The death of the Messenger of God - PBUH - وفاة رسول الله
توفي رسول الله صلى الله عليه وسلم في حِجر عائشة يوم الاثنين لشهر ربيع الأول من السنة الحادية عشرة من الهجرة، عن عمر 63 عام علي الأرجح
ليلة وفاة النبي
روى خادم رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أنس بن مالك -رضي الله عنه- أن المسلمين كانوا يصلون الفجر في المسجد -يوم الاثنين-، فلما توفي النبي -صلى الله عليه وسلم- كان إمامهم في الصلاة أبو بكر -رضي الله عنه- فلما جاءهم رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فرح المسلمون فرحًا شديدًا حتى كادوا أن يذهلو في صلاتهم، فتأخر أبو بكر -رضي الله عنه- عن العودة ظانًا أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يريد أن يصلي معهم، فأشار إليه، فعاد إلى حجرته، ولم يخرج بعد ذلك لصلاة أخرى
ماذا فعل رسول الله عندما أصبح من ليلته هذه؟
ولما أصبح أرسل إلى فاطمة رضي الله عنها، فأخبرها بسرٍّ فبكت، ثم أخبرها بسرٍّ فضحكت. أخبرها أولًا أنه سيموت، وفي الثانية أخبرها أنها أول من يلحقَ به من أهله، ثم أرسل إلى الحسن والحسين، فقبلاهما ودعا لهما بالخير
وصية رسول الله الأخيرة حين وفاته صلي الله عليه وسلم
كانَت عامَّةُ وصيَّةِ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ حينَ حضَرتهُ الوفاةُ وَهوَ يُغَرْغرُ بنفسِهِ الصَّلاةَ وما ملَكَت أيمانُكُم .الراوي : أنس بن مالك | المحدث : الألباني | المصدر : صحيح ابن ماجه
السيدة عائشة رضي الله عنها تُلين السواك لرسول الله
ال ابن إسحاق : وحدثني يعقوب بن عتبة ، عن الزهري ، عن عروة ، عن عائشة ، قال : قالت : رجع إلي رسول الله صلى الله عليه وسلم في ذلك اليوم حين دخل من المسجد ، فاضطجع في حجري ، فدخل علي رجل من آل أبي بكر ، وفي يده سواك أخضر . قالت : فنظر رسول الله صلى الله عليه وسلم إليه في يده نظرا عرفت أنه يريده ، قالت : فقلت : يا رسول الله ، أتحب أن أعطيك هذا السواك ؟ قال : نعم ، قالت : فأخذته فمضغته له حتى لينته ، ثم أعطيته إياه ؛ قالت : فاستن به كأشد ما رأيته يستن بسواك قط ، ثم وضعه ؛ ووجدت رسول الله صلى الله عليه وسلم [ ص: 655 ] يثقل في حجري ، فذهبت أنظر في وجهه ، فإذا بصره قد شخص ، وهو يقول : بل الرفيق الأعلى من الجنة ، قالت : فقلت : خيرت فاخترت والذي بعثك بالحق قالت : وقبض رسول الله صلى الله عليه وسلم
كم كان عمر النبي عند وفاته؟
ثبت أن رسول الله صلى الله عليه وسلم توفي سنة ١١ من الهجرة المباركة، والتي يقدرها العلماء بسنة ٦٣٣ من ميلاد عيسى عليه السلام، إلا أن عمره محل خلاف بين المؤرخين، فقد وردت روايات كثيرة في عمره، منها من قال إنه بلغ الستين، وقالوا إنه بلغ الثالثة والستين، وهو الأشهر، قالوا إنه بلغ الخامسة والستين. على سبيل المثال، هناك ثلاثة أحاديث في الصحيحين، كلها صحيحة، توضح مدة حياة النبي -صلى الله عليه وسلم- عند وفاته، من ذلك الحديث في صحيح مسلم. قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: كنت جالسًا مع عبد الله بن عتبة، فذكرا سنين رسول الله -صلى الله عليه وسلم-، فقال بعض الناس: كان أبو بكر أكبر من رسول الله -صلى الله عليه وسلم-. قال عبد الله: توفي رسول الله -صلى الله عليه وسلم- وهو ابن ثلاث وستين سنة، وتوفي أبو بكر وهو ابن ثلاث وستين سنة
ما المرض الذي مات به رسول الله صلي الله عليه وسلم؟
صداع في الرأس وحمي شديدة
فقد روى الإمام أحمد في مسنده عن عائشة رضي الله عنها قالت: دخل علي رسول الله صلى الله عليه وسلم في اليوم الذي بدئ فيه فقلت وارأساه.. فقال وأنا وارأساه . الحديث.وعند الدارمي بلفظ: رجع النبي صلى الله عليه وسلم ذات يوم من جنازة بالبقيع فوجدني وأنا أجد صداعا وأنا أقول وارأساه فقال بل أنا يا عائشة وارأساه.. ثم بدئ في وجعه الذي مات فيه.
