قصة الفتاة التي رفضت الزواج من ابن عمها The story of the girl who refused to marry her cousin



قال النبي صلى الله عليه وسلم:

حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ كَهْمَسِ بْنِ الْحَسَنِ، عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ جَاءَتْ فَتَاةٌ إِلَى النَّبِيِّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ فَقَالَتْ إِنَّ أَبِي زَوَّجَنِي ابْنَ أَخِيهِ لِيَرْفَعَ بِي خَسِيسَتَهُ ‏.‏ قَالَ فَجَعَلَ الأَمْرَ إِلَيْهَا ‏.‏ فَقَالَتْ قَدْ أَجَزْتُ مَا صَنَعَ أَبِي وَلَكِنْ أَرَدْتُ أَنْ تَعْلَمَ النِّسَاءُ أَنْ لَيْسَ إِلَى الآبَاءِ مِنَ الأَمْرِ شَىْءٌ ‏


نستفيد من القصة التالي 
1- الفتاة العربية غير المتزوجة في مجتمع إسلامي حديث (مجتمع بدوي) أغلب أهله أميون لا يعرفون القراءة والكتابة، تتحدث بصوت مرتفع، أين نحن الذين ندّعي أن صوت المرأة عورة، إذا تكلمت باحترام يليق بسامعيها، فلها الحق في الكلام؟

2- جاءت بشكوى (زوجني أبي ابن أخيه ليرفع خسيسته: قلة شأنه). ومن هنا نفهم أن الأب أصلاً يحب عائلته، يحب ابن أخيه حباً شديداً، ويريد أن يرفعه إلى مستوى زواج ابنته، ويبدو أنهم كانوا في مستوى اجتماعي أدنى من الفتاة وأبيها، وهذا نادر في دنيا الناس الآن. 

هل هذه الفتاة المسلمة كانت مغرورة؟ بما انها قالت عن ابن عمها (ليرفع خسيسته: أي اقل منها منزلة) ويبدو أن هذا ليس غرور، بل هو من قبيل تقدير الذات ، ومحاولة لتعليم النساء من بعدها أن يقلن رأيهن فيمن يريد الآباءء تزويجهم بهم


3 - كل هذا الرسول لم ينطق بكلمة أي أنه -صلى الله عليه وسلم- مستمع جيد، لا يقاطعها. بعض الفتيات المسلمات القاصرات اللاتي يزوجهن آباؤهن، دون أن تنطق الفتاة بكلمة، إما من أجل المال، أو الجاه، أو تحسين الوضع الاجتماعي، أو غير ذلك، اين انتم من سنو رسول الله صلي الله عليه وسلم؟ 

4- لابد للآباء من معرفة أن للفتاة المسلمة حقان: أحدهما: أن تتكلم وتعبر عن رغبتها في الشيء، أو عدم رغبتها فيه، والثاني: أن تسمعها أو حتي تسكت حياء إن كانت بكر لم تتزوج بعد

5- موقف الرسول: لم يقل لها: هذا شأنك وأهلك، لا دخل لي فيه. أنا مشغول بشؤون الأمة وأنتِ تُحدثيني عن هذه التفاهات،  ولكنه لم يفعل صلي الله عليه وسلم وأعطاها حقها في الإنصات لشكواها.

6- السؤال الأهم: هل هي من كبار نساء الأنصار أم المهاجرين؟ لا، هي في الغالب فتاة في العشرينيات من عمرها، فمن هي في المجتمع الإسلامي لتُعرف النساء من وراءها ؟ وكيف سكت الرسول عن هذا ولم يقل لها: اغلقي فمك، لا تتحدثي عن كل النساء، فقط تحدثي عن نفسك أو غير ذلك. 


اللهم صلي وسلم  وبارك علي رسول الله صلي الله عليه وسلم منصف الضعيفين في المجتمع المرأة واليتيم



The Prophet, may God bless him and grant him peace, said

Hannad ibn al-Sarri narrated to us, Waki' narrated to us, on the authority of Kahams ibn al-Hasan, on the authority of Ibn Buraidah, on the authority of his father, who said: A girl came to the Prophet, may God bless him and grant him peace, and said: "My father married me to his nephew so that he might raise his status through me." He said: "So he left the matter to her. She said: 'I approve of what my father did, but I wanted women to know that fathers have no authority over women.'" The matter is something


We learn from the following story
1. An unmarried Arab girl in a modern Islamic society (a Bedouin society), most of whose inhabitants are illiterate and unable to read and write, speaks in a loud voice. Where are we who claim that a woman's voice is shameful? If she speaks with the respect befitting her listeners, she has the right to speak?

2. She complained, "My father married me to his nephew to elevate his lowliness: his low status." From this, we understand that the father originally loved his family, loved his nephew intensely, and wanted to raise him to the level of his daughter's marriage. It seems that they were on a lower social level than the girl and her father, a rare occurrence in today's world.

Was this Muslim girl arrogant? Since she said about her cousin, "to raise his lowliness," it seems this was not arrogance, but rather a matter of self-esteem and an attempt to teach women after her to have their say regarding whom their fathers wanted to marry them to.


3. The Prophet (peace and blessings be upon him) did not utter a word, meaning that he (peace and blessings be upon him) was a good listener and did not interrupt her. Some underage Muslim girls are married off by their fathers without the girl uttering a word, either for money, prestige, improving their social status, or something else. Where do you stand in relation to the example of the Prophet (peace and blessings be upon him)?

4. Parents must understand that a Muslim girl has two rights: First, to speak and express her desire for something, or her lack thereof; and second, to be heard or even to remain silent out of modesty if she is a virgin who has not yet married.


5. The Prophet's attitude: He did not tell her, "This is your business and your family's business; I have nothing to do with it." I am busy with the affairs of the nation, and you are talking to me about these trivial matters. But the Prophet (peace and blessings be upon him) did not do so, and he gave her the right to have her complaint heard.

6- The most important question: Was she one of the most prominent women of the Ansar or the Muhajirun? No, she was most likely a young woman in her twenties. So, who was she in the Islamic community to reveal the women behind her? And how did the Prophet remain silent about this and not tell her: "Shut your mouth, don't talk about all women, only about yourself or someone else?"

O God, send prayers and peace upon the Messenger of God (peace and blessings be upon him), the one who was fair to the weak in society: women and orphans.



Comments