لماذا اتجه الرسول لمخاطبة الملوك والأمراء؟ Why did the Messenger PBUH address kings and princes?



هذا خاتم (ختم) تخيلي لخاتم رسول الله
This is an imaginary ring (seal) of the ring of the Messenger of God

بداية من السنة السادسة للهجرة من مكة إلي المدينة أدت إلي تحول سلمي بين قريش والمسلمين مما أدي إلي تكريس الرسول نفسه لعالمية الإسلام، وبداية مخاطبة الملوك، لما عاد رسول الله صلى الله عليه وسلم من صلح الحديبية، رأى إسلام الأفراد والقبائل سريعًا، فوجد أن الوقت قد حان لنشر الدعوة إلى الإسلام خارج شبه الجزيرة العربية، فاختار رسوله لذلك، أحد التجار المسلمين الذين سبق أن انتقلوا إلى البلاد التي أراد دعوة ملوكها إلى الإسلام، ممن يعرفون عاداتهم.

ما هي الآليات التي تعامل بها رسول الله مع الملوك؟ 


1- اتخاذ خاتم (ختم) من فضة 
 وكعادة رسول الله صلي اله عليه وسلم، بدأ يسأل عن من سوف يخاطبهم: كيف يخاطبهم، فكان الجواب: أنهم لا يقرأون خطاب إلا مختوم ، فاتخذ رسول الله صلي الله عليه وسلم خاتم من فضة مختوم عليه محمد رسول الله ليختم رسالاته للملوك،  كان النقش ثلاثة أسطر، في أعلى الدائرة كلمة "الله"، وفي وسطها كلمة "رسول" وفي أسفلها كلمة (محمد)، وهذا يحترم البروتوكول السياسي في ذلك الوقت، - إن صح التعبير - 


2- لم يؤرخ رسول الله رسالاته 
إن رسائل "النبي" صلى الله عليه وسلم لم تكن مؤرخة، في تلك الآونة لم يكن هناك تاريخ معتمد أو متفق عليه بين العرب، ومع اتفاق المؤرخين على أن النبي صلى الله عليه وسلم بدأ بإرسال الرسائل عائدًا من الحديبية، فهناك التباس في الروايات التي ذكرت تاريخها الإرسال


3- استخدم رسول الله صلي الله عليه وسلم طريقة السفراء الخارجيين من الصحابة الكرام
 جمع رسول الله صلى الله عليه وسلم أصحابه، ثم قال لهم بعد التحميد والتهليل "أما بعد، فإني أريد أن أبعث منكم إلى ملوك العجم، لا تختلفوا عليّ كما اختلف بنو إسرائيل على عيسى ابن مريم، فقال الصحابة: يا رسول الله، ندفع عنك ما شئت، فأرسلنا حيث شئت"


دراسات ذات صلة 
الدين والسلطة: الملكية الإلهية في العالم القديم وما بعده
لطالما أثار النظام الملكي، وخاصةً الجوانب المقدسة لمنصب الملك، اهتمام الباحثين في مجالات متنوعة كالتاريخ والدراسات الدينية ودراسات المناطق. ويبدو أن الملكية (أو أي نوع من السلطة المطلقة) وعلاقتها الوثيقة بالدين واستخدامها لإضفاء الشرعية على السلطة مفهومٌ شبه عالمي في تاريخ البشرية. ومن بين أقدم الحضارات التي أظهرت ظاهرة الملوك الآلهة حضارتا بلاد الرافدين ومصر القديمة. لذا، من المدهش تجاهل النظام الملكي المصري القديم - بدرجة أقل - والنظام الملكي القديم في بلاد الرافدين في الدراسات المقارنة لظاهرة الملكية الإلهية أو المقدسة.


نستفيد من هذا الموضوع بالتالي 

1-بدأت الحضارة الإسلامية علي يد رسول الله صلي الله عليه وسلم 
 هناك قبل وجود الإسلام حضارات قائمة بذاتها مثل الحضارة المصرية في مصر، والحضارة البابلية في العراق ..الخ وكانت الحضارة الإسلامية ليست محددة في داخل إطار محلي او اقليمي من بعد هذه الآونة من التاريخ الإسلامي، وما الفرق بين الثقافة والحضارة؟ الثقافة لها عناصر مادية واخري اخلاقية، تقول بعض المدارس أن العناصر الغير مادية هي التي تصنع الحضارات مثل (المعتقدات والقيم والأخلاق) وبعض المدارس تري فقط أن الثقافة محلية، فإذا استطاع اهلها اخراجها من إطار المحلية والإقليمية إلي إطار عالمي ، أصبحت حضارة ، من هذا المفهوم او ذاك: نستطيع القول: أن أول مؤسس الحضارة الإسلامية كان رسول الله صلي الله عليه وسلم وذلك لعدة أسباب: 