وروى البيهقي والحاكم والبخاري في الأدب المفرد وصححه الألباني عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أنه دخل على رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو موعوك أي مريض عليه قطيفة فوضع يده عليه فوجد حرارتها فوق القطيفة فقال أبو سعيد ما أشد حماك يا رسول الله، قال: إنا كذلك يشتد علينا البلاء ويضاعف لنا الأجر.. الحديث.
شبهة أن الرسول مات مسمومًا
من هو الذي سمم الرسول؟ جاء في الصحيحين أنه قبل وفاته بثلاث سنوات أكل شاة مسمومة سممتها امرأة يهودية اسمها زينب بنت الحارث زوجة سلام بن مشكم أكلها رسول الله صلى الله عليه وسلم، ثم رماها ولم يبتلعها، وربما تأثر بها، واحتجم بعد أكلها، وطلب من من أكل منها أن يحتجم أيضًا، فمات بعضهم
وقد ورد في حديث عنه صلى الله عليه وسلم
أن أم مبشر قالت للنبي صلى الله عليه وسلم في مرضه الذي مات فيه: لا نتهمك يا رسول الله. لا أتهم ابني إلا الشاة المسمومة التي أكلها معكم بخيبر، قال النبي صلى الله عليه وسلم: لا أتهم نفسي إلا بهذا، هذا أوان قطع أبهري
هل يُعتبر النبي صلي الله عليه وسلم مات شهيدًا؟
هناك أقوال كثيرة حول هل كان رسول الله شهيدًا أم لا؟ ومنها قول ابن مسعود رضي الله عنه بعد وفاة رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لأن أقسم على الله تسع مرات أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قتل أحب إليّ من أن أقسم قسمًا واحدًا، وذلك لأن الله تعالى جعله نبيا وشهيدًا، كما جاء في حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: (... ثم قال لهم: أتصدقونني عن شيء إذا سألتكم عنه؟ قالوا: نعم، فقال: هل وضعتم في هذه الشاة سمًا؟ قالوا: نعم، فقال: ما حملكم على ذلك؟ قالوا: أردنا إن كنت كاذبًا خفف عنك، وإن كنت نبيًا لم يضرك" (البخاري)
وقع خبر وفاة الرسول صلي الله عليه وسلم علي الصحابة الكرام
كان عظم مصيبة المسلمين وفاة رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقد أذهلت هذه المصيبة عقول أشجع الرجال، وأذهلت قلوب عقلائهم
موقف عمر بن الخطاب رضي الله عنه -
كيف تعرف حال عمر بن الخطاب في عقله، ورصانته، وحكمته، وإلهامه؟ قام حين أفاقته المصيبة، وقال: يزعم المنافقون أن رسول الله قد مات، ولم يمت رسول الله. يقول: ما أصدق أنه مات. يقول عمر: بل ذهب إلى ربه كما ذهب موسى بن عمران، وغاب عن قومه أربعين ليلة، ثم رجع إليهم بعد ذلك. قال: مات. والله ليرجعن رسول الله أو لأقطعن أيدي وأرجل من يزعمون أنه مات
موقف أبي بكر الصديق - رضي الله عنه -
وبينما هم على هذا الحال، إذ جاء الصديق أبو بكر - رضي الله عنه، وأرضاه ، وجزاه خيرًا على ما قدمه لأمة الإسلام - جاء الصديق من السنح (منطقة خارج المدينة) بعد أن بلغه الخبر. ما كان أحد منا ليتصور أن هذا الصحابي سيموت حزنًا وقلقًا وغمًّا على فراق الرسول، فلا شك أننا سنقول جميعًا إنه صادق. كان يحب رسول الله، وكان أقرب الناس إلى قلب رسول الله. جاء أبو بكر على فرسه من منزله من "موضع" السنح، ونزل في مسجد رسول الله. ولم يخطب الناس، بل دخل المسجد، ومن هناك دخل بيت عائشة، حيث توفي رسول الله صلى الله عليه وسلم في حجرها، فجاء إلى رسول الله وهو مُلتحف بثوب، فكشف عن وجهه، ثم انحنى عليه، ثم اتكأ عليه، فقبله وبكى، ثم قال: بأبي أنت وأمي، لا يجمع الله عليك موتتين، وأما الموتة التي كتبت عليك فقد مت، ثم خرج إلى الناس، فوجد عمر في وعمر يُكلّم الناس، فقال: "اجلس"، فأبى، فقال: "اجلس"، فأبى، فتشهد أبو بكر، فمال إليه الناسُ، وتركوا عمر، فقال: "أما بعد، فمَن كان منكم يعبد محمدًا ﷺ، فإنَّ محمدًا ﷺ قد مات، ومَن كان يعبد الله، فإنَّ الله حيٌّ لا يموت، قال الله تعالى: وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ [آل عمران:144]"، فوالله لكأنَّ الناس لم يكونوا يعلمون أنَّ الله أنزل الآيةَ حتى تلاها أبو بكر، فتلقَّاها منه الناس، فما يسمع بشر إلا يتلوها، فلما سمع عمر هذه الآية، ذهب عنه ما كان فيه وما وجد، ووقف عند كتاب الله، فقال رضي الله عنه: والله ما سمعت أبا بكر يتلوها إلا شللت حتى عجزت رجلاي عن حملي، حتى خررت إلى الأرض، فلما سمعته يتلوها، علمت أن النبي صلى الله عليه وسلم قد مات.
