا، فإنَّ القومَ قد حزنُوا وأخشى أن يجمعوا عليكم مَن تخلَّف من الخزرج، فارجعوا والدولةُ لكم، فإنِّي لا آمنُ إن رجعتم أن تكونَ الدولةُ عليكم. قال رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم - : \"أرشدهم صفوانُ، وما كان برشيدٍ,، والذي نفسي بيده لقد سُوِّمت لهم الحجارةُ، ولو رجعوا لكانوا كأمسِ الذاهبِ\". فانصرف القومُ سراعاً خائفين من الطلب لهم، ومَرَّ بأبي سفيان نفرٌ من عبد القيس يُريدون المدينةَ، فقال: هل أنتم مبلغون محمداً وأصحابَهُ ما أُرسلكم به على أن أوقر لكم أباعرَكم زبيباً غداً بعكاظ، إن أنتم جئتُموني؟
قالوا: نعم. قال حيثما لقيتم محمداً وأصحابَهُ
فأخبروهم أنَّا قد أجمعنا الرجعةَ إليهم وأنَّا آثاركم. فانطلق أبو سفيان، وقدم الرَّكبُ على النبيِّ - صلَّى الله عليه وسلَّم - وأصحابِهِ بالحمراءِ، فأخبروهم بالذي أمرهم أبو سفيان، فقالوا:حسبُنَا الله ونعم الوكيلُ، وفي ذلك أنزل الله -عَزَّ وجَلَّ -: {الَّذِينَ استَجَابُوا لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعدِ مَآ أَصَابَهُمُ القَرحُ} (172) سورة آل عمران. وقوله {الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَد جَمَعُوا لَكُم } (173) سورة آل عمران. وكان معبدٌ قد أرسلَ رجلاً من خُزاعة إلى رسولِ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم - يُعلمه أن قد انصرفَ أبو سفيان وأصحابُه خائفين وَجِلين. ثم انصرف رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم - إلى المدينة
The Date (8 Shawwal/3 AH)
The eighth of Shawwal in the third year of the Hijra of the Prophet Muhammad - may God bless him and grant him peace -
The Location
Ar-Rawha, thirty-six miles from Medina
Was it an independent battle?
Many historians say that the Muslims were not actually defeated in the Battle of Uhud, but rather pursued the polytheists at Hamra al-Asad, who fled to Mecca. The Battle of Hamra al-Asad was not a standalone battle, but rather an extension of the Battle of Uhud, which took place between the Muslims, the Quraysh, and their allies.
The Reason for the Battle or Secret Expedition
After the defeat of Uhud, the Muslims were afraid to go out to meet them again. Among those who were afraid was Safwan ibn Umayya, the man who demanded a return to Medina. While the majority opinion was to refuse to return, some at the time waged a propaganda campaign claiming that the Messenger of God would throw his companions into perdition. However, this campaign did not stir the hearts of the Muslim army. Furthermore, the Muslim army's march to Hamra al-Asad was a powerful declaration that the Muslims were not an unacceptable force, and that they were capable of gathering their forces and repelling the aggression of the aggressors at any time.
When did it begin?
The events of the Battle of Uhud began on the morning of the following day, in the darkness of Uhud, on the eighth of Shawwal. The Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) called upon his Companions to go out with him only those who had witnessed the battle. Abdullah ibn Ubayy ibn Salul wanted to go with the Prophet, but he categorically refused. When the Companions who had witnessed the Battle of Uhud heard the Prophet's call, they went out and responded, even though they were wounded in the Battle of Uhud. They said, "I hear and I obey," and the verse was revealed concerning them.
God Almighty said
( الَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِيمٌ}، (آل عمران: 172(
“Those who responded to God and the Messenger after the wound had struck them - for those among them who did good and feared God is a great reward.” (Al Imran: 172)
We benefit from this part
1- The Prophet's statement, "None will go out with us except those who have witnessed the fighting," is a clear statement that whoever goes out is among the true believers, relied upon in times of hardship.
2- After they were afflicted with wounds: The wounds they sustained the day before in the Battle of Uhud had worsened. Certainly, physical pain requires rest, and this is truly reasonable. But God's will was that they go out with their blood, pus, and the psychological factors of defeat that stirred their emotions, to meet the enemy directly the next day. Why? There is a principle among football coaches, there are life coaching coaches, and they found that players play a match for an hour or a quarter of an hour with full fitness, then their performance drops to zero, so they knew that this was the reason for their defeat. After that, there were training around the football field for an hour, except for a quarter of an hour continuously, then 10 additional minutes, and they were very tired, and the 10 minutes became 20 minutes on the second day until they reached their ideal performance, at match time. God Almighty knows the Muslims how the will is at the last drop of sweat, the effort increases, so they are not less than racehorses, and God is Most High and All-Knowing.
3- Why did the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) refuse to have Abdullah bin Abi Salul go with him? Although he needed everyone to fight with him? Or at least: increase the number to intimidate the polytheists. The truth is that he was the one who spread the news during the Battle of Uhud about the death of the Messenger. You are also an expert in dealing with major problems and weak souls at the time of defeat. The physical strength of the Arabs, and victory in battles is all they have - do not bring anyone into their midst to shake their spirit, which may be fragile from the inside as a result of defeat. On the other hand, put yourself in the place of the Messenger. He knows for sure that he is a hypocrite, and the Muslims know but do not speak, and so does the Messenger. But I wonder what the Messenger's special feeling was at that time, to gather the Muslims together, organize the ranks and demand loyalty, and this (Abdullah bin Salul) comes with a yellow smile. I am with you, O Messenger of God - this is one of the trials of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace. Schadenfreude during times of crisis for believers is a form of psychological bullying against weak-willed people like them, i.e., the hypocrites.