أ - اتخاذه لخاتم من فضة يختم به الرسائل المسافرة إلي الملوك وهو بروتوكول العصر، فقد استخدم رسول الله البروتوكول السائد ولم يقل هذا ليس من سنتي 

ب - أول من فكر عليه الصلاة والسلام في الإتجاه إلي العالمية ولم تكن فكرة من الصحابة من جاء من الغرب كإيران مثل سلمان الفارسي علي سبيل المثال 

ج - بعد قليل سيموت رسول الله صلي الله عليه وسلم وتبقي فكرته، اين وكيف؟ في كل انحاء العالم بماذا؟ ارجع للوراء كيف دخل المسلمون في دين الله افواجا؟ كلنا نحفظ ذلك جيدا بــ (أخلاق التجار) ارجع للفرق بين الثقافة والحضارة وانت تعلم أن رسول الله صلي الله عليه وسلم صانع حضارة.

2 - استخدم آليات حديثة في تعامله مع الملوك استحدثها خصيصاً للتعامل معهم 
مثل اتخاذ خاتم (ختم) عليه اسمه الشريف - بعث السفراء خارج مكة والمدينة - لم يؤرخ للأسف لعدم تأريخ العرب في تلك الآونة من التاريخ الإنساني - نستطيع القول بأن رسول الله صلي الله عليه وسلم استخدم مستحدثات العصر 


3- نستفيد من الدراسة ذات الصلة 
أن التاريخ البشري كله مملوء بفكرة اضفاء شرعية علي ملك الملوك وهذه الشرعية ليست الوراثة ولكنها الدين، وليومنا هذا تجد معظم الملوك في الشرق والبعض في الغرب يتمسك بروح الدين السائد في بلاده ولو شكلياً كبروتوكول عالمي حتي لا يفقد التاج الملكي (الهيبة الدينية) 


4- رسول الله استخدم المتاح ولم يتلكأ عن دعوة الملوك مع قلة الحظ من العلم الدنيوي وقتذاك 
تخيل أنك تملك علي الورق خطة لبناية من 10 طوابق، وأنت وصلت للدور الثالث في الميدان ، علي ارض الواقع، وتخيل أن صاحب البناية قال لك اريد بقية الــ 7 أدوار في آن واحد اسرع من الثلاثة الماضين، ماذا أقصد؟ أقصد أن مهما كانت امكاناتك الحالية لا تسمح لك بالمواجهة وجاء الدور عليك لمناصرة هذا الدين، قم  واستعد وعلي الله تعالي حسن التوكل، هذا ما فعله رسول الله صلي الله عليه وسلم، لم يكن عنده ملابس رسمية إلا بردة يقابل بها الوفود، ولم يكن عند الصحابة هذه الرسميات من أوراق وأقلام مذهبة وخواتيم وغير ذلك من مستحدثات هذه الآونة من التاريخ ومع ذلك، لم يتلكأوا أو ينسحبوا خوفاً وهلعاً، بل واجهوا ، وإن الله يعطي علي قدر النوايا لا الأشكال الخارجية مطلقا، فالله تعالي لا ينظر إلي اشكالنا أو أموالنا أو جاهنا في هذه الحياة بل ينظر للقلوب التي هي منبع النوايا والأسرار، فأصلح سريرتك يكفك من العمل القليل. 

From the beginning in the sixth year of the Hijra (migration from Mecca to Medina), a peaceful transition took place between the Quraysh and the Muslims. This led to the Prophet's dedication to the universality of Islam and the beginning of his engagement with kings. When the Prophet (peace and blessings be upon him) returned from the Treaty of Hudaybiyyah, he saw the rapid conversion of individuals and tribes to Islam. He felt the time had come to spread the call to Islam beyond the Arabian Peninsula. For this purpose, he chose a Muslim merchant who had previously traveled to the countries whose kings he wanted to invite to Islam, someone familiar with their customs.

What were the mechanisms used by the Prophet (peace and blessings be upon him) to engage with kings?