موقف أنس بن مالك - رضي الله عنه -
روى المؤرخون وكتاب السير عن أنس بن مالك - رضي الله عنه - أحاديث عدة قالها يوم وفاة الرسول صلى الله عليه وسلم، ومن ذلك ما رواه ابن سعد في الطبقات الكبرى أنه قال: رأيته يوم دخل المدينة، ما رأيت يومًا أحسن ولا أشرق من يوم دخوله علينا، وشهدته يوم وفاته، وما رأيت يومًا أقبح ولا أظلم من اليوم الذي مات فيه، مات صلى الله عليه وسلم، وهنا يعبر أنس - رضي الله عنه - عن حالته النفسية يوم وفاة رسول الله صلى الله عليه وسلم.
نستفيد من وفاته صلي الله عليه وسلم
1- لكل حي يوم سيفارق فيه عالم الأحياء ويتجه لعالم مختلف عالم الأموات وهو عالم خفي لا يعلمه إلا من جرب الموت وهو اقرب ما يكون لإحساس النائم ، عالم آخر لا يشعر فيه الإنسان إلا أنه في عالم حقيقيي
2- أعمار أمة محمد ما بين الستين والسبعين، فكل من قرب من هذا السن فليحضر إجاباته، فقد حان العرض علي الله تعالي
3- كل مفارق لحبيب يكاد القلب يتقطع حسرة عليه ، فما بال أصحاب النبي كيف كان وقع وصدمتهم في هذا التوقيت؟
4- هناك في علماء الحياة (الايف كوتشنج) يقولون ان في الأوقات الحرجة التي يخرج فيها الإنسان من حال إلي حال مغاير تماما يقع الإنسان تحت ما يسمي "منحني التغير" الذي يبدأ بالإنكار والصدمة وينتهي بالقبول بالأمر الواقع، ويقولون: أن كل إنسان علي حسب نضجه النفسي يكون وقع الصدمات النفسية عليه وخاصة العنيف منها، هل لاحظت موقف سيدنا عمر من موقف سيدنا أبو بكر رضي الله عنهما، سيدنا عمر علق في الصدمة والإنكار إلأي ان استفاق في نفس المجلس علي الآية الكريمة وكأنه أول مرة يسمعها ، أما أبو بكر الصديق فقد أخذ الدفة والحزن يملأ القلب لإحقاق الحق ، وهي حقيقة شخصية فريدة في ابو بكر الصديق فقد عرف عنه طيلة عمره علي انه رقيق القلب لا يعنف احد حتي هذه اللحظة للدرجة التي يروي بعض أهل السيرة أنه رضي الله عنه كانت له خوخة "بيت صغير بجانب بيته" يقرأ فيه القرآن ويصلي فيه فكانت النساء تبكي لبكاءه ولسماع صوته في القرآن، أي ما كانت صحة هذا الخبر، إلا أن خبر وفاة رسول الله صلي الله عليه وسلم حوله تحويلا جذرياً من هذا الشخص الرقيق لشخص آخر مليء بالقدرة علي امتلاك زمام النفس وقيادة الآخرين بحكمة وبصيرة وإعادة الأمور إلي نصابها " من كان يعبد محمدا .." وقد فهمنا سر هذا التحويل، فإن علماء الشخصية يذكرون لنا أن هناك عوامل كثيرة تتغير فيها الشخصية ولا تعود لسابق عهدها ابدا منها "المرور بالمواقف العصيبة"
5- حبيبي رسول الله صلي الله عليه وسلم قبل موته يريد أن يتطهر فنظر للسواك ليطهر فمه الشريف الذي طالما تغني بالقرآن قبل أن يقابل ربه ، وطهر فمه وقال بعدها بل الرفيق الأعلي
6 - أما شبهة أنه مات مسموماً صلي الله عليه وسلم ، فالحياة مليئة بالشر والأشرار، وما وظيفة الأشرار بجانب الله القهار؟ إلا تنفيذ إرادة الله تبارك وتعالي، فقد كان الرئيس الألماني هتلر يقول عن نفسه: نحن عصا الله في الأرض ، فقط نتذكر لا يحدث في ملك الله إلا ما أراده الله، ومن يقتلون بدم بارد علي أيدي المسلحين هنا وهناك من أي خلفية دينية أو عسكرية، نقول لأهاليهم: لا احد يعلم كيف وأين سيموت، الأهم أن من كمال توحيد الله تعالي أن نعلم أن الله وبنفسه تبارك وتعالي أراد مثل هذه الموتة لنبيه وحبيبه ومصطفاه، فمن نحن ، فلا سامح من قتل، ويبقي الأجر والشهادة لمن مات شهيداً
طبت حياً وميتاً يارسول الله ولعلنا نلقاك عند الحوض لأول مرة، ولا تطردنا من جنابك ولا تقول لنا سحقا سحقا ولا بعدا بعدا عياذاً بالله
