Sariah ( Ubaidah bin Al-Harith) سَرية عبيدة بن الحارث

 

السارية

 قطعة من الجيش، من خمسمائة إلى ثلاثمائة، أو فرس، نحو أربعمائة.


بعد وصول رسول الله إلى المدينة بثمانية أشهر

في مطلع ثمانية أشهر من الهجرة، بعث رسول الله صلى الله عليه وسلم عبيدة بن الحارث في ستين أو ثمانين راكبًا من المهاجرين، منهم سعد بن أبي وقاص، وقد رُفعت له راية بيضاء، فحملها مسطح بن أثاثة لصدّ قافلة قريش، وكان رئيسهم أبو سفيان. وقيل عكرمة بن أبي جهل. وقيل مكرز بن حفص في مائتي رجل، فجمعوا القافلة في بطن رابغ، أي: قيل له ودان، ولم يكن بينهما إلا مناوشات رميًا بالسهام، أي: لم يستخدموا السيف، ولم يصطفوا للقتال


كان أول من رمى المسلمين سعد بن أبي وقاص

 وكان سهمه أول سهم رُمي به في الإسلام، أي كسيف الزبير بن العوام، أول سيف في الإسلام. وفي قول ابن الجوزي: أول من سل سيفاً في سبيل الله الزبير بن العوام، وذكر أن سعدة خرج على أصحابه فنشر كنانته: جعبة صغيرة من جلد أو نحوه، وكان فيها عشرون سهماً، ليس سهم واحد إلا أصاب إنساناً ولا دابة، أي لو رماها لكانت رميته صحيحة وشد ساعده، ثم انصرف الفريقان: ظن المشركون أن المسلمين في غفلة، فخافوا وانهزموا، فلم يتبعهم المسلمون، وهرب من المشركين إلى المسلمين المقداد بن عمرو، أي الملقب بابن الأسود، وعيينة بن غزوان، كانا مسلمين، ولكنهما خرجا مع المشركين ليصلوا إلى المسلمين معهم.


فعلم أن سرح عبيدة بن الحارث جاء بعد سرح حمزة بن عبد المطلب، وقيل كان قبله

وكلام الأصل محسوس، ويؤيده قول ابن إسحاق. وكانت لواء عبيدة بن الحارث، كما بلغنا، أول لواء عُقد في الإسلام. قال بعضهم: أصل هذا الاختلاف أن بعثة حمزة وبعثة عبيدة كانتا مجتمعتين، أي في يوم واحد في مكان واحد، أي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بعثهما معًا، كما في آثار العقبة، فشك في الأمر، وقيل إن لواء حمزة أول راية أقيمت في الإسلام، وأن بعثه أول ما بعث، ويقول قائل: إن لواء عبيدة أول راية أقيمت في الإسلام، وأن بعثه أول ما بعث، ولكن يتشكل على ذلك أن خروج حمزة كان في رأس سبعة أشهر من الهجرة كما تقدم، وخروج عبيدة كان في أول ثمانية أشهر كما تقدم، وما ذكر من إرسالهما معًا إلى آخره يرد ما أجاب به بعضهم في هذا الإشكال، من أنه يحتمل أن يكون قد جمع رايتهما، وتأخير خروج عبيدة إلى أول ثمانية. أشهر لأمرٍ اقتضى ذلك، إلا أن يقال: إنه يجوز أن يكون المراد ببعثهما معًا أمرهما بالانصراف، وأن المراد بجنازتهما أنهما اشتركا في الجنازة عنه، وهذا لا يقتضي أن يكون ذلك في آن واحد تأملًا


وفي ذلك إطلاق الراية على اللواء

 وهو موافق لما ذكره جماعة من أهل اللغة من أنهما مترادفان، وقد تقدم أن اسم الراية لم يذكر له إلا في خيبر، أي قبل ذلك لم يكونوا يعرفون إلا الألوية، وما أراده هنا. وفي قول بعضهم: كانت رايته سوداء ولواؤه أبيض، كما في حديث ابن عباس وأبي هريرة. زاد أبو هريرة: مكتوب: لا إله إلا الله، محمد رسول الله


نحن نستفيد مما سبق 

1- أنت خبير أن النفس التي يؤخذ منها شيء كبيرة وغير متسامحة، تحتاج لإرجاع حقها ولو بعد حين 

ليس من باب الانتقام، ولكن من باب الدفاع عن النفس وشفاء ما في الصدر، ولهذا يقول تعالى - ( الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (134) العفو أولي وهو المحبب إلي الله تعالي، لكن أخذ الثأر وارجاع الحقوق أمر محبب ايضاً في الإسلام


2- كظم الغيظ لمدة طويلة تحت الإستياء ممرض أو مميت احيانا 

 هذا هو حال المسلمين حتى أذن الله لهم بالقتال، وأنت خبير بأن كبت الغضب يمكن أن يغير الحالة البيولوجية للجسم من ارتفاع ضغط الدم أو غيره، خاصة إذا أتيحت لك الفرصة لأخذ حقك، فعليك بذلك حتي تُشفي الجراح النفسية والمادية ايضاً، فالمشركين اخرجوا المسلمين من ديارهم واموالهم وقتلوا اولادهم، أتظن ان هذا يمر مرور الكرام، ونبدأ الحياة من جديد، نحن لسنا دُمي ، نحن مشاعر تتحرك علي قدمين، فأخذ الحق ممن سلبه منا قبل ذلك ليس من سبيل الإنتقام بل من سبيل رجوع الحق إلي اصحابه عندما واتته الفرصة، ومع ذلك فالعفو عند المقدرة هو الأولي ، لماذا ؟ حتي لا تظل دائرة العنف - مصطلح نفسي - تلف وتدور ولا تنقطع ابدا، وتظل فكرة الإنتقام قائمة إلي ان يأتي شهم ويقطع هذه الدائرة ، هذا الشهم (هو العفو) فسبحان من علمنا مالم نعلم. 