See the end of the verse (For those among them who do good and fear God is a great reward)
Not for any of them, but for the doers of good among them, those who are pious in their performance even when wounded, doing what they can of goodness and piety during this critical stage of their journey of faith with God Almighty, whom they are building with glory in exchange for a great reward. And who said great? God Almighty, for it is a reward from God.
The Battle' Details
The Prophet, may God bless him and grant him peace, was waiting in his place, just as he was waiting for the polytheists to return to Medina to reconquer it. When the polytheists began to blame each other and quarrel, they said to each other, "You did nothing. You struck their power alone, then left them. There are still some of them who will gather against you. Go back and we will eradicate them." The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, emerged with a wound on his face from the marks of the two rings, a wound on his forehead at the roots of his hair, his front teeth shattered, his lip torn from the inside, his right shoulder weakened by the blow of Ibn Qumay'ah, and his knees bruised, The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, entered the mosque and performed two rak’ahs of prayer. The people had gathered, and the people of Al-Awali had dismounted when the cry came to them. Then the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, performed two rak’ahs of prayer. He called for his horse at the door of the mosque and Talha, may God be pleased with him, met it. He had heard the caller, so he went out to see when the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, would move. Then he saw the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, wearing his armor and helmet, nothing could be seen of him except his eyes. He said: O Talha, your weapon. I said: Close. Talha said: I will go out running, put on my armor, take my sword, and throw my shield on my chest. I have nine wounds, but the wounds of the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) are more important to us than my own wounds. Then the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) turned to Talha and said: Do you see the people now? He said: They are at As-Sayyala. The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: That is what I thought. O Talha, they will not get from us as they did yesterday until Allah opens Mecca for us. The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, sent three men from Aslam as a vanguard to track down the people: Salit and Numan, sons of Sufyan ibn Khalid ibn Auf ibn Darim from Banu Sahm, and with them was a third man from Aslam from Banu Awir who was not named to us, the third one was slow to follow them while they were stumbling and the sole of one of them had broken, so he said: Give me your sandal. He said: No, by God, I will not do that. So one of them kicked himself in the chest and he fell on his back, and he took his sandal. The people reached Hamra al-Asad, and they were making noise, and they were planning to go back, and Safwan was forbidding them from going back. They saw the two men and turned on them and killed them. The Muslims reached their dead at Hamra al-Asad, so they camped and buried them in one grave.
Ibn Abbas said
"This is their grave, and they are the two companions." The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, proceeded with his companions until they camped at Hamra' al-Asad. Jabir said, "Most of our provisions were dates. Sa'd ibn Ubadah carried thirty camels until they reached Hamra'. He drove camels, and they slaughtered two in one day and three in the next. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, would command them during the day to gather firewood, and in the evening he would command us to light fires. Each man would light a fire. We would light five hundred fires that night, so that they could be seen from far away. The mention of our camp and our fires spread everywhere, until it was one of the things that subdued our enemy."
Ma'bad ibn Abi Ma'bad al-Khuza'i
who was a polytheist at the time, and Khuza'ah had been a bastion of peace to the Prophet (peace and blessings be upon him), came and said, "O Muhammad, what happened to you and your companions has been very hard on us. We wish that Allah had raised your heel and that the calamity had been caused by someone other than you." Then Ma'bad went on until he found Abu Sufyan and the Quraysh at al-Rawha', and they were saying, "You did not harm Muhammad, nor did you bring the young maidens with you. What a terrible thing you have done!" They were determined to return, and one of them said among themselves, "We did nothing. We killed their nobles, then we returned before we could exterminate them and before they had any power." The speaker of this was Ikrimah ibn Abi Jahl. When Ma'bad came to Abu Sufyan, he said, "This is Ma'bad, and he has the news. What is behind you, Ma'bad?"
Among the things that Allah, the Most High, responded to Abu Sufyan and his companions
with were the words of Safwan ibn Umayya before Ma'bad appeared. He said, "O my people, do not do this. The people are saddened, and I fear that those of the Khazraj who stayed behind will gather against you. Go back and the government will be yours, for I do not feel safe that if you go back, the government will be yours." The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, "Safwan guided them, but he was not a wise man. By the One in Whose Hand is my soul, the stones were set before them. If they had returned, they would have been like yesterday's departure." The people quickly departed, fearing that they would be pursued. A group of Abd al-Qays passed by Abu Sufyan, intending to go to Medina. He said, "Will you convey to Muhammad and his companions what I have sent you with, on the condition that I will load your camels with raisins for you in Ukaz tomorrow if you come to me?"
They said: Yes. He said: Wherever you meet Muhammad and his companions
tell them that we have decided to return to them and that we are following you. So Abu Sufyan set out, and the caravan advanced upon the Prophet - may God bless him and grant him peace - and his companions at Al-Hamra', and they informed them of what Abu Sufyan had ordered them to do. They said: God is sufficient for us, and He is the best Disposer of affairs. Concerning this, God - the Almighty and Majestic - revealed: {Those who responded to God and the Messenger after the wound had afflicted them} (172) Surah Al Imran. And His saying: {Those to whom the people said, "Indeed, the people have gathered against you"} (173) Surah Al Imran. Ma'bad had sent a man from Khuza'ah to the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, to inform him that Abu Sufyan and his companions had departed in fear and anxiety. Then the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, returned to Medina.
Comments
Post a Comment