What did the Messenger of God do when he woke up that night?
When morning came, he sent for Fatima (may God be pleased with her) and told her a secret, which made her cry. Then he told her another secret, which made her laugh. He first told her that he would die, and then he told her that she would be the first of his family to join him. Then he sent for al-Hasan and al-Husayn, who kissed them and prayed for their well-being.
The Messenger of God's final will at his death, may God bless him and grant him peace
The general will of the Messenger of God (may God bless him and grant him peace) when death approached him, while he was gurgling, was: "Prayer and those whom your right hands possess." Narrated by: Anas ibn Malik | Narrator: al-Albani | Source: Sahih Ibn Majah
Lady Aisha (may Allah be pleased with her) softens the siwak for the Messenger of Allah
Ibn Ishaq: Ya'qub ibn Utbah narrated to me, on the authority of Az-Zuhri, on the authority of Urwah, on the authority of Aisha, who said: She said: The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) came back to me that day when he entered the mosque, and lay down in my lap. Then a man from the family of Abu Bakr entered, holding a green siwak in his hand. She said: The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) looked at him in his hand with a look that I knew was what he wanted. She said: I said: O Messenger of Allah, would you like me to give you this siwak? He said: Yes. She said: So I took it and chewed it for him until it softened, then I gave it to him. She said: He used it as vigorously as I had ever seen him use a siwak, then he put it down. I found the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, [p. 655] weighed down in my lap, so I went to look at his face, and behold, his gaze had fixed, and he was saying: Rather, the highest companion of Paradise. She said: So I said: You were given a choice, and you chose, by He who sent you with the truth. She said: And the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, passed away.
How old was the Prophet when he died?
It has been proven that the Messenger of God (peace and blessings be upon him) died in the year 11 of the blessed Hijra, which scholars estimate to be 633 AD. However, his age is a matter of dispute among historians. Many accounts have been reported regarding his age, including those that he was sixty, those that he was sixty-three, and the most well-known version that he was sixty-five. For example, there are three hadiths in the two Sahihs, all authentic, that explain the length of the Prophet's life at his death. One such hadith is in Sahih Muslim. The Prophet (peace and blessings be upon him) said: "I was sitting with Abdullah ibn Utbah, and they mentioned the years of the Messenger of God (peace and blessings be upon him). Some people said: 'Abu Bakr was older than the Messenger of God (peace and blessings be upon him).' Abdullah said: 'The Messenger of God (peace and blessings be upon him) died when he was sixty-three, and Abu Bakr died when he was sixty-three.'"
What illness did the Messenger of God (peace and blessings be upon him) die from?