Al sariyah

A unit of the army, ranging from five to three hundred, or horses, approximately four hundred.


Eight months after the Messenger of God's arrival in Medina
At the beginning of the eighth month of the Hijra, the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, sent Ubaydah ibn al-Harith with sixty or eighty riders from the Muhajirun, including Sa'd ibn Abi Waqqas. A white banner was raised for him, and Mistah ibn Athatha carried it to repel the Quraysh caravan, whose leader was Abu Sufyan. It was also said that it was Ikrimah ibn Abi Jahl. It was also said that it was Mukraz ibn Hafs with two hundred men. They gathered the caravan in the valley of Rabigh (also known as Waddan). There was nothing between them except skirmishes involving arrows. They did not use swords, nor did they line up for battle.


The first person to shoot arrows at Muslims was Sa'd ibn Abi Waqqas

His arrow was the first arrow shot in Islam, similar to the sword of al-Zubayr ibn al-'Awwam, the first sword in Islam. According to Ibn al-Jawzi, "The first to draw a sword in the path of God was al-Zubayr ibn al-'Awwam." He mentioned that Sa'dah went out to his companions and unfurled his quiver: a small quiver made of leather or similar material. It contained twenty arrows, and not a single arrow hit a person or an animal. If he had shot it, his shot would have been accurate, and his arm would have been strengthened. Then the two groups withdrew. The polytheists thought the Muslims were unaware, so they were afraid and fled. The Muslims did not pursue them. Al-Miqdad ibn 'Amr, also known as Ibn al-Aswad, and 'Uyaynah ibn Ghazwan fled from the polytheists to join the Muslims. They were both Muslims, but they went out with the polytheists to reach the Muslims with them.


It is known that the dispatch of Ubaydah ibn al-Harith came after the dispatch of Hamza ibn Abd al-Muttalib, and it was said that it preceded it.

The original statement is tangible, and it is supported by the statement of Ibn Ishaq. The banner of Ubaydah ibn al-Harith, as we have been informed, was the first banner raised in Islam. Some have said: The origin of this difference is that the dispatch of Hamza and the dispatch of Ubaydah were concurrent, that is, on the same day in the same place. This means that the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, dispatched them both together, as in the Athar al-Aqaba. This has been questioned. It has been said that the banner of Hamza was the first banner raised in Islam, and that his dispatch was the first. Another says that the banner of Ubaydah was the first banner raised in Islam, and that his dispatch was the first. However, this is questionable, as Hamza's departure occurred at the beginning of seven months after the Hijra, as previously mentioned, and Ubaydah's departure occurred at the beginning of eight months, as previously mentioned. What has been mentioned about their dispatching together until the end refutes the response of some to this problem, that it is possible that he combined their banners and delayed Ubaydah's departure until the beginning of eight months. Months for a reason that required that, unless it is said: It is possible that what is meant by sending them together is the order for them to leave, and what is meant by their funeral is that they participated in the funeral on his behalf, and this does not require that it be at one time in contemplation.


This is in accordance with 

what a group of linguists have stated, that the term "banner" is synonymous with "bowman." It was previously mentioned that the term "banner" was only mentioned for him at Khaybar, meaning that before that, they only knew the names of banners, and that is what he meant here. Some of them said: "His banner was black and his banner was white," as in the hadith of Ibn Abbas and Abu Hurairah. Abu Hurairah added: "It was written: There is no god but God, Muhammad is the Messenger of God."


We benefit from the above

1- You know that the soul that has been robbed of its rights is great and unforgiving, and needs to have its rights returned, even if after a while

Not for the sake of revenge, but rather for the sake of self-defense and healing. That is why God Almighty says: “Those who spend [in charity] during ease and hardship, who restrain anger and pardon the people - and God loves the doers of good.” (134) Forgiveness is more important and is beloved to God Almighty. However, taking revenge and restoring rights is also beloved in Islam.


2- Suppressing anger for a long period of time, even under resentment, is sometimes fatal.

This was the state of Muslims until God permitted them to fight. You know that suppressing anger can alter the body's biological state, leading to high blood pressure or other causes, especially if you have the opportunity to take your rights. You should do so to heal the psychological and physical wounds. Also, the polytheists expelled the Muslims from their homes and properties and killed their children. Do you think that this will pass without consequences and that we can start life anew? We are not dolls, we are feelings that move on two feet. Taking back our rights from those who took them from us before is not a way of revenge, but rather a way of returning the rights to their owners when the opportunity arises. However, forgiveness when able is preferable. Why? So that the cycle of violence - a psychological term - does not continue to spin and never end, and the idea of ​​revenge continues until a noble person comes and breaks this cycle. This noble person (is forgiveness). Glory be to He who taught us what we did not know.

Comments