1- Using a silver ring (seal)
As was the custom of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, he began to ask about those he would address: how he would address them. The answer was: they do not read letters unless they are sealed. So the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, used a silver ring with the seal "Muhammad, the Messenger of God" to seal his letters to the kings. The inscription was three lines: at the top of the circle was the word "Allah," in the middle was the word "Messenger," and at the bottom was the word "Muhammad." This respected the political protocol of the time, so to speak.

2- The Messenger of God did not date his letters
 The Prophet's letters, peace and blessings be upon him, were not dated. At that time, there was no reliable or agreed-upon date among the Arabs. Although historians agree that the Prophet, peace and blessings be upon him, began sending letters upon his return from Hudaybiyyah, there is confusion in the accounts that mention the date of their sending.

3- The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, used the method of sending foreign ambassadors from among the noble Companions.
 The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, gathered his Companions and, after praising and glorifying God, said to them, "As for what follows, I want to send one of you to the kings of the Persians. Do not differ with me as the Children of Israel differed with Jesus, son of Mary." The Companions said, "O Messenger of God, we will defend you as you wish, so send us wherever you wish."


Related Studies
The Religion and Authority: Divine Kingship in the Ancient World and Beyond
Monarchy, particularly the sacred aspects of the kingship, has long fascinated scholars in diverse fields such as history, religious studies, and area studies. Monarchy (or any form of absolute power), its close relationship with religion, and its use to legitimize authority appear to be a nearly universal concept in human history. Among the earliest civilizations to exhibit the phenomenon of divine kings are Mesopotamia and ancient Egypt. It is therefore surprising that the ancient Egyptian and, to a lesser extent, Mesopotamian monarchies have been largely ignored in comparative studies of the phenomenon of divine or sacred kingship.


We can learn from this topic as follows
1- Islamic civilization began at the hands of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace. Before the advent of Islam, there were civilizations that existed in their own right, such as the Egyptian civilization in Egypt and the Babylonian civilization in Iraq. Islamic civilization was not defined within a local or regional framework until this period in Islamic history. What is the difference between culture and civilization? Culture has material and moral elements. Some schools of thought say that non-material elements are what shape civilizations, such as beliefs, values, and morals. Other schools of thought believe that culture is only local. If its people are able to transform it from a local and regional framework to a global one, it becomes a civilization. From one concept or another, we can say that the first founder of Islamic civilization was the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, for several reasons:

A - His adoption of a silver ring to seal letters sent to kings was a contemporary protocol. The Messenger of God used the prevailing protocol and did not say, "This is not my Sunnah."

B - The first to think about going global was the Prophet, peace and blessings be upon him, and it was not an idea from the Companions who came from the West, such as Iran, such as Salman the Persian, for example.

C - The Messenger of God, peace and blessings be upon him, would soon die, but his idea would remain. Where and how? All over the world, with what? Go back and see how Muslims entered the religion of God in droves. We all remember this well in "The Ethics of Merchants." Refer to the difference between culture and civilization, and you will know that the Messenger of God, peace and blessings be upon him, was a civilization builder.


2 - He used modern mechanisms in his dealings with kings, which he developed specifically for dealing with them.

Such as wearing a seal bearing his noble name. He sent ambassadors outside of Mecca and Medina. Unfortunately, this is not documented due to the lack of Arab documentation at that time in human history. We can say that the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, employed contemporary innovations.

3 - We can benefit from related studies
All of human history is filled with the idea of ​​conferring legitimacy on the king of kings. This legitimacy is not hereditary, but rather religious. To this day, you find most kings in the East, and some in the West, adhering to the spirit of the religion prevalent in their countries, even if only formally, as a global protocol, so as not to lose the royal crown (religious prestige).

4 - The Messenger of God utilized what was available and did not hesitate to invite kings, despite the lack of worldly knowledge at the time.

Imagine that you have a plan for a 10-story building on paper, and you have reached the third floor in the field, on the ground. Imagine that the owner of the building tells you, "I want the remaining seven floors completed simultaneously, faster than the previous three." What do I mean? I mean that no matter what your current capabilities are, they do not allow you to confront and it is your turn to support this religion. Get up and prepare and put your trust in Allah Almighty. This is what the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) did. He did not have any formal clothing other than a cloak with which he would meet delegations. The companions did not have these formalities of papers, golden pens, rings and other innovations of this period in history. However, they did not hesitate or withdraw out of fear and panic, but rather they confronted. Allah gives according to intentions and not external appearances at all. Allah Almighty does not look at our appearances, our money or our status in this life, but rather looks at the hearts which are the source of intentions and secrets. So, reform your inner self and a little work will suffice for you.
The Links

Comments