Headache and Severe Fever
Imam Ahmad narrated in his Musnad on the authority of Aisha (may Allah be pleased with her) that she said: The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) entered upon me on the day the illness began, and I said, "Woe to my head!" He said, "And I, O my head!" (Hadith). Ad-Darimi also narrated with the wording: The Prophet (peace and blessings be upon him) returned one day from a funeral in al-Baqi' and found me suffering from a headache, and I was saying, "Woe to my head!" He said, "Rather, it is me, O Aisha, 'Woe to my head!'" Then the illness from which he died began.
Al-Bayhaqi, al-Hakim, and al-Bukhari narrated in al-Adab al-Mufrad, and al-Albani authenticated it, on the authority of Abu Sa'id al-Khudri (may Allah be pleased with him) that he entered upon the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) while he was ill, wearing a blanket. He placed his hand on him and felt a heat above the blanket. Abu Sa'id said, "How severe is your fever, O Messenger of Allah!" He said, "That is how we are; the affliction intensifies upon us, and our reward is doubled." (Hadith)
The allegation that the Prophet died of poisoning
Who poisoned the Prophet? It is reported in the two Sahihs that three years before his death, he ate a poisoned sheep poisoned by a Jewish woman named Zaynab bint al-Harith, the wife of Salam ibn Mishkam. The Prophet (peace and blessings be upon him) ate it, then threw it away without swallowing it. He may have been affected by it, and was cupped after eating it. He asked those who ate it to also be cupped, leading some of them to die.
A hadith from the Prophet (peace and blessings be upon him) states that
Umm Mubashir said to the Prophet (peace and blessings be upon him) during his final illness: "We do not accuse you, O Messenger of God. I accuse my son only of the poisoned sheep he ate with you in Khaybar." The Prophet (peace and blessings be upon him) said: "I accuse myself only of this. This is the time to cut my aorta."
Is the Prophet (peace and blessings be upon him) considered a martyr?
There are many opinions about whether the Prophet (peace and blessings be upon him) was a martyr or not. Among them is the saying of Ibn Mas`ud, may God be pleased with him, after the death of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace: “For me to swear by God nine times that the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, was killed is more beloved to me than to swear once, because God Almighty made him a prophet and a martyr, as came in the hadith of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace: (... Then he said to them: Will you tell me the truth about something if I ask you about it? They said: Yes. He said: Did you put poison in this sheep? They said: Yes. He said: What made you do that? They said: We wanted if you were lying then it would be made easier for you, and if you were a prophet then it would not harm you” (Bukhari)
The news of the death of the Messenger, may God bless him and grant him peace, struck the noble Companions
The death of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, was a great tragedy for the Muslims. This tragedy astounded the minds of the bravest men and the hearts of their wisest.
The Position of Umar ibn al-Khattab (may God be pleased with him)
How do you know the state of Umar ibn al-Khattab's mind, sobriety, wisdom, and inspiration? When the tragedy struck him, he stood up and said, "The hypocrites claim that the Messenger of God has died, but the Messenger of God did not die." He replied, "I do not believe that he died." Umar replied, "Rather, he went to his Lord just as Moses, son of Imran, went. He was absent from his people for forty nights, then returned to them after that." He said, "He has died. By God, the Messenger of God will return, or I will cut off the hands and feet of those who claim that he has died."
The Position of Abu Bakr al-Siddiq (may God be pleased with him)
While they were in this state, Abu Bakr al-Siddiq (may God be pleased with him and grant him satisfaction and reward him for what he has done for the Muslim nation) arrived from al-Sanh (an area outside of Medina) after receiving the news. None of us would have imagined that this companion would die of grief, anxiety, and sorrow over the loss of the Messenger. There is no doubt that we would all say that he was truthful. He loved the Messenger of God and was the person closest to his heart. Abu Bakr came on his horse from his home in the "place" of As-Sanh and dismounted in the mosque of the Messenger of God. He did not address the people, but entered the mosque, and from there he entered Aisha’s house, where the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, had died in her lap. He came to the Messenger of God while he was covered with a garment, and uncovered his face, then bent over him, then leaned on him, kissed him and wept, and then said: May my father and mother be sacrificed for you, God will not bring two deaths upon you. As for the death that was decreed for you, you have died. Then he went out to the people and found Umar in the mosque, and Umar was speaking to the people. He said: “Sit down,” but he refused. He said: “Sit down,” but he refused. Abu Bakr bore witness, and the people leaned towards him and left Umar. He said: “As for what follows, whoever among you worshipped Muhammad, Muhammad has died. And whoever worshipped God, God is alive and does not die. God Almighty said: And Muhammad is no more than a messenger; messengers have passed away before him. So if “If he dies or is killed, you will turn back on your heels. But whoever turns back on his heels - never will it harm Allah at all. And Allah will reward the grateful.” [Al Imran: 144] By Allah, it was as if the people did not know that Allah had revealed the verse until Abu Bakr recited it, and the people received it from him, and no human being heard it without reciting it. When Umar heard this verse, what he was feeling and what he had found left him, and he stopped at the Book of Allah, and he said, may Allah be pleased with him: By Allah, I did not hear Abu Bakr reciting it except that I became paralyzed until my legs could not carry me, until I fell to the ground. When I heard him reciting it, I knew that the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, had died.
The Position of Anas ibn Malik - may God be pleased with him -
Historians and biographers have narrated several hadiths from Anas ibn Malik - may God be pleased with him - that he said on the day of the Prophet's (peace and blessings be upon him) death. Among these is what Ibn Sa'd narrated in Al-Tabaqat Al-Kubra, in which he said: "I saw him the day he entered Medina. I have never seen a day more beautiful or brighter than the day he entered upon us. I witnessed him the day he died. I have never seen a day uglier or darker than the day he died." Here, Anas - may God be pleased with him - expresses his psychological state on the day of the Prophet's (peace and blessings be upon him) death.
We learn from his death, may God bless him and grant him peace.
1. Every living being has a day when they will depart from the world of the living and head to a different world, the world of the dead. This is a hidden world, known only to those who have experienced death. It is the closest thing to the sensation of a sleeper. It is another world in which a person feels nothing but the reality of the world.
2. The lifespans of the nation of Muhammad are between sixty and seventy. Anyone approaching this age should prepare their answers, for the time has come to be presented to God Almighty.
3. Every separation from a loved one brings a heart that almost breaks with grief. So what about the companions of the Prophet? How did they feel and what was their shock at this time?
4- There are life coaches who say that in critical times when a person moves from one state to a completely different state, the person falls under what is called the “change curve” that begins with denial and shock and ends with acceptance of the reality. They say that each person, according to his psychological maturity, has the impact of psychological shocks, especially violent ones. Have you noticed the position of our master Omar regarding the position of our master Abu Bakr, may God be pleased with them both? Our master Omar was stuck in shock and denial until he woke up in the same session to the Holy Verse as if he was hearing it for the first time. As for Abu Bakr Al-Siddiq, he took the helm and sadness filled his heart to establish the truth. This is a unique personal fact in Abu Bakr Al-Siddiq. He was known throughout his life as a soft-hearted person who did not abuse anyone, even to this moment, to the point that some of the biographers narrate that he, may God be pleased with him, had a “khukhah” (a small house next to his house) in which he would read the Quran and pray. The women would cry because of his crying and hearing his voice reciting the Quran. Whatever the truth of this news, the news of the death of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, radically transformed him from this soft person to another person full of ability. To master one's self, lead others with wisdom and insight, and restore things to their proper place, "Whoever worships Muhammad..." We have understood the secret of this transformation. Personality scholars tell us that there are many factors that cause personality to change and never return to its former state, including "going through difficult situations."
5- My beloved Messenger of God, may God bless him and grant him peace, before his death wanted to purify himself, so he looked for a siwak to cleanse his noble mouth, which he had often chanted the Quran before meeting his Lord. He purified his mouth and then said, "Rather, the highest companion."
6- As for the suspicion that he died of poisoning, may God bless him and grant him peace, life is full of evil and evildoers. What is the role of evildoers in relation to the Almighty God? Except for the implementation of the will of God Almighty. The German President Hitler used to say about himself: We are God's staff on earth. Just remember, nothing happens in God's kingdom except what God wills. And those who are killed in cold blood at the hands of armed men here and there, regardless of religious or military background, we say to their families: No one knows how or where they will die. Most importantly, it is part of the perfection of monotheism to know that God Himself, the Blessed and Exalted, willed such a death for His Prophet, His beloved, and His Chosen One. So who are we? No one can forgive those who are killed, and the reward and martyrdom remain for those who die as martyrs.
May you be well in life and death, O Messenger of God. Perhaps we will meet you at the Cistern for the first time. Do not expel us from your side, and do not tell us, "Away, away," or "Go away, away." God forbid.
Comments
Post a